RENCANA : SABTU 04 JULAI 2009


Memanfaatkan Ekuinas
JIKA dilihat kepada hasrat kerajaan, negara hanya berbaki beberapabulan sahaja lagi untuk mencapai kadar pegangan ekuiti Bumiputerasebanyak 30 peratus.


Ukuran penguasaan sebenar AS
AWAL subuh pagi kelmarin, Lembah Helmand yang terletak di kawasan utaraAfghanistan dikejutkan dengan bedilan peluru dan mortar.

Pentadbiran DAP, PKR dan Pas lebih baik daripada BN?
KERANA 'masalah babi,' DAP mengisytihar keluar daripada kerajaan pakatan pembangkang negeri Kedah.

BISIK-BISIK
TIGA hari lepas, DAP Kedah mengumumkan untuk keluar pakatan pembangkangnegeri itu dan semalam wakil rakyat tunggal DAP di negeri JelapangPadi, Lee Guan Aik mengisytiharkan dirinya ADUN Bebas.

Antara tersurat dan tersirat FIC
PENGUMUMANSelasa 30 Jun lepas oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razaktentang tidak perlu lagi syarikat yang ingin disenaraikanmemperuntukkan 30 peratus sahamnya kepada Bumiputera menunjukkanketidakberkesanan sesuatu peraturan.

Kit Siang terus 'panaskan' Dewan Rakyat
SIDANGDewan Rakyat bagi mesyuarat dan penggal kedua, Parlimen ke-12 telahmelabuhkan tirainya, Khamis lalu. Insya-Allah, sesi akan datangdijadual bermula pada 19 Oktober hingga 15 Disember, selama 35 hari. Iasebenarnya amat ditunggu-tunggu oleh pakatan pembangkang bagimembahaskan laporan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yangdijangka dibentangkan.

Malaysia modal paling popular kempen Pilihan Raya Presiden Indonesia
BERDASARKANpada kedudukan geografi, Malaysia tidak dapat memilih siapakahjirannya. Negara ini bersempadan dengan beberapa buah negara iaituSingapura, Indonesia, Thailand dan Filipina.


Kang Nam 1: Ujian kerjasama masyarakat global
EPISODyang melibatkan kapal pengangkut Kang Nam 1 milik Korea Utaramempamerkan bagaimana sukarnya untuk membaca strategi dan isi hatipemimpin tertinggi Pyongyang. Kapal tersebut yang memulakan pelayarandari pelabuhan Nampo pada 17 Jun 2009 dipercayai membawa komponenpeluru berpandu.






Inisiatif Chiang Mai alternatif bebas cengkaman IMF
TIDAKpernah wujud pertikaian mengenai matlamat utama Inisiatif Chiang Mai(CMI), iaitu sistem bantuan kewangan Asia yang dicipta pada 2000 dibandar utara Thailand itu.

Minda Pengarang: Pakatan Rakyat
PENUBUHANjawatankuasa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) kononnya untuk memantausetiap kementerian adalah gimik politik pembangkang. Iadigembar-gemburkan untuk mengalih pemerhatian terhadap pelbagaikepincangan dan kelemahan dalam pakatan itu kebelakangan ini.

'Lelaki' hamil bukti budaya Barat tenat
THOMASBeatie, 'lelaki' pertama yang mengandung melahirkan anak kedua duaminggu lalu. Berita mengenai 'lelaki mengandung' pernah menggemparkandunia tahun lalu.






Biar pelanggan 'komplen'
Pada usia 11 tahun lagi, Ali Hassan sudah berjinak-jinak dalam bidangperniagaan menjual aiskrim yang dibuat ibunya. Hari ini, kesungguhannyadalam bidang perniagaan berbayar dengan sebuah empayar bernamaaL-ikhsaN.


Tunku Ibrahim menjelajah lagi
Ingin mendekati setiap kelompok rakyat di bawah pemerintahannya,baginda akan menjelajah masuk ke kampung Orang Asli mulai hari iniuntuk program Kembara Mahkota Johor.

0 comments: