Cabaran daripada generasi muda Iran

Cabaran daripada generasi muda Iran

Oleh ZIN MAHMUD.

MALANG bagi Firdaus kerana ketika menerima ijazahnya pada konvokesyen Universiti Putra Malaysia (UPM) tahun 2006, ayahnya tidak dapat hadir. Begitu juga ketika mendaftar masuk universiti itu pada tahun 2003. Ayahnya juga tidak dapat menghantar.

Kebetulan saja, pada waktu konvokesyen itu, ayahnya terpaksa ke New York bagi membuat liputan Perhimpunan Bangsa-bangsa Bersatu sementara pada tahun 2007 itu pula, ayahnya terpaksa ke Teheran membuat liputan Persidangan Menteri-menteri Luar Islam.

Firdaus tahu ayahnya peminat negara Iran, Republik Islam Iran dan Revolusi Islam Iran. Dia lahir pada tahun 1984, tahun di mana semangat revolusi Iran masih membara di kalangan sebahagian kecil anak-anak muda yang cenderung pada Islam ketika itu.

Masih teringat dia betapa di rumahnya terdapat banyak buku-buku dan majalah mengenai Iran yang diperoleh bapanya. Ketika itu Iran mempunyai dasar mengeksport revolusi, dan tidak hairanlah banyak bahan bacaan mengenai negara itu dikirim ke luar negara, termasuk Malaysia.

Firdaus juga ingat kaset-kaset nasyid revolusi Iran yang dibeli oleh bapanya, ketika itu banyak dijual waktu adanya program-program ceramah agama.

Malah nama Firdaus sendiri, menurut ayahnya diambil kerana ia merupakan satu-satunya perkataan bahasa Parsi yang ada dalam al-Quran, membawa makna syurga.

Ayahnya memberitahu bahawa dia pergi ke Teheran lebih awal daripada waktu persidangan itu kerana hendak membuat tinjauan tentang suasana di Iran sejak timbul apa yang disebut oleh Barat sebagai gerakan pro-demokrasi bagi menentang kumpulan garis keras. Keadaan yang sedang berubah ini disebut oleh pelbagai pihak sebagai Revolusi Kedua Iran.

Maka antara tempat lawatannya di Iran ialah pejabat akhbar-akhbar yang pro-demokrasi dan juga Universiti Teheran. Di universiti, ahli akademik dan mahasiswanya terbahagi dua, yang pro-demokrasi dan garis keras.

Buku

Di depan Universiti Teheran, terdapat jalan besar yang penuh dengan kedai-kedai buku. Di sana terdapat banyak buku-buku yang membahaskan pelbagai perkara secara bebas. Antaranya buku-buku lama yang mempertikaikan pandangan ulama juga.

Semuanya dalam bahasa Parsi dan ayahnya tidak faham. Tetapi daripada penerangan orang Iran yang ditemui, ayahnya percaya di Iran, buku mengenai agama yang bertentangan pendapat diterbit bebas di sana. Lebih bebas daripada Malaysia. Malah terdapat buku yang mempertikaikan pemakaian tudung juga ada dijual.

Secara umumnya gambaran yang diperoleh daripada ayahnya, penduduk Teheran, terutamanya di bahagian utara, yang berpendapatan lebih baik sudah jemu dengan pemerintahan yang terlalu mengongkong masyarakat, sementara di satu pihak lain, mereka mahu pembangunan ekonomi lebih baik dan terbuka. Mereka mahu Iran menjadi lebih moden dan menyertai arus perdana politik dunia.

Namun begitu, Parsi adalah bangsa yang berbangga memiliki tamadun besar dan lama. Walaupun ada di kalangan rakyat Iran yang mempunyai sifat lunak terhadap Amerika Syarikat tetapi secara umumnya mereka tidak gentar dan tidak bersedia untuk tunduk pada kuasa besar itu. Bagi mereka, siapakah Amerika yang baru berusia 200 tahun lebih berbanding Iran yang mempunyai sejarah jauh lebih silam.

Walaupun sokongan kepada sistem Republik Islam Iran tetap utuh di seluruh negara, tetapi kalangan rakyat Iran lahir selepas revolusi, iaitu generasi seperti Firdaus, mereka mahukan perubahan. Merekalah yang menyokong Presiden Mohamad Khatami yang dianggap sebagai pro-demokrasi dahulu dan kini calon Mirhoesein Mousavi yang diisytiharkan kalah kepada Presiden Mahmoud Ahmedinejad baru-baru ini.

Semasa sidang menteri luar OIC itu, ayahnya turut berkenalan dengan seorang wartawan Iran, Roxana Saberi yang menyatakan minatnya terhadap Malaysia.

Baru-baru ini Roxana menjadi terkenal apabila ditahan oleh pihak berkuasa kerana dituduh menjadi pengintip bagi pihak Amerika. Kini dia telah dibebaskan dan menjadi ikon bagi pihak Amerika untuk menekan Iran.

Walaupun suka mendengar cerita-cerita ayahnya, Firdaus sejak dari dahulu tidak pernah meminati politik apatah lagi politik antarabangsa. Dia hanya meminati seni bina dan reka bentuk terutama reka bentuk industri kereta. Yang ditanya kepada ayahnya ialah apa model kereta yang terdapat di jalan-jalan raya Iran.

Pada tahun 2005, ayahnya yang turut membuat liputan Perhimpunan Agung PBB di New York juga menceritakan bagaimana Presiden Ahmedinejad bersama Presiden Venezuela Hugo Chavez menarik perhatian media Amerika kerana kedua-duanya tanpa ragu-ragu mengkritik kuasa besar itu.

Dari segi dasar luar, Ahmedinejad dilihat sebagai wira baru golongan anti-Amerika. Beliau menggantikan Saddam Hussein dan Ayatollah Khomeini yang lantang mengkritik Amerika sebelum ini.

Tetapi generasi muda di seluruh dunia, termasuk di Iran, dan juga di Malaysia mahukan perubahan di mana mereka berpeluang turut serta dalam proses kemajuan global, baik dari segi kewangan mahupun teknologi. Walaupun mahu kekal berpegang kepada agama, tetapi mereka inginkan kebebasan, keadilan dan peluang untuk berjaya dalam hidup.

Generasi Firdaus ini tidak mahu terkongkong dengan cara fikir lama. Kalau di Iran, generasi ini mendokong Mousavi. Di Malaysia, cabarannya ialah untuk meraih sokongan generasi ini.

0 comments: