Usah biar kontrak sosial jadi polemik berpanjangan

Usah biar kontrak sosial jadi polemik berpanjangan

PERDEBATAN mengenai kontrak sosial kembali panas sejak kebelakangan ini apabila pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab mempersoalkan kedudukan raja-raja Melayu, agama Islam serta hak keistimewaan kaum bumiputra.

Mereka yang beragenda peribadi ini dan juga seluruh rakyat bagaimanapun seharusnya akur dengan teguran-teguran yang dibuat oleh Raja-Raja Melayu.

Kontrak sosial merujuk kepada perjanjian oleh pemimpin-pemimpin yang berjuang mencapai kemerdekaan negara yang secara umumnya melibatkan pemberian taraf warganegara kepada bukan Melayu dan pemberian keistimewaan kepada bumiputera melalui Perkara 153.

Ia diwujudkan untuk memelihara hak-hak keistimewaan kaum bumiputra dengan tidak meminggirkan lain-lain bangsa adalah ramuan penting kepada perpaduan masyarakat majmuk di Malaysia.

Penulis percaya gelagat sesetengah pihak yang mempertikaikan kontrak sosial adalah berpunca dari sikap tidak menghargai kemakmuran negara yang sebahagian besarnya dikecapi hasil kewujudan kontrak sosial itu sendiri. Kecenderungan mempertikai kontrak sosial juga adalah kerana faktor mahu meraih sokongan politik yang berpaksikan kepentingan peribadi.

Telah berdekad lamanya rakyat Malaysia dari satu generasi ke satu generasi hidup bersama tanpa timbul masalah yang besar. Janganlah kita menggadai keamanan ini hanya kerana perasaan iri hati dan ketidakpuasan yang tidak dikongsi oleh majoriti rakyat.

Jangan kita lupa bahawa iklim kemakmuran dan keamanan Malaysia yang selama ini dikecapi hanyalah mainan mimpi bagi sesetengah rakyat negara asing. Justeru itu, pihak-pihak yang ada agenda peribadi diharap dapat bertindak secara matang daripada terus cuba 'bermain api'. Jangan biarkan dasar 'keterbukaan' kerajaan digunakan untuk tujuan negatif.

Kerajaan perlu bertindak segera agar generasi muda berbilang kaum memahami apakah itu kontrak sosial.

Pemahaman yang menyeluruh dan tepat perlu supaya generasi muda benar-benar memahami dan menerima kontrak sosial sebagai sumber kerukunan masyarakat majmuk serta tidak berlaku salah tanggapan bahawa kontrak sosial adalah sesuatu yang bersifat berat sebelah.

Tanggapan negatif terhadap kontrak sosial adalah sesuatu yang sangat berbahaya kepada perpaduan rakyat. Jangan biarkan ia dijadikan bahan berpolitik pihak-pihak yang dianggap petualang dan menjadi polemik berpanjangan.

Sudah sampai masanya kerajaan mengadakan program menjelajah ke seluruh negara untuk mengingatkan rakyat bahawa Perlembagaan negara digubal berasaskan kesepakatan semua kaum di negara ini.

Ia merupakan satu kontrak sosial rakyat berbilang kaum yang tidak boleh dipersoalkan oleh mana-mana pihak.

Tidak ada kompromi atau toleransi terhadap apa-apa sahaja usaha untuk mempertikaikan kandungan perlembagaan negara. Rakyat perlu jelas bahawa kontrak sosial adalah mekanisme yang membolehkan suasana keamanan dan kemakmuran negara kita terus terpelihara.

Kerajaan tidak harus berlembut dengan pihak-pihak yang semakin berani mempertikaikan peruntukan-peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Tindakan tegas perlu diambil agar menjadi pengajaran kepada pihak yang ingin menguji 'keterbukaan' kerajaan. Jika tidak ada tindakan, dibimbangi ia memberikan petanda bahawa kerajaan boleh berkompromi terdapat isu sensitif dan boleh menggugat keharmonian dan kemakmuran Malaysia ini.

Pihak yang berminat untuk mempertikaikan kontrak sosial wajar merenung dan menginsafi bahawa kejayaan yang dicapai sehingga kini adalah berpunca daripada suasana aman dan makmur yang wujud di Malaysia. Jangan sesekali mempertaruhkan sesuatu yang terlalu bernilai kerana ia boleh merosakkan generasi akan datang.

Saranan Perdana Menteri agar kontrak sosial dipertahan dan dipatuhi amat wajar diterima dengan hati terbuka dan penuh keinsafan memandangkan ia adalah merupakan ramuan utama bagi menjayakan gagasan Satu Malaysia.


Universiti Teknologi Mara Perlis">

0 comments: