RENCANA : ISNIN 24 OGOS 2009

‘H1N1: Kita lapor secara telus, jujur’
TAN Sri Dr. Ismail Merican hairan kerana alamat e-mel peribadinya diketahui orang lain sedangkan ia tidak pernah didedahkan.

Bantu negara atasi pandemik selesema babi, pakailah penutup mulut
PANDEMIK Influenza A (H1N1) seperti tidak menunjukkan tanda-tanda akanberakhir dalam tempoh terdekat ini. Sejak tercetusnya penyebaran virusselesema babi ini, kerajaan telah pun mengambil pelbagai pendekatan.

Menguji kemahuan rakyat
ESOK sebanyak 20,290 pengundi di Permatang Pasir akan keluar menunaikantanggungjawab masing-masing memilih wakil rakyat mereka bagimenggantikan Allahyarham Datuk Mohd. Hamdan Abd. Rahman yang meninggaldunia kerana sakit jantung pada 31 Julai lalu.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
KETIKADewan Undangan Negeri (DUN) Kedah pimpinan Pas-PKR mendesak supayapilihan raya kecil diadakan di Kota Siputeh, tiba-tiba wakil rakyat PKRpula meninggalkan parti itu.

Usah biar kontrak sosial jadi polemik berpanjangan
PERDEBATAN mengenai kontrak sosial kembali panas sejak kebelakangan iniapabila pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mempersoalkan kedudukanraja-raja Melayu, agama Islam serta hak keistimewaan kaum bumiputra.

Menangani risiko ancaman sosial kanak-kanak
KANAK-KANAK adalah modal insan yang penting untuk sesebuah negara.Mereka merupakan generasi pelapis yang menjadi harapan untuk meneruskankemajuan yang dicapai dan dicorakkan oleh generasi kini.





Memastikan keselesaan perjalanan satu Malaysia
BAGIsebahagian besar warga Lembah Klang, penggunaan kad pembayaranelektronik, Touch n� Go bagaikan satu kemestian jika mereka mahu tibake pejabat pada waktunya. Setiap bulan, mereka memperuntukkansebahagian gaji untuk menambah nilai kad itu yang jumlahnya bergantungkepada kekerapan dan jarak menggunakan lebuh raya.

Minda Pengarang: Pengedaran gula ikut sistem zon pastikan dipatuhi
KALIterakhir masalah kekurangan gula berlaku ialah pada 2006 berikutanperbuatan menyorok bekalan, gara-gara khabar angin ketika itu hargagula akan dinaikkan.

Cakap-cakap
BEKASPerdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dilihat memakai sarung penutupmulut dan hidung ketika ditemui di Bazar Ramadan Jalan Raja AlangKampung Baru, Kuala Lumpur, kelmarin.

Fungsi bioteknologi menangani wabak H1N1
KEBELAKANGANini, perkataan seperti Tamiflu, antiviral, antibiotik dan vaksin sudahmenjadi sebutan dalam perbualan harian kita. Namun, masih ada sedikitsebanyak kekeliruan mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan denganperkataan ini. Tambahan pula, masih juga timbul kekeliruan mengenaiujian bagi mengesan jangkitan Influenza A (H1N1).

20,290 penentu hayat Pas di Pulau Pinang
ESOKseramai 20,290 pemilih berdaftar di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN)Permatang Pasir akan membuat pilihan siapakah wakil rakyat baru merekabagi menggantikan Allahyarham Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman.

Tambang baru masih tak dapat ubah tabiat lama pemandu teksi
BAGIpengguna yang tidak menyedari akan kenaikan tambang pengangkutan awamterutama teksi, pasti akan terkejut apabila membuat bayaran lebihtinggi daripada biasa. Ini disebabkan kadar tambang baru perkhidmatanteksi sudah dinaikkan daripada RM2 kepada RM3 berkuat kuasa, 1 Ogoslalu.

Orang politik jangan anggap SPRM musuh
WAJARKAHpentadbiran menguasai undang-undang dan di mana lagi relevan sesuatupelaksanaan undang-undang itu jika terpaksa tunduk kepada mainanpolitik yang secara terang-terang sentiasa bermuka-muka untukkepentingan peribadi atau lebih tepat lagi, kepentingan parti politikitu sendiri.





Jual sehingga 300kg
Buah kurma bukan saja digemari umat Islam, malah khasiatnya diperakuidan turut menjadi pilihan masyarakat bukan beragama Islam.


Menu buah kurma
Selain dimakan begitu sahaja, kurma juga boleh dipelbagaikan dalammasakan mengikut kreativiti masing-masing. Bagaimana caranya?


Bukti keupayaan Orang Asli
RPS Kemar boleh diakses melalui jalan air dengan menggunakanperkhidmatan bot selama satu jam perjalanan dari Jeti Trojan, TasikTemenggor, Perak.

0 comments: