Susah di akhir hayat, kaya selepas mati

Susah di akhir hayat, kaya selepas mati

Oleh HAFIZAHRIL HAMID

KEMATIAN Michael Jackson pada pukul 2.26 petang waktu tempatan (5.26 pagi Jumaat waktu Malaysia) 26 Jun lepas akibat kegagalan jantungnya berfungsi, merupakan satu kehilangan besar kepada semua peminat muzik di seluruh dunia.

Kematian Raja Pop itu mengejutkan kita semua dan dunia meratapi kematian seorang ikon yang sangat berpengaruh dalam industri muzik.

Jackson, 50, yang turut dikenali sebagai Jacko telah mengabdikan diri dalam dunia seni selama 46 tahun sejak berumur lima tahun ketika mula-mula menyertai Kumpulan "The Jackson 5', yang ditubuhkan oleh abang-abangnya.

Beliau sememangnya dilahirkan sebagai seorang ikon, digilai bukan sahaja bagi peminat muzik pop malah dipuja berjuta-juta peminat industri hiburan dari seluruh dunia.

Bagi sesetengah pihak, Jacko dianggap sebagai fenomena atas jasanya menjadikan muzik sebagai alat bagi menghapuskan perbezaan kaum terutama antara kulit putih dan kulit hitam di Amerika Syarikat (AS).

Seolah sudah menjadi semacam satu tradisi selebriti di Hollywood bahawa kematian mereka ini sering mencetuskan kontroversi dan misteri. Dan penyanyi kelahiran Gary, Indiana itu yang terkenal dengan aksi 'Moonwalk' seolah-olah turut mengikuti jejak rakan-rakan selebriti Hollywood yang lain yang meninggalkan misteri tentang punca kematiannya.

Perjalanan karier seni anak ketujuh daripada sembilan beradik itu ibarat pasang surut dengan mencapai kemuncak kegemilangan pada tahun 1982 apabila album Thriller yang memuatkan lagu Billie Jean dan Beat It memenangi lapan anugerah Grammy dan muncul sebagai album terlaris sepanjang zaman namun merudum ke ranjau dan duri apabila didakwa mencabul kanak-kanak lelaki berusia 13 tahun pada 1993.

Lebih menyedihkan di saat-saat akhir hidupnya beliau menjalani kehidupan sebagai seorang yang tidak berduit dan pernah menumpang di rumah apartmen bawah tanah bekas pekerjanya.

Kematian beliau tanpa wang ringgit dan meninggalkan sejumlah hutang yang banyak langsung tidak menggambarkan bahawa beliau merupakan antara tokoh dan ikon muzik yang hebat. Dilaporkan sebelum kematiannya Michael berhutang sebanyak AS$500 juta (RM1.8 bilion).

Namun kematian beliau ini akhirnya membantu dalam melunaskan hutang-hutangnya malah Michael dijangka akan terus kekal menjadi antara artis yang menerima bayaran dan royalti terbanyak selepas kematiannya.

Ini kerana para peminatnya serta peminat muzik yang masih berasa sedih dengan kematian itu akan membantu dengan membeli semua album termasuklah kompilasi serta memorabilia seperti kemeja-T dan lain-lain.

Bagaimanapun harta sebenar Michael merupakan hasil kebijaksanaan beliau membuat pelaburan sebelum ini.

Aset paling berharga yang dimiliki beliau ialah katalog muzik Beattle sebanyak 259 lagu yang ditulis oleh John Lennon dan Paul McCartney yang dibeli pada 1985 dengan harga AS$47.5 juta (RM171 juta) melalui pegangan saham dalam Sony/ATV Music. Michael memiliki separuh daripada aset Sony/ATV Music Publishing.

Aset berharga

Beliau juga memiliki 750,000 katalog lagu termasuk lagu The Beatles, Bob Dylan, Neil Diamond, Lady Gaga dan Jonas Brothers. Kesemua ini dijangka mencecah AS$2 bilion (RM7 billion). Selain itu beliau juga memiliki barangan kemas bernilai berbilion dolar.

Aset seterusnya bagi Jackson ialah katalog lagu Mijac, yang mengawal hak cipta lagu-lagu beliau yang pastinya akan membuat keuntungan besar selepas kematiannya. Malah sebelum kematian beliau, Jackson dilaporkan telah melesenkan beberapa lagunya untuk beberapa permainan video seperti Guitar Hero keluaran Activision

Kematian beliau juga telah meningkatkan harga rumah agam miliknya, Neverland seluas 2,600 ekar. Neverland ialah nama pulau fantasi bagi Peter Pan, watak yang enggan menjadi dewasa dan menjadi inspirasi bagi Jackson.

Namun ladang itu menjadi terbiar selepas Jackson dibicarakan pada 2005 atas tuduhan mencabul kanak-kanak di situ.

Syarikat Colony Capital yang telah bekerjasama dengan Michael membeli hartanah tersebut menyatakan rumah tersebut dianggarkan bernilai AS$70 (RM252 juta) hingga AS$90 juta (RM324 juta). Beliau membelinya pada 1988 dengan harga AS$14.6 juta (RM52.5 juta).

Ada pihak yang berpandangan supaya Neverland ini diuruskan mengikut model pengurusan rumah peninggalan Raja Rock and Roll. Elvis Presley. Namun sehingga kini syarikat Colony Capitol masih belum membuat sebarang kenyataan tentang masa depan Neverland.

Bagi menambahkan lagi jumlah kekayaan, pewaris Michael mungkin juga boleh meneroka cara membuat keuntungan seperti Elvis dengan menghasilkan kemeja-T, album kompilasi lagu-lagu yang belum diterbitkan. Dilaporkan Michael mempunyai lebih 100 lagu yang belum diterbitkan.

Kematian Michael turut meningkatkan jualan lagu terutama melalui jumlah muat turun. Untuk rekod barangan yang menggunakan Elvis sebagai jenama telah menjana keuntungan sebanyak AS$52 juta (RM182 juta) pada 2007.

Sehingga kini masih belum jelas siapa penerima dan pewaris harta-harta yang ditinggalkan Jackson. Ibunya Katherine, 79, telah diberikan hak penjagaan tiga anaknya, Michael Joseph Jackson Jr. (Prince Michael), 12 Paris Michael Katherine Jackson, 11 dan Prince Michael II, 7.

Ibunya juga diberi pengawalan sementara harta-harta yang diletakkan di bawah pengurusan "Michael Jackson Family Trust" dengan kuasa yang terhad berdasarkan surat wasiat yang ditandatangani pada 2002.

0 comments: