Setuju dialog dengan Suu Kyi -- Usaha junta tepis kritikan keras antarabangsa

BANGKOK 30 Okt. – Ketua junta tentera Myanmar, Jeneral Kanan Than Shwe dijangka mengadakan pertemuan dengan pemimpin demokrasi, Aung San Suu Kyi bagi menepis kritikan keras antarabangsa tetapi beliau tidak akan membuat sebarang konsesi serius.

Para penganalisis berkata, kedudukan Than Shwe semakin lemah akibat protes besar-besaran yang diketuai oleh sami-sami Buddha pada September lalu selain kemarahan masyarakat antarabangsa terhadap tindakan junta menumpaskan demonstrasi aman secara kekerasan.

Penganalisis juga memberi amaran, rejim tentera tidak akan menyerahkan kuasa dengan mudah dan sebarang langkah ke arah dialog hanya bertujuan mengurangkan tekanan terutama menjelang sidang kemuncak ASEAN, November ini.

Seorang aktivis dan profesor pelawat di Universiti Oxford, England, Dr. Zarni berkata, semuanya bergantung kepada “apa yang dianggap sebagai kemajuan.”

“Jika ia merupakan permulaan kepada proses dialog antara Aung San Suu Kyi dengan ketua junta, maka kemajuan akan menjadi realiti.

“Namun jika kemajuan dianggap sebagai perjanjian perkongsian kuasa antara Liga Kebangsaan untuk Demokrasi (NLD) dengan junta untuk kerajaan sementara hingga rejim memperkenalkan cadangan sendiri ke arah demokrasi, maka misi Ibrahim Gambari, (utusan khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu) tidak akan membawa sebarang kemajuan,” jelas beliau.

NLD memperoleh kemenangan besar pada pilihan raya 1990 tetapi tidak pernah dibenarkan memerintah oleh junta tentera.

Sementara itu, bantahan besar-besaran baru-baru ini berpunca daripada kenaikan harga minyak sehingga membawa kepada bantahan besar-besaran lebih 100, 000 orang di jalan-jalan raya.

Win Min, seorang penganalisis dan pelarian Myanmar yang menetap di Thailand berkata, China yang merupakan sekutu kuat cuba menjadi orang tengah bagi pertemuan antara Than Shwe dengan Suu Kyi.

Bagaimanapun, beliau menyatakan keraguan berhubung kesediaan junta untuk melakukan lebih daripada rancangan program demokrasi yang ingin diperkenalkan tetapi telah dikritik sebagai sesuatu yang memalukan.

Katanya, junta tentera menjadikan pertemuan dengan Suu Kyi sebagai taktik melengahkan masa “sehingga tekanan semakin berkurangan selepas sidang kemuncak ASEAN.”

Suu Kyi, ikon demokrasi yang dikenakan tahanan rumah sejak 12 tahun lalu, terus ditekan oleh junta disebabkan usahanya untuk membawa pemerintahan demokrasi ke negara ini.

Pertemuan Suu Kyi dan Than Shwe diharap akan membuka peluang ke arah demokrasi di negara yang diperintah tentera sejak beberapa dekad lalu.

– AFP

0 comments: