Kakitangan HSB didakwa buang jari dalam tandas



KESAL: Zuraiza menunjukkan hujung jari Muhamad Shaeidil jari yang putus dibuang oleh kakitangan kecemasan HSB, Alor Star kelmarin.

SUNGAI PETANI: Seorang ibu mendakwa kakitangan bahagian kecemasan Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Star, cuai apabila membuang bahagian jari anaknya yang terputus ke dalam mangkuk tandas tanpa merujuk kepada doktor.

Zuraiza Omar, 35, dari Kampung Batu Menunggul, Air Putih, Pendang, mendakwa kejadian itu berlaku sekitar jam 11 pagi kelmarin ketika beliau membawa anaknya, Muhamad Shaeidil Amir, 11, ke jabatan kecemasan HSB untuk merawat jari budak itu yang putus akibat terkena parang ketika mengopek kelapa di rumahnya.

Beliau berkata dia membawa bahagian jari telunjuk kiri anaknya itu dalam plastik berisi ais dengan harapan ia boleh disambung.


"Sebaik sampai di jabatan itu, beberapa kakitangan hospital merawat jari Muhamad Shaeidil dan seorang daripada mereka meminta untuk melihat bahagian jari putus itu.

"Saya menyerahkan hujung jari disimpan dalam bekas plastik kepada kakitangan itu yang terus mengambilnya serta melihatnya, kemudian memaklumkan jari itu tidak boleh disambung," katanya.

"Rakannya kemudian bertanya di mana bahagian jari yang terputus itu dan saya memberitahu ia diambil kakitangan itu, mereka kemudian bertanya kepadanya dengan selamba dia menjawab jari itu sudah buang ke dalam mangkuk tandas.

0 comments: