Ubah strategi untuk capai kejayaan

Ubah strategi untuk capai kejayaan

BagaimanaKAH dengan usaha untuk merapatkan jurang di kalangan bumiputera antara golongan kaya dan miskin?

NOR MOHAMED: Bagi saya kita perlu kembali kepada zaman dahulu di mana pendidikan merupakan kunci untuk kejayaan pada masa depan. Selain itu kita harus lebih memberi peluang kepada para usahawan bumiputera yang rajin tetapi tidak mendapat peluang. Oleh itu melalui peluang yang dijana oleh Ekuiti Nasional ini kita cuba untuk mengurangkan jurang kemiskinan. Kita memang memerlukan golongan bumiputera yang kaya ini yang boleh membuat perniagaan di seluruh dunia. Oleh itu dalam Rancangan Malaysia Ke- 10 (RMK-10), kita akan merangka satu polisi yang holistik berasaskan model ekonomi baru di mana para usahawan baru yang mampu bersaing dapat dilahirkan.

Sungguhpun beberapa pelan telah dirangka satu masa dahulu bagi membantu melahirkan golongan Bumiputera yang berjaya dan kita mempunyai banyak instrumen namun mungkin penumpuan secara holistik telah gagal dilaksanakan. Tetapi mulai sekarang dengan hilangnya FIC, kita telah mewujudkan satu divisyen di Unit Perancangan Ekonomi (EPU) untuk mengkoordinasikan isu-isu mengenai Bumiputera secara holistik dan strategik. Ini untuk memastikan wujud satu peluang yang efektif di bawah RMK 10 untuk mengurangkan jurang kemiskinan dan menyambung aspek-aspek bumiputera ini.

Secara keseluruhannya apa yang Tan Sri dapat lihat terutamanya orang Melayu di dalam menghadapi perubahan ini?

NOR MOHAMED: Saya berpendapat dalam cabaran yang kita hadapi ini terutama dalam persekitaran global kini, kalau kita dapat menghadapi cabaran ini dengan bijaksana kita akan dapati banyak peluang untuk memajukan diri kita serta memperoleh fair share dalam ekonomi. Kerajaan sememangnya berpegang kepada konsep pertumbuhan dan pengagihan dan akan terus memikirkan secara menyeluruh untuk mewujudkan instrumen-instrumen dan menambah baik instrumen yang ada. Ini penting untuk memastikan golongan bumiputera tidak dipinggirkan dan diberi sebanyak mungkin bantuan untuk memastikan mereka mampu memajukan diri dan mencapai objektif yang telah dinyatakan dalam DEB sebelum ini. Ini kerana "roh" DEB dan agenda Bumiputera itu masih ada. Namun kini kita perlu melakukan agenda ini melalui instrumen-instrumen yang dianggap mesra pasaran. Ini kerana kerajaan sedar bahawa dengan meliberalisasi beberapa sektor ini tidak akan mengakibatkan zero sum game. Ini kerana dengan meliberalisasikan bidang-bidang tertentu, kadar pertumbuhan akan menjadi lebih tinggi dan dengan peningkatan kadar pertumbuhan, kerajaan akan mempunyai sumber yang lebih untuk pengagihan (untuk membantu bumiputera).

Maka dengan instrumen-instrumen yang baru kita akan beri fokus kepada konsep pembangunan usahawan dan meletakkan profesional dan usahawan kita di tahap yang lebih baik. Kita juga akan menggalakkan usahawan kita yang telah berjaya di luar negara seperti di Amerika Syarikat (AS) untuk membantu kita. Jika kita melawat ke luar negara kita seperti di New York, London dan sebagainya akan jumpa usahawan dari negara ini yang berjaya.

Mereka ini bukan sahaja telah membuktikan mereka berjaya tetapi makmur. Adalah penting untuk menarik mereka datang ke sini dengan kaedah dan bantuan dari instrumen kerajaan seperti Ekuiti Nasional.

Adalah penting untuk kita terus melahirkan usahawan-usahawan dan kita buat secara mesra pasaran. Dengan usaha sebegini tidak akan ada orang yang membantah. Kalau hendak membantah pun atas dasar apa. Kita hanya membantu Bumiputera. Tetapi kita tidak letakkan syarat-syarat kepada orang lain, tidak ada halangan untuk orang lain melabur tapi kita ambil tindakan proaktif tetapi pada masa yang sama mesra pasaran untuk membantu bumiputera. Ini pastinya melahirkan suasana menang-menang.

Malaysia akan maju dengan kadar pertumbuhan yang tinggi sebab banyak pelaburan kerana kita tidak menyekat peluang orang lain. Tetapi pada masa yang sama kita menggunakan kemakmuran ini untuk membantu bumiputera.

Apakah pesanan Tan Sri kepada masyarakat bumiputera?

NOR MOHAMED: Kerajaan terus komited kepada usaha memperkasakan agenda pembangunan bumiputera. Dalam pada itu, kerajaan akan terus menambah baik dan menggandakan usaha ke arah mencapai sasaran utama DEB, termasuk 30 peratus pegangan ekuiti bumiputera di peringkat makro. Perubahan persekitaran dan keadaan memerlukan kita merobah strategi untuk mencapai objektif murni kita dengan jayanya. Dalam melunaskan hasrat ini, kerajaan terus berpegang kepada semangat dan teras pertumbuhan dengan pengagihan, apa yang berlainan adalah penambahbaikan kaedah atau instrumen ke arah pencapaian yang lebih berkesan.

Penstrukturan semula garis panduan FIC tidak merugikan masyarakat bumiputera. Sebaliknya, kerajaan yakin ia adalah langkah positif yang akan memanfaatkan masyarakat bumiputera. Garis panduan FIC bukan sahaja dilihat sebagai rintangan kepada pertumbuhan ekonomi yang kukuh, malah ia juga tidak lagi efektif sebagai instrumen penyusunan semula bagi membangunkan masyarakat bumiputera secara mapan. Penstrukturan semula FIC akan memangkin pertumbuhan ekonomi dan pelaburan yang lebih rancak, seterusnya membuka lebih banyak peluang pekerjaan dan perniagaan bagi manfaat segenap lapisan rakyat Malaysia, terutamanya masyarakat bumiputera.

Masyarakat bumiputera perlu menyambut langkah kerajaan ini dengan penuh keyakinan dan aspirasi yang tinggi. Bila masa FIC mula diperkenalkan dahulu, ekuiti bumiputera hanyalah 2.4 peratus dan keupayaan bumiputera pada masa itu adalah terhad. Oleh itu, instrumen pengagihan seperti FIC adalah relevan untuk melaksanakan penyusunan semula masyarakat secara langsung dengan cepat dan berkesan. Namun, keadaan pada masa ini telah banyak berubah. Hari ini, terdapat beratus ribu profesional bumiputera yang berkerja di serata pelosok dunia.

Kita telah melahirkan banyak usahawan bumiputera yang berjaya. Banyak kemajuan telah ditempa dalam pelbagai aspek lain jua. Oleh itu, pada masa ini kita tidak boleh berpuas hati dengan hanya pegangan minoriti 30 peratus di dalam sesebuah syarikat, sekadar menjadi rakan tidur atau sleeping partner. Kita mesti bercita-cita untuk melahirkan gagasan syarikat-syarikat bumiputera yang mampu berdaya saing sehingga ke peringkat global, yang diterajui dan dikuasai oleh anak-anak bumiputera kita. Pendekatan baru yang telah dirangka dan diumumkan oleh Perdana Menteri ini merupakan langkah kerajaan untuk menyokong hasrat murni ini, demi kemakmuran dan kemajuan masyarakat bumiputera yang kita idamkan.

0 comments: