Brazil hos Piala Dunia 2014

ZURICH, Switzerland – Penantian panjang Brazil untuk menganjurkan Piala Dunia berakhir semalam apabila Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) mengumumkan negara itu sebagai tuan rumah pusingan akhir 2014.

FIFA juga mengumumkan bahawa polisi penggiliran benua untuk menjadi tuan rumah dihapuskan.

Brazil merupakan satu-satunya calon yang membida untuk menganjurkan kejohanan antarabangsa satu acara itu, yang merupakan yang terbesar dan paling lumayan, selepas bidaannya diluluskan oleh delegasi teknikal FIFA minggu lepas.

Lebih 160 delegasi Brazil dan petugas media berada di Zurich untuk mendengar pengumuman itu termasuk Presiden Brazil, Luiz Inacio Lula da Silva.

Pada hari sepak mula Piala Dunia 2014, 64 tahun telah berlalu sejak negara Amerika Selatan itu menganjurkan Piala Dunia buat kali pertamanya.

Ditanya sama ada sesuatu boleh menghalang juara Piala Dunia lima kali itu daripada dinamakan sebagai tuan rumah, Presiden FIFA Sepp Blatter menjawab: “Tidak, saya tidak tahu sama ada boleh berlaku begitu. Brazil tidak mungkin kalah kerana tiada sesiapa yang mencabar mereka.”

Kali terakhir satu calon sahaja yang membida ialah pada Julai 1966 apabila Kongres FIFA menyerahkan hak tuan rumah kejohanan 1974 kepada Jerman Barat, pusingan akhir 1978 kepada Argentina dan kejohanan 1982 kepada Sepanyol.

“Ketika itu, keadaan sama sekali berbeza dan proses keseluruhan bidaan bukanlah seperti yang berlaku pada hari ini,” kata ahli jawatankuasa eksekutif FIFA Chuck Blazer.

“Hari ini, kami mendapat satu calon sahaja atas sebab-sebab yang sangat berbeza. Saya menyokong penuh bidaan Brazil tetapi saya fikir adalah lebih baik jika ada pertandingan,” katanya lagi.

Punca ia menjadi begitu ialah kerana polisi penggiliran yang diamalkan oleh FIFA yang melibatkan enam benua ahli gabungannya, strategi yang tamat semalam.

Keputusan itu membuatkan pembidaan untuk menjadi tuan rumah kejohanan 2018 terbuka luas.

Blatter berkata jawatankuasa eksekutif memutuskan untuk menerapkan polisi baru itu dengan segera selepas menolak cadangan daripada Concacaf (Persekutuan Bola Sepak Amerika Utara, Selatan, Tengah dan Carribean) yang akan memastikan bahawa rantau Amerika Utara akan menganjurkan kejohanan 2018.

“Cadangan itu telah ditolak,” kata Blatter.

Presiden bola sepak Amerika Syarikat (AS), Sunil Gulati berkata kejohanan 2018 adalah giliran untuk Concacaf menjadi tuan rumah.

“Dalam pada kami fikir bahawa sepatutnya penggiliran ini diteruskan sehingga tiba giliran kami sebelum ia ditamatkan... keputusan FIFA ini tidak mengubah komitmen kami untuk berusaha membawa Piala Dunia kembali ke Amerika Syarikat. Saya percaya bahawa bidaan AS akan sangat kompetitif,” kata Gulati dalam satu kenyataan.

Setiausaha Agung Concacaf, Blazer berkata dia kecewa dengan keputusan itu.

“Jika anda kembali ke 2002, dan melihat kepada sejarah penggiliran semasa... ia adalah giliran Asia, Eropah, Afrika dan kejohanan 2014 akan ke Amerika Selatan. Saya fikir mengikut logik dan secara adilnya giliran seterusnya adalah di Concacaf. Malangnya, ia tidak menjadi yang sepatutnya,” kata Blazer.

Hak

Korea Selatan dan Jepun menjadi tuan rumah bersama Piala Dunia 2002 dan Jerman pada 2006. Afrika Selatan telah diberikan hak tuan rumah kejohanan 2010 dan semalam FIFA mengumumkan Brazil – satu-satunya calon – sebagai tuan rumah kejohanan 2014.

“Ada sesuatu yang hilang,” kata Blatter mengenai bidaan untuk 2014, menggambarkan kekecewaannya kerana tiada negara lain di Amerika Selatan yang membuat bidaan.

Blatter berkata, minat untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia 2018 begitu meluas.

“Bukankah bagus begitu? Kejohanan 2010 belum pun berlangsung, kami belum lagi membuat keputusan siapa tuan rumah 2014, namun kami sudah menerima permintaan untuk menjadi tuan rumah 2018,” kata Blatter, sambil memaklumkan bahawa dia telah berjumpa dengan Perdana Menteri Britain, Gordon Brown mengenai bidaan England.

China, Australia, Mexico, AS, Rusia dan Sepanyol juga telah menyuarakan minat masing-masing. Belanda dan Belgium akan membuat bidaan bersama untuk menjadi tuan rumah.

Untuk mengelakkan berlaku pertikaian antara ahli-ahli jawatankuasa eksekutif FIFA dengan negara-negara yang membida untuk kejohanan 2018, Blatter berkata Sebastian Coe, pengerusi baru jawatankuasa etika FIFA, akan meneliti keseluruhan proses itu. Coe juga adalah pengerusi jawatankuasa Olimpik London 2012.

Negara-negara anggota konfederasi Afrika dan Amerika Selatan tidak layak untuk menganjurkan kejohanan 2018 kerana Afrika Selatan dan Brazil akan menjadi tuan rumah dua kejohanan sebelumnya.

FIFA berada di bawah tekanan tinggi untuk membuka bidaan kejohanan 2018 bagi membenarkan negara-negara di luar Concacaf untuk menjadi tuan rumah kejohanan tahun itu.

“Saya gembira kerana FIFA telah membuka peluang kepada Piala Dunia untuk kembali ke England. Pada 2018, ia sudah 52 tahun sejak England menjadi tuan rumah Piala Dunia. Negara yang memberikan bola sepak kepada dunia berhak untuk menganjurkan semula kejohanan teragung ini,” kata Brown menerusi satu kenyataan semalam.

– Agensi

0 comments: