RENCANA : JUMAAT 03 JULAI 2009


Sunah pelihara ketulenan akidah
MAJORITI umat Islam Malaysia berfahaman Ahli Sunah wal-Jamaah (Sunah).Terdapat tiga perkara utama yang sering dibicara dan dikaji oleh parasarjana Islam apabila membicarakan ehwal ilmu wahyu.


Guan Eng lepas tangan
SEJAKmengambil alih pemerintahan negeri daripada Barisan Nasional (BN),Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sering mengaitkan pelbagaimasalah yang wujud di negeri ini sebagai berpunca daripada pentadbirankerajaan negeri terdahulu.

Amal soleh bendung konflik kepentingan dan fitnah
SETIAPapa yang kita lakukan, berfikir, bercakap dan bekerja jika iamemberikan kebaikan sama ada kepada diri kita sendiri atau orang lain,Islam tetap menganggapnya sebagai ibadat.

BISIK-BISIK
DATUKSeri Anwar Ibrahim selaku ketua pembangkang nampaknya menyalahkan mediaberhubung kemelut yang melanda pakatan pembangkang di Kedah. Katanya,media sengaja menggembar-gemburkan dan memperbesarkan isu terbabit.

Kaitan sampah dengan cara hidup
HIDUPdikelilingi oleh sampah memang tidak menyenangkan. Tetapi hakikatnya,hidup kita sering 'diwarnai' oleh beraneka jenis sampah-sarap.

Kisah bubar DUN Perak terus dihangatkan
SETELAHmelakukan kekecohan di Dewan Rakyat baru-baru ini, pihak yang berkempenuntuk pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak meneruskannyamelalui isu terakhir sebuah majalah yang tidak henti-henti menghentamBarisan Nasional. Majalah berbahasa Inggeris itu memaparkan tajuk BUBARdi muka depan.

RM30 bilion untuk ambil alih tol tidak masuk akal
KETIKArakyat Malaysia sibuk membincangkan isu pembantu rumah, politik ke arahperpaduan, konsep 1Malaysia, jangan lupa isu yang akan memberi kesan keatas kehidupan harian kita - kadar tol.




Minda Pengarang: Perbincangan Pemuda Umno, Pas permulaan kerjasama Melayu, Islam KELMARIN,Dewan Pemuda Pas Pusat menjemput secara rasmi pergerakan Pemuda Umnomengadakan perbincangan ilmiah atau dialog berhubung isu semasa bagimenyelesaikan krisis antara kedua-dua parti itu. Surat jemputan itudiserahkan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan kepada Naib KetuaPemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim, di lobi Parlimen.

Rombakan dasar pelaburan bukti kesungguhan maju ekonomi
BEBERAPApendekatan baru yang diumumkan kerajaan Selasa lalu dalam usahameningkatkan daya saing Malaysia khususnya yang membabitkan kelonggaranterhadap Garis Panduan Jawatankuasa Pelaburan Asing (FIC), perludiamati secara mendalam kerana jika dilihat sekali pandang banyakmerugikan Bumiputera.

BN ada harapan tawan semula DUN Manek Urai
GENDANGperang pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, kiankuat berdentum, apabila semua parti yang berhasrat bertanding sudahmengumumkan calon masing-masing menjelang hari penamaan yangdijadualkan 6 Julai ini.

Bengkel paling moden di Kota Bharu
TIDAKramai di kalangan anak Melayu di Kelantan yang terbabit dalam bidangperniagaan membuka bengkel membaiki kereta mampu menjadi seorangusahawan berjaya sehingga berani membuat pelaburan mencecah hampir RM1juta.




Guna anak untuk hidup mewah?
Apakah muslihat Daisy Fajarina di sebalik kemelut rumah tangga anaknya,Manohara Odelia Pinot dengan Tengku Temenggong Kelantan, TengkuMuhammad Fakhry?


Nasib isteri didera
Tahap pendidikan dan status dalam kalangan masyarakat elit Indiamemberikan isteri sedikit perlindungan, berbanding dengan suami.

0 comments: