Bapa gembira keadaan Siti Salmah makin baik

Oleh WAN SYAMSUL AMLY WAN SEADEY

KUALA LUMPUR 3 Nov. – Siti Salmah Jasni, 18, yang menjalani pembedahan pemindahan jantung dan paru-paru serentak di Institut Jantung Negara (IJN) di sini, menunjukkan perkembangan positif.

Masalah tekanan darah rendah yang dialami oleh gadis itu semalam juga dilaporkan semakin baik hari ini.

Bapanya, Jasni Zainal, 52, memberitahu, doktor yang merawat anaknya memaklumkan berita gembira itu pagi tadi dan memintanya terus bersabar dan berdoa kerana tempoh menunggu 72 jam masih belum berakhir.

‘‘Syukur. Walaupun adik (panggilan manja Siti Salmah) masih belum sedar, saya tahu dia tabah dan kuat untuk semua ini.

‘‘Dia masih memerlukan bantuan mesin. Apa yang berlaku hari ini sedikit sebanyak mengurangkan tekanan dan debaran menunggu,’’ katanya ketika ditemui di IJN hari ini.

Tambah Jasni, dia sendiri sebenarnya tidak dibenarkan untuk masuk ke dalam unit rawatan rapi (ICU) yang menempatkan anaknya.

‘‘Hanya ibu dan adik kepada Siti Salmah yang memerhati dari luar cermin ICU. Tiada orang boleh masuk kerana bimbang berlaku jangkitan kuman.

‘‘Itu sudah cukup. Walau dari luar, saya tahu adik dapat merasai kehadiran ibunya,’’ ujarnya.

Kisah Siti Salmah, pelajar Sekolah Menengah Tunku Abdul Rahman Putra, Kulai yang menunggu sumbangan jantung dan paru-paru dipaparkan dalam Utusan Malaysia dua minggu lalu.

Sejak itu pelbagai usaha dilakukan untuk membantunya mendapatkan organ baru sebagaimana pesakit jantung Tee Hui Yee yang selamat menjalani pembedahan pada awal bulan lepas.

Sementara itu, ibunya, Sabariah Mustaffa, 49, ketika ditemui berkata, dia terus melakukan sujud syukur setelah diberitahu tentang keadaan terkini anaknya itu.

Siti Salmah yang menghidap penyakit Hipertensi Pulmonari menjalani pembedahan pemindahan jantung dan paru-paru selepas keluarga seorang wanita yang meninggal dunia akibat kemalangan di Kedah bersetuju untuk mendermakan semua organ dan tisu badan wanita berkenaan.

Organ jantung dan paru-paru untuk Siti Salmah itu dibawa ke IJN dengan penerbangan ihsan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) kelmarin.

0 comments: