Presiden Fernandez harap Hillary terajui AS

BUENOS AIRES: Wanita Pertama Cristina Fernandez de Kirchner yang bakal menjadi pemimpin wanita Argentina pertama, melahirkan harapan Hillary Clinton mencapai kejayaan pada pemilihan presiden Amerika Syarikat tahun depan.

Fernandez mengakui dalam wawancara 40 minit dengan stesen televisyen Argentina, Todo Noticias, kelmarin beliau mengagumi Hillary dan berkata beliau kerap dibandingkan dengan isteri bekas presiden Amerika Syarikat Bill Clinton itu.

Kedua-dua wanita adalah senator dan peguam yang mengiringi suami mereka yang menjadi gabenor sebelum menang jawatan presiden.


"Saya pernah menemui Hillary," kata Fernandez merujuk kepada pertemuan mereka di Boston pada 2004 yang gambar mereka berdua digunakan wanita pertama Argentina itu dalam kempen pemilihan beliau.

"Semuanya kini menunjukkan bahawa Hillary adalah pilihan rakyat Amerika bagi calon presiden parti Demokrat," kata Fernandez. "Kenapa tidak (Hillary boleh menang jawatan presiden)? Seorang lagi wanita (memimpin negara) bukanlah sesuatu yang tidak baik"

Fernandez ketawa ketika dirujuk sebagai bakal presiden. Saya masih tidak biasa lagi dengan panggilan itu," katanya.

Peguam berusia 54 tahun adalah antara pembantu penting suaminya dan seorang senator sejak sekian lama. - AP

0 comments: