Dewan Rakyat: Mufti diminta henti bincang isu remeh temeh

Oleh Magendran Rajagopal

Pertikai sambutan Maulidur Rasul cetus keliru: Abdullah

KUALA LUMPUR: Mufti diminta menghentikan kenyataan berkaitan isu remeh seperti kewujudan amalan mazhab Syafie tulen dan mempertikaikan sambutan Maulidur Rasul sehingga menimbulkan kekeliruan umat Islam.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Abdullah Md Zin, berkata perkara itu harus ditangani segera kerana boleh menimbulkan perpecahan ummah.

Katanya, beliau sudah meminta Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz menemui pihak berkenaan dan memberikan nasihat supaya isu itu tidak berlarutan.


"Kerajaan berpendirian pendekatan memberi nasihat sudah memadai dan tidak bercadang mengambil tindakan lain yang lebih tegas kerana mungkin menimbulkan rasa kurang senang," katanya ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2008 di Dewan Rakyat semalam.

Mengenai isu ajaran sesat, Abdullah menegaskan Jakim sudah menyelaras tindakan terhadap dalang yang melakukannya serta pengikut mereka.

Katanya, pembanterasan awal dilakukan menerusi pengeluaran fatwa dan warta, program pemulihan, sesi kaunseling dan jika perlu, tindakan undang-undang menerusi kerjasama dengan jabatan agama Islam negeri.


Setakat ini, tindakan sudah diambil terhadap kumpulan ajaran sesat yang mengamalkan Ajaran Arifin Muhammad, Amalan Perbomohan Cakra Alam, Amalan Perbomohan Ibrahim Mat Zain, Kumpulan al-Arqam/Rufaqa, Ajaran Kahar Ahmad, Ajaran Haji Ghazali dan Ajaran Haji Banuar.

Dalam perkembangan lain, Abdullah berkata orang ramai yang ingin mengeluarkan wang menerusi mesin wang automatik (ATM) kini boleh berbuat demikian di masjid yang akan dilengkapi kemudahan itu secara berperingkat,

Penyediaan kemudahan ini terkandung dalam arahan yang dikeluarkan Jakim kepada semua negeri baru-baru ini.

"Antara kemudahan lain yang akan disediakan selaras usaha kerajaan menjadikan masjid pusat ekonomi dan sosial ialah kaunter pungutan zakat dan klinik," katanya.

Beliau berkata kerajaan juga merancang menjadikan masjid sebagai pusat pendidikan dengan Masjid Putra di Putrajaya dipilih perintis menganjurkan kelas bahasa Inggeris.

Berhubung masalah jemaah haji yang belum menerima sijil, beliau mengesyorkan mereka menghubungi cawangan Tabung Haji berdekatan untuk membuat aduan kerana masih belum terlambat menyelesaikannya.

Katanya, mulai musim haji tahun lalu setiap individu yang menunaikan haji diberi sijil penyertaan bagi mengesahkan mereka sudah mengerjakan ibadat itu.

0 comments: