RENCANA : SABTU 27 JUN 2009

Sikap tak peduli H1N1
HAKIKATNYA tiada siapa daripada kita yang menyangka gelombang keduaselesema babi atau influenza A (H1N1) akan melanda negara sepertiketika ini.

Fenomena Michael Jackson
PENGHUJUNG karier seni Raja Pop ini penuh berliku. Namun MichaelJackson atau lebih akrab dikenali sebagai Jacko di kalangan peminatnya,tetap merupakan "jenama" yang tiada dua.

Antara perpaduan, penjenamaan, rombakan
TIGAperkara penting menjadi perhatian ramai akhir-akhir ini. Pertamacadangan perbincangan kerajaan perpaduan yang disyorkan oleh PresidenPas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan UMNO yang telah ‘dikebumikan’sebelum diberi peluang untuk bernyawa.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SEBAGAI rakyat Malaysia, Awang amat berbangga dengan pencapaianPetronas yang terus merekodkan prestasi yang memuaskan bagi tahunkewangannya yang berakhir Mac lalu ketika iklim ekonomi dan perdagangandunia cukup membimbangkan.

Lupakan sahaja usaha penyatuan Melayu?
SETIAPkali terpacul isu perpaduan Melayu, maka riuh rendahlah seluruh alamMelayu. Timbul pelbagai cakap di kalangan orang Melayu sendiri. Bisingdan gempar alam Melayu dengan cadangan seumpama itu.

Maruah negara di tangan diplomat Malaysia
SEMEMANGNYA tidak dapat dinafikan diplomat Malaysia yang bertugas diluar negara memainkan peranan yang amat penting bukan sahaja untukmempraktikkan dasar luar Malaysia tetapi juga untuk menjadi "mata dantelinga" terhadap setiap isu yang membabitkan negara.

Zaman suram badminton Indonesia
BARU-baruini sebuah filem bertajuk King ditayangkan di pawagam-pawagam diJakarta. Filem itu mengisahkan seorang kanak-kanak yang menjadikanlegenda badminton Indonesia, Liem Swie King sebagai idola.

Tee Keat kena 'serang' di Parlimen
SEPERTIdijangka sesi sidang Dewan Rakyat pada Isnin lalu kecoh dengan gelagatLim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) yang mengambil kesempatan kehadiranMenteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat untuk mengasaknya denganpelbagai soalan mengenai projek Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).





Pakistan terperangkap dalam perang dicipta
HARIini, Pakistan menjadi negara yang terperangkap antara tentera sendiridan puak Taliban - menangani perang yang bukan 'perang' mereka.

Tangkap, buang, bunuh virus Influenza A
PENULARANInfluenza A (H1N1) kian membimbangkan. Berdasarkan laporan di laman webPertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sudah 109 negara dijangkiti denganlebih 55,867 kes, termasuk 245 kematian sehingga Rabu lalu.

Minda Pengarang: Faedah sumbangan Petronas terus dinikmati rakyat
KEUNTUNGANdiraih Petronas bagi tahun kewangan berakhir Mac lalu membolehkansyarikat minyak itu menyumbang sejumlah RM74 bilion melalui cukai dandividen kepada Kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri Terengganu,Sabah dan Sarawak. Sumbangan Petronas tahun lalu kepada pendapatanKerajaan Persekutuan mencecah hampir 45 peratus berbanding 36.8 peratuspada 2007.







Kuasa unik Lightning Hybrids
Model hibrid terbaru ini cukup menggemparkan dunia automotif keranadidakwa dapat mencapai perbatuan sejauh 161 kilometer dengan hanya 3.78liter bahan api, selain rekaannya yang radikal.


Terapi alternatif beralkali
Walaupun masih baru di pasaran, namun produk penjagaan kesihatan yangdihasilkan oleh Permata Hijrah mendapat sambutan yang begitumenggalakkan.


Rahsia Allingham panjang umur
Lelaki tertua di Britain, Henry Allingham merupakan satu-satunyaanggota Tentera Udara Diraja (RAF) sewaktu Perang Dunia Pertama yangmasih hidup sehingga ke hari ini.


Srikandi bola sepak Iran
Wanita Iran tidak dihalang bermain bola sepak tetapi mereka perlumematuhi pelbagai syarat. Bagaimanakah mereka akhirnya boleh membuatsepak mula di padang yang dipenuhi penonton?


Malaysia syurga penggambaran
KETIKA Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (Finas), Filem Negara,pembikin filem tempatan mahupun kementerian berkaitan sibukmengutarakan isu memperkenalkan budaya serta identiti Malaysia keseluruh dunia menerusi filem, Malaysia sebenarnya sudah berada di hatisegelintir pembikin filem dunia.


Sebab Jackie Chan suka Malaysia
SELAINdaripada tempat-tempat popular seperti Menara Berkembar Petronas danlokasi pelancongan popular, Malaysia yang kaya dengan kawasanperkampungan, bandar kecil, pulau-pulau dan perhutanan juga menjadipilihan produksi luar.


Darmen pencinta seni mridangam
Jari jemari Darmen bukan sahaja mahir mengetuk mridangam yangmengeluarkan irama merdu, malah dia mahir membaiki dan membikin semulainstrumen lama yang berasal dari India Selatan itu.


Nasib lumba kuda Iraq
Kelab yang sebelum ini dikendalikan oleh pihak kerajaan dan kinidimiliki konsortium ahli perniagaan daripada puak Syiah dan Sunnahpernah ditutup selama tiga bulan secara serta-merta selepas kejatuhanregim pimpinan Saddam Hussein enam tahun lalu.

Cerita tiga juara bina badan
Tiga juara bina badan berkongsi pengalaman dan pandangan berhubung masa depan sukan bina badan.


Sajian anjing laut
Bunyinya memang aneh tetapi perkara ini memang benar berlaku di Kanada.Rata-rata penduduk di sana gemar mempelbagaikan masakan dengan sajiananjing laut.

0 comments: