BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SEBAGAI rakyat Malaysia, Awang amat berbangga dengan pencapaian Petronas yang terus merekodkan prestasi yang memuaskan bagi tahun kewangannya yang berakhir Mac lalu ketika iklim ekonomi dan perdagangan dunia cukup membimbangkan.

Peningkatan perolehan sebanyak 18.4 peratus berbanding tahun kewangan terdahulu membolehkan syarikat minyak negara itu mencatat RM264.2 bilion. Ia menjadi perakuan bahawa pasukan warga kerja di bawah pimpinan Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Tan Sri Hassan Marican telah menjalankan tanggungjawab dengan cemerlang.

Kos pengeluaran dan operasi yang tinggi bagaimana pun menjadikan keuntungan kali ini lebih rendah. Namun ia tidak mencacatkan rekod cemerlang yang dicatat itu. Sungguhpun keuntungan sedikit rendah, ia sebenarnya mampu mengisytiharkan dividen lebih tinggi iaitu sebanyak RM388.1 bilion.

Apa yang dilakukan oleh Petronas itu amat besar maknanya kerana secara langsung sumbangan dana untuk kerajaan terus meningkat menjadikan jumlah terkumpul sebanyak RM471.3 bilion sejak 1974.

Malah, kejayaan itu terus menjulang maruah negara di arena antarabangsa apatah lagi ia telah membawa pulang hasil pelaburan di beberapa negara asing termasuklah di Turkmenistan dan dari benua Afrika.


Awang – Syabas dan tahniah!

0 comments: