Pemilihan Presiden MTUC dijangka ‘panas’

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD dan S. ANAND KUMAR


Syed Shahir.

KUALA LUMPUR 30 Okt. – Pemilihan pucuk pimpinan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pada Disember ini dijangka ‘panas’ apabila buat pertama kali dalam sejarah kongres yang mempunyai 750,000 ahli itu empat orang menawarkan diri untuk merebut jawatan Presiden.

Difahamkan, Timbalan Presiden MTUC, Shafie BP Mammal yang telah menyandang jawatan itu selama 13 tahun akan menentang Presiden MTUC, Syed Shahir Syed Mohamud bersama dua individu lain.

Selain mereka, sebanyak 16 jawatan utama termasuk timbalan presiden dan setiausaha agung akan turut menyaksikan perebutan sengit.

Setiausaha Agung MTUC, G. Rajasekaran berkata, pemilihan itu akan diadakan pada 18 Disember ini dan sebanyak 600 perwakilan dari 142 kesatuan sekerja akan terlibat dalam proses pemilihan tersebut.

“Saya akan mempertahankan jawatan saya walaupun terdapat dua individu yang akan mencabar saya.

“Saya dapat merasakan bahawa pemilihan kali ini menarik kerana kesemua jawatan tertinggi MTUC menyaksikan perebutan. Kita tunggu dan lihat keputusan perwakilan,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Pada pemilihan MTUC 2004, Syed Shahir yang merupakan seorang bekas guru menewaskan Datuk Zainal Rampak yang mengetuai MTUC selama enam penggal sejak 1986.

Rajasekaran mempertahankan jawatannya pada pemilihan tahun 2004 dengan menewaskan Datuk N. Siva Subramaniam, bekas Presiden CUEPACS.

Katanya, terdapat calon-calon yang telah memulakan kempen mereka kira-kira setahun lalu.

Difahamkan, berlaku persaingan dalam setiap jawatan kerana segelintir ahli kesatuan tidak berpuas hati dengan campur tangan parti politik dalam MTUC.

Syed Shahir pernah bertanding dalam pilihan raya umum 2004 mewakili Parti Keadilan Rakyat (PKR) tetapi tewas.

0 comments: