Wakil PBB tiba di Myanmar

BANGKOK: Wakil khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Ibrahim Gambari, yang dijadualkan tiba di Myanmar semalam untuk usaha kali kedua mendamaikan dengan pemerintah tentera dan pembangkang prodemokrasi tetapi turut perlu menangani rancangan junta menyingkirkan diplomat atasan PBB di negara itu.

Ketika Gambari bersedia untuk kembali, junta menuduh Penyelaras Residen PBB di Myanmar, Charles Petrie, melampaui bidang tugasnya dengan mengkritik kegagalan rejim memenuhi keperluan ekonomi dan kemanusiaan rakyatnya dan dengan berkata ia adalah punca bantahan prodemokrasi besar-besaran September lalu, yang dipatahkan dengan ganas oleh kerajaan.

Nota yang diberikan junta kepada diplomat asing dan wakil PBB 'meluahkan hasrat kerajaan untuk tidak menyambung tugasnya di sini,' kata jurucakap Pusat Maklumat PBB, Aye Win, dari Yangon.

Saksi di Yangon berkata, pasukan keselamatan diletakkan di beberapa kawasan di bandar raya itu menjelang lawatan berkenaan, ketika penduduk berkata akses ke internet masih tidak dapat digunakan tiga hari berturut-turut.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon, yang bertemu Gambari pagi kelmarin di Istanbul, Turki, untuk berbincang mengenai lawatannya ke Myanmar, 'kecewa' dengan mesej kerajaan itu, dan meluahkan 'keyakinan penuh pada pasukan negara PBB dan kepimpinannya,' kata jurucakap PBB, Michele Montas, di ibu pejabat badan dunia itu di New York.

Katanya, Petrie akan bertemu Gambari sebaik dia tiba di Yangon semalam, dan wakil khas PBB itu akan menyampaikan 'amat kuat' Ban terhadap kepimpinan PBB di Myanmar kepada pemerintah tentera.

Malam kelmarin, deraf resolusi diedarkan mengutuk keras tindakan keras junta ke atas penunjuk perasaan dan menggesa kerajaan segera membebaskan mereka yang ditahan, serta tahanan politik.

Tentera berkata, 10 orang terbunuh dalam operasi September lalu, tetapi diplomat dan pembangkang berkata angka kematian lebih tinggi. Beribu-ribu lagi ditahan.

Jika diluluskan oleh jawatankuasa hak asasi manusia Perhimpunan Agung, resolusi baru itu memerlukan sokongan 192 negara anggota badan dunia itu.

Resolusi Perhimpunan Agung tidak dijilid secara sah tetapi ia mencerminkan pandangan dunia. � AP

0 comments: