Sembang dapat rangsang otak

Percakapan 10 minit sehari tingkat daya ingatan

NEW YORK: Sekumpulan saintis Amerika Syarikat mendakwa bersembang atau bercakap dengan rakan atau jiran selama 10 minit sehari, mampu menajamkan minda - sama seperti kesannya apabila individu melakukan senaman mental seperti teka silang kata.

Ketua penyelidik Universiti Michigan, Oscar Ybarra berkata amalan bersembang tidak hanya menjadi satu kegiatan sosial, tetapi pada masa sama membantu individu meningkatkan daya ingatan.

"Kajian kami menunjukkan bersembang itu sama kesannya dengan manfaat senaman mental bagi tujuan menajamkan fikiran seperti teka silang kata," katanya yang dipetik edisi terbaru Science Daily, semalam.

Penyelidik membuat rumusan itu berdasarkan kajian, termasuk ujian ke atas pelajar universiti berusia 18 hingga 21 tahun.

Selepas mengambil kira faktor demografi termasuk usia, pendidikan, jantina, kaum, status perkahwinan dan pendapatan, penyelidik meneliti kaitan antara kekerapan sosial dengan tahap daya ingatan.

Mereka turut diperiksa tahap fizikal dan kesihatan serta kemungkinan mengalami masalah kemurungan atau tekanan.

Setiap pelajar dibahagikan kepada tiga kumpulan dan setiap kumpulan perlu terbabit dalam diskusi isu sosial selama 10 minit sebelum menduduki ujian khas.

Hasilnya, mereka yang terbabit dalam kumpulan kegiatan intelektual dapat menyempurnakan tiga cabaran sebelum ujian.

Cabaran itu termasuk membaca karangan dan menyelesaikan teka silang kata. Mereka di dalam kumpulan yang diawasi, menonton klip siri 'Seinfield'.

Responden diminta menjalani dua ujian berbeza bagi mengesan tahap intelektual, kelajuan daya ingatan dan kemampuan melakukan tugasan diberikan.

"Kami dapati mereka yang terbabit dalam interaksi sosial biarpun selama 10 minit, sudah cukup untuk merangsang keupayaan intelektual individu. Malah, lebih tinggi pembabitan seseorang dalam interaksi sosial, lebih banyak catatan positif keupayaan kognitif mereka."

Hasil kajian itu turut merumuskan, perbuatan mengasingkan diri terbukti meninggalkan kesan negatif kepada diri individu.

"Bukan setakat dirinya, tetapi boleh menjejaskan keupayaan intelektual serta perkembangan emosinya." � Agensi

0 comments: