Pencinta Coklat

Pencinta Coklat


GAIL mula menggantikan coklat putih dengan coklat hitam dua tahun lalu.


"SEMENJAK terlibat dalam industri makanan dan minuman (F&B), baru saya faham coklat putih mengandungi lemak yang paling tinggi jika dibandingkan dengan coklat hitam atau coklat susu.

“Kalau tidak, memang saya sangat gemar coklat putih. Maklumlah, masa muda, suka yang manis-manis saja,” ujar Pengurus Promosi & Pengiklanan Kumpulan Hing Yiap, Gail Ong.

Mula menikmati coklat dalam bentuk minuman, anak bongsu daripada empat adik-beradik ini berkongsi: “Emak selalu beri ‘ganjaran’ jika saya melakukan apa yang disuruh, dan selalunya saya dapat minum Milo.

“Sekarang, saya perlu minum Milo atau neslo setiap pagi, tetapi tanpa susulah,” kata Gail, menidakkan norma kebanyakan warga kota yang wajib minum kopi untuk memulakan hari.

Ada apa dengan coklat?

“Coklat buat saya gembira. Pada pendapat saya, untuk wanita yang selalu moody, coklat merupakan penawar terbaik. Coklat ialah tentang kegembiraan.

“Anda boleh bawa coklat ke mana saja anda pergi. Coklat juga tidak perlu tunggu masa tertentu untuk dinikmati,” jelasnya panjang lebar.

Kalau hendak bersantai, Gail memilih untuk memanjakan diri dengan aiskrim berperisa coklat. Baginya, kek untuk upacara istimewa juga perlu berperisa coklat.


LEBIH 80 variasi coklat buatan tangan dapat ditemui di Theobroma.





Mengejar masa dalam kerjaya, wanita yang gemarkan fesyen moden dan ranggi itu turut memastikan beliau membawa bersama sekurang-kurangnya sepotong coklat.

“Sepatutnya ia dinikmati sebaiknya. Duduk dalam persekitaran yang tenang sambil diulit muzik yang digemari seperti di Lounge kami.

“Tetapi kalau sudah kesuntukan masa, menikmatinya di mana-mana pun tidak mengapa,” kata Gail yang gemar membeli-belah dan melayari Internet.

Jika selama ini Kumpulan Hing Yiap lebih menjurus dalam penghasilan pakaian seperti B.U.M. Equipment, Diesel, Antioni dan Bonton, kini mereka melebarkan sayap dengan menceburi jalur F&B dengan memperkenalkan Theobroma Chocolate Lounge.

Uji rasa 80 jenis coklat

Menghidangkan lebih daripada 80 jenis coklat Belgium berkualiti tinggi, daripada bentuk pejal, minuman, panas, sejuk, dan sebagainya, Theobroma sebenarnya merupakan rangkaian lounge coklat yang dibawa masuk dari Australia.

Sebagai orang kuat di bahagian pemasaran dan penjenamaan, Gail sememangnya tidak perlu dilatih atau dididik untuk mencintai produknya sendiri.

“Dulu memang saya sering dapatkan coklat daripada jenama Kit Kat dan Toblerone di mana-mana kedai. Tetapi sejak adanya Theobroma, saya hala ke sini saja. Di rumah saya simpan banyak stok coklat Theobroma.


MAJORITI pencinta coklat terdiri daripada wanita.


“Adakalanya kawan-kawan datang ke rumah semata-mata mahu merasa coklat-coklat itu. Saya tidak kisah. Kegembiraan lebih enak rasanya kalau dikongsi,” ujarnya yang sememangnya suka menghabiskan masa bersama teman-teman jika ada kelapangan.

Gail juga gembira kerana dapat berkongsi kegembiraannya itu dengan bapanya sendiri.

“Ayah menghidap diabetes, tetapi saya masih dapat membawa pulang coklat hitam untuknya kerana coklat hitam sememangnya menyihatkan.

“Dan di sini pula ia bebas gula, segar dan tidak mengandungi bahan pengawet,” cerita Gail yang mendedahkan coklat yang segar akan tampil berkilau dan dapat bertahan selama tiga bulan.

Malah, ketika dipelawa menjadi sebahagian daripada barisan yang menguji rasa coklat Theobroma, Gail menganggapnya satu tuah.

“Itu tentunya peluang yang dinanti-nantikan. Sebagai seorang pencinta coklat, menguji rasa lebih 80 variasi coklat buatan tangan tentulah saya anggap sebagai satu tuah,” katanya yang kini lebih senang menghabiskan masa di rumah dengan menikmati buku, filem atau muzik.

“Di rumah, anda boleh menikmatinya dalam apa jua bentuk. Dimakan bersama buah potong, dimasukkan ke dalam kek, dikikir dan ditabur di atas aiskrim dan sebagainya. Kalau anda benar-benar mencintai aiskrim, anda akan ada cara anda sendiri untuk menikmatinya!,” tambah Gail.

0 comments: