Wanita dakwa kurung anak tiru tandatangan

SEREMBAN 24 Sept. – Seorang ibu tunggal mendakwa dia mengurung anak perempuannya berusia tujuh tahun dipercayai dalam sangkar besi di sini Sabtu lalu bertujuan mengajarnya supaya bertanggungjawab dan bercakap jujur.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) negeri, Mizan Maulud berkata, wanita berusia 37 tahun itu mendakwa berang setelah mendapati anaknya itu meniru tandatangannya dalam kad laporan kemajuan sekolah.

"Wanita itu bagaimanapun menafikan anaknya dikurung dalam sangkar besi di belakang rumah tetapi di dalam stor," katanya yang menemui ibu tunggal itu di Hospital Tuanku Ja'afar (HTJ) di sini hari ini.

Semalam, seorang ibu yang dipercayai berang kerana tidak tahan dengan kenakalan anak perempuannya itu bertindak mengurungnya dipercayai dalam sangkar besi di rumahnya di Seremban 2.

Kanak-kanak itu bagaimanapun dibebaskan oleh empat anggota polis yang datang ke rumah berkenaan kira-kira pukul 10 pagi selepas mendapat maklumat daripada jiran yang mendengar tangisan mangsa.

Mangsa kemudiannya dihantar ke HTJ untuk pemeriksaan perubatan manakala ibunya dipanggil memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban.

Mizan berkata, selain keterangan ibu mangsa, pihaknya akan turut mengumpul maklumat daripada jiran mangsa, sekolah dan melalui lawatan ke rumah mangsa bagi membantu siasatan.

Mengikut Akta Kanak-Kanak 2001, menurutnya, wanita itu boleh dikenakan tindakan undang-undang di atas perbuatannya yang boleh mendatangkan gangguan emosi kepada mangsa.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Seremban, Supritendan Azmi Abu Bakar berkata, pihaknya masih menjalankan siasatan lanjut berhubung kejadian itu.

0 comments: