RENCANA : AHAD 05 JULAI 2009


Thanon Monthi lambang perpaduan
KETIKA penulis bersama rakan-rakan singgah di pekan Jitra, Kedah untukmakan selepas meninggalkan bandar Hatyai, Thailand, kami menyaksikansatu peristiwa yang cukup menarik. Ia bermula apabila pemandu vanpelancong kami berketurunan Siam dari Hatyai bersedia membantu seoranggadis Melayu Thailand pulang ke Danok tanpa dikenakan sebagai bayaran.

Bahang politik dari Utara - Kedah
JIKAhubungan antara Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas dilihat darisudut bom jangka, apa yang berlaku di Kedah boleh diibaratkan detik iaakan meletup sudah pun hampir.

Bahang politik dari Utara - PULAU PINANG
KALAUhubungan antara DAP dan Pas sering tegang dan bertelagah di antara satusama lain, maka ia dapat difahami kerana kedua-duanya mempunyai fahamanyang sama sekali bertentangan. Pas mendokong negara Islam sementara DAPpenganut sekularisme.

Aparteid dan Yahudi
Tidakhabis-habis pemimpin pembangkang mengeluarkan kenyataan yang dangkaldan provokatif liar. Terbaru Pengerusi DAP Johor, Dr. Boo Cheng Haumendakwa, adanya perbezaan antara bumiputera dan bukan bumiputeramenyebabkan wujudnya amalan aparteid dalam pentadbiran negara ini.

Apa keputusan isu PPSMI?
DifahamkanTimbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaranakan membentangkan kajian berhubung isu Pengajaran dan PembelajaranSains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kepada Kabinet, Rabuini.

Ekuiti bumiputera tak hilang
MINGGUAN: Bagaimanakah reaksi selepas pengumuman penubuhan EkuitiNasional Berhad (Ekuinas) dan pemansuhan Jawatankuasa Pelaburan Asing(FIC)?

Ubah strategi untuk capai kejayaan
BagaimanaKAH dengan usaha untuk merapatkan jurang di kalangan bumiputera antara golongan kaya dan miskin?

Misteri istilah Wahabi
Perkataan Wahabi dalam penulisan Barat mempunyai berbagai huraian.Kesemuanya menjurus kepada aliran Islam yang dilihat begitu berpegangkepada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah secara literal dan enggan melihattafsiran lebih moden atau tafsiran yang agak western influence .

Anak Palestin turut berjuang
JARANG dibaca ialah tulisan oleh wanita Yahudi mengenai bangsanya dankaitan dengan negara Israel. Menarik perhatian kerana itu ialah rencanaoleh Rachel Shabi dalam sebuah akhbar mingguan Inggeris baru-baru ini.Ia menceritakan sesuatu yang tidak begitu diketahui, bertajuk Land ofBroken Promises: Israel Should Embrace Jews of all Colours and Cultures.

Tubuh unit pemantau pencapaian bumiputera
Penulisdifahamkan beberapa garis panduan baru yang diumumkan oleh Datuk SeriNajib Tun Razak bertujuan memberi anjakan positif kepada daya saingnegara lantas membawa kepada pertumbuhan ekonomi yang lebih baik dancepat.

Cabaran daripada generasi muda Iran
MALANG bagi Firdaus kerana ketika menerima ijazahnya pada konvokesyenUniversiti Putra Malaysia (UPM) tahun 2006, ayahnya tidak dapat hadir.Begitu juga ketika mendaftar masuk universiti itu pada tahun 2003.Ayahnya juga tidak dapat menghantar.

Dari Wall Street ke penjara
SUASANAdi salah sebuah ruang sidang Mahkamah Manhattan, New York pada Isninlalu bergema dengan tepuk dan sorakan daripada mereka yang hadir.

Diva Cinta dan Pahlawan Indonesia
"Saya tidak mahu memeluk anda kerana saya tahu anda lagi bernafsu mahumemeluk saya''. Rossa, Diva Cinta dari Indonesia ini bernasib baik.Canda nakalnya itu mungkin sahaja boleh disalah ertikan.

AS datang disambut, pergi dirai
"AKHIRNYA mereka pergi. Pengunduran mereka ini sesuatu yang dinantikan.

Susah di akhir hayat, kaya selepas mati
KEMATIAN Michael Jackson pada pukul 2.26 petang waktu tempatan (5.26pagi Jumaat waktu Malaysia) 26 Jun lepas akibat kegagalan jantungnyaberfungsi, merupakan satu kehilangan besar kepada semua peminat muzikdi seluruh dunia.






Perubahan garis panduan FIC cabaran baru buat Bumiputera
SEORANGsahabat mengeluh mengenangkan nasib orang Melayu apabila menurutnya,kuota 30 peratus Bumiputera yang menjadi asas agenda Dasar Ekonomi Barudihapuskan baru-baru ini.

Melayu lebih maju, mantap iman jika laksana jihad bisnes
SAYAsering menyatakan dalam ceramah saya bahawa Islam amat mementingkan danmengutamakan dua prinsip besar, iaitu pertama, keadilan dan kedua,amanah. Jihad bisnes juga tidak pernah terkecuali. Al-Quran juga seringmengingatkan kita agar berlaku adil sesama kita.

Soal Jawab: Liberalisasi ekonomi galak aliran modal, peluang pendedahan teknologi baru
LANGKAHmelonggarkan garis panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC) danpenubuhan sebuah institusi pelaburan baru yang diumumkan PerdanaMenteri, Datuk Seri Najib Razak, Khamis lalu, mendapat reaksi positifkebanyakan pihak. Namun, ada juga pandangan skeptikal, terutama yangmembabitkan kepentingan Bumiputera.




Daging berkecai di 'paya hangus'
Tapak pesawat Penerbangan Malaysia MH635 yang terhempas di TanjungKupang, Gelang Patah, Johor pada 4 Disember 1977 kini hanyalah sebuahbelukar tinggal. Ia menyembunyikan 1,001 misteri yang belum sempurnaterjawab.

Seks pelik punca mati pucuk
90 peratus lelaki akil baligh di negara ini pernah melakukan onani, dantrend itu, menurut Bonda, bakal menyebabkan lelaki Malaysia ‘pupus’.

Rumah berbau kapur barus
Tiba-tiba terbau kapur barus menjadi ‘alamat’ kepada Abdullah AbdulJalil, 25, tentang ada lubang kubur yang perlu digalinya.

Pencinta Coklat Coklat
"SEMENJAK terlibat dalam industri makanan dan minuman (F&B), barusaya faham coklat putih mengandungi lemak yang paling tinggi jikadibandingkan dengan coklat hitam atau coklat susu.

0 comments: