Lupakan sahaja usaha penyatuan Melayu?

Lupakan sahaja usaha penyatuan Melayu?

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
noraini.razak@utusan.com.my


SETIAP kali terpacul isu perpaduan Melayu, maka riuh rendahlah seluruh alam Melayu. Timbul pelbagai cakap di kalangan orang Melayu sendiri. Bising dan gempar alam Melayu dengan cadangan seumpama itu.

Bukan Melayu juga bersuara tentang kerjasama antara Melayu dengan Melayu. Mereka tidak sekadar menjadi pemerhati. Tiba peringkat yang dirasakan sesuai, maka bukan Melayu melontarkan pandangannya tentang perpaduan Melayu.

Bukan Melayu memberikan pandangan lantaran kelompok yang mencetuskan idea tentang kerjasama Melayu di bawah kerajaan perpaduan terlebih dahulu telah menjalin 'hubungan' dengan mereka.

Hakikatnya kelahiran semula isu perpaduan atau kerjasama Melayu baru-baru ini cukup untuk menggambarkan apa sebenarnya 'penyakit' orang Melayu. Lebih daripada itu paparan babak akhir drama kerajaan perpaduan sedemikian rupa cukup untuk membuktikan bahawa penyakit orang Melayu semakin kronik.

Apabila pemimpin Melayu beragama Islam duduk sebaris dengan rakan bukan Melayu menolak cadangan yang dicetuskannya sendiri, tentu ia bukan paparan yang menarik untuk orang Melayu.

Ternyata dan terbukti bahawa bangsa Melayu yang semakin lemah dan rapuh apabila dikaitkan dengan soal perpaduan, tidak lagi mampu menaruh harapan atau cita-cita untuk melihat penyatuan bangsa di sebuah negara yang nama asasnya adalah Melayu.

Di situ seolah-olah ada noktah selepas pesanan terakhir berbunyi "lupakan penyatuan Melayu". Melayu memang tidak boleh bersatu atau lebih tepat lagi Melayu enggan bersatu. Ada yang berkata, Melayu terlalu takut untuk melakukan eksperimen di bawah tajuk penyatuan atau perpaduan di kalangan Melayu.

Tetapi pada masa yang sama Melayu begitu berani bereksperimen menyatukan ideologi politik yang berbeza dengan bukan Melayu biar pun ada antara prinsip yang dipegang ditentang secara terang-terangan.

Contoh paling jelas cita-cita penubuhan negara Islam dan pelaksanaan hukum hudud dikritik dan diharamkan oleh bukan Melayu tetapi orang Melayu beragama Islam tidak kekok untuk berpakat dan bekerjasama dengan mereka.

Apa seterusnya nasib dan masa depan bangsa Melayu jika orang Melayu sendiri mempermain-mainkan usaha untuk memartabatkan bangsa sendiri sekali gus memelihara kesucian agama? Sedangkan kaum-kaum lain di negara ini bertungkus lumus memastikan agenda membangunkan bangsa mereka diperjuangkan secara bersama.

Perbezaan parti di kalangan bangsa lain tidak menghalang mereka untuk bekerjasama dalam memastikan apa yang dihajati tercapai. Biarpun tidak dilihat duduk semeja tetapi percayalah telah termeterai sumpah setia sehidup semati di hati mereka untuk bekerjasama memperjuangkan nasib bangsa dan agama mereka.

Sebab itu apabila muncul sesuatu isu yang dilihat boleh menjejaskan kepentingan mereka, maka barisan pemimpin bukan Melayu tanpa mengira yang menyokong kerajaan atau pembangkang akan sepakat.

Mereka senada membantah. Contoh paling jelas isu kuota Bumiputera. Parti-parti bukan Melayu tegas menyuarakan pendirian. Mereka tidak peduli jika bantahan itu tidak sealiran dengan parti lain yang sebumbung dan mempertahankan kuota Bumiputera.

Mereka bukan sekadar senada tetapi konsisten dengan penentangan itu sehingga kadangkala mampu mengusik pendirian kerajaan. Mereka percaya penyatuan jitu seperti itu mampu membuahkan hasilnya.

Kita tentu tidak lupa tentang desakan agar undang-undang pertukaran agama disemak semula. Ia begitu kuat diperjuangkan oleh bukan Melayu. Baik di pihak pembangkang mahupun pemimpin kerajaan begitu sepakat memperjuangkan hal tersebut sehingga kalangan menteri bukan Melayu tergamak menghantar memorandum kepada Perdana Menteri mahu semakan semula dilakukan.

Biarpun desakan mereka ditolak dan memorandum itu ditarik balik, namun mereka berani mencuba dan tidak malu jauh sekali menyatakan pendirian dan menyerlahkan kesepakatan masing-masing.

Banyak lagi hal lain yang menunjukkan betapa bangsa-bangsa selain Melayu begitu bersungguh-sungguh membentuk kesepakatan di kalangan mereka.

Itu belum lagi diselongkar usaha-usaha badan-badan perniagaan, pendidikan dan agama mereka yang mengetepikan perbezaan parti untuk memastikan bangsa mereka kekal di barisan hadapan.

Dan bukannya sesuatu yang mustahil jika satu hari kelak mereka membuang lambang-lambang parti untuk bernaung di bawah satu jenama dan memerintah negara yang bernama Malaysia ini. Itu bukan usaha yang salah, lantaran mereka kuat dan bersepakat. Kekuatan dan kesepakatan itu tidak ada pada Melayu.

Melayu yang beria-ia mengusulkan idea kerajaan perpaduan, beria-ia juga menerima bantahan di kalangan Melayu beragama Islam. Belum pun disusun syarat-syarat kerjasama mewujudkan kerajaan perpaduan, pendirian mereka menjadi goyah.

Dan apabila ditegur oleh rakan bukan Melayu dalam pakatan pembangkang tentang idea tersebut, suara pemimpin Melayu terus kendur. Lantas mereka berundur demi menjaga hati rakan dalam pakatan pembangkang.

Tidak apa jika Melayu tidak bersatu, biarkan Melayu mundur - yang lebih penting bagi mereka hentikan cadangan tersebut. Tidak seperti pemimpin bukan Melayu yang sanggup menghantar memorandum menyanggah pendirian 'tuan' mereka, pemimpin Melayu tidak sanggup berbuat begitu.

Pemimpin Melayu lebih rela mengaku kalah sebelum berjuang. Mereka tidak mahu dilihat memperjuangkan nasib bangsa dan agama. Mereka tidak mahu mencuba ke arah kebaikan. Mereka juga sanggup melihat orang lain bertepuk tangan lantaran satu lagi agenda membangunkan Melayu dan memelihara kesucian Islam terkubur begitu sahaja.

0 comments: