Amal soleh bendung konflik kepentingan dan fitnah

Amal soleh bendung konflik kepentingan dan fitnah

Oleh MOHD. SHAUKI ABD. MAJID

SETIAP apa yang kita lakukan, berfikir, bercakap dan bekerja jika ia memberikan kebaikan sama ada kepada diri kita sendiri atau orang lain, Islam tetap menganggapnya sebagai ibadat.

Perkara ini dijelaskan oleh Dr. Yusuf Qardawi: "Seperti mana yang dihurai dan ditegaskan oleh Ibnu Taimiyah, ibadat itu mempunyai skop yang luas, ia meliputi segala jenis amalan fardu dan syiar Islam, ia juga meliputi budi bahasa dalam kira bicara."

Berdasarkan pengertian itu, segala apa yang kita lakukan hendaklah berlandaskan bahawa manusia perlu menjaga hubungan baik dengan Allah SWT dan keharmonian masyarakat serta negara.

Oleh itu usaha menjatuhkan kumpulan lain yang bertentangan falsafah politik sebenarnya lebih merupakan usaha untuk menutup kelemahan perjuangan sendiri.

Berdasarkan pengertian dan luasnya makna ibadah, setiap Muslim perlu sedar bahawa tujuan melakukan ibadat adalah untuk mencapai hidup yang harmoni, aman, sejahtera dan damai.

Ia tidak akan dapat direalisasikan jika kita melakukan amalan baik tetapi memutuskan silaturrahim dan melakukan hasutan.

Amalan yang soleh - amar makruf - tidak hanya diukur oleh sumbangan tetapi turut dinilai oleh banyaknya kebaikan terhadap sesama manusia. Ia termasuklah inisiatif untuk menghapuskan pertelingkahan atau penderitaan orang lain.

Tetapi jika kita bertindak dan berfikir untuk terus menambahkan lagi pertelingkahan dan mengapi-apikan perpecahan, ia akan dianggap sesuatu yang memudaratkan. Kemudaratan ditegah oleh Islam dan termasuk dalam senarai dosa-dosa besar.

Bagi mereka meletakkan takwa sebagai pengembaraan melengkapkan keimanan, mereka mesti percaya Islam adalah agama untuk menyatukan umat.

Kalau ada yang suka mempersendakan ajaran agama, dia sebenarnya belum sampai pada darjat ketakwaan.

Rasulullah SAW bersabda: Sebaik-baik manusia ialah yang bermanfaat di antara mereka daripada manusia. (Riwayat At-Tabrani).

Ada riwayat yang menceritakan bahawa di antara penghuni syurga itu ada seekor anjing. Anjing tersebut dikatakan ikut serta bersama pemuda soleh (As-habul Kahfi). Anjing itu dikatakan memberi manfaat dengan menjaga mereka sehingga akhirnya kesemuanya termasuk anjing tertidur dengan kuasa Allah SWT.

Namun yang paling baik ialah seseorang yang beramal dengan amal soleh ataupun melakukan sesuatu kebaikan yang boleh memberi manfaat kepada dirinya dan masyarakat.

Ini kerana sumbangan itu memberi saham dalam menjamin kehidupan baik yang dituntut oleh Islam dan dihayati oleh semua manusia. Kebaikan diri individu dalam Islam selalunya dihubungkan dengan kebaikan manusia lain. Neraca kebaikan itu pula ialah menjauhi diri daripada sebarang perkara buruk dan yang diharamkan oleh Allah.

Banyak lagi hadis sahih menjelaskan tentang manusia yang ideal. Mereka berhati tulus ikhlas dan berlidah lurus.

Seorang sahabat pernah bertanya Nabi SAW: "Apa yang dimaksud dengan berhati tulus? Nabi menjawab: Hati yang takwa, bersih, tidak menyimpan dosa, tidak zalim dan tidak dengki. Nabi ditanya lagi: Sesudah itu siapa? Kata Nabi, Yang mengembangkan kehidupan dunia sambil mencintai akhirat. Sesudah itu apa lagi? Mukmin yang berakhlak baik."

Sementara manusia yang paling jahat ialah yang suka menyebarkan fitnah, melaga-lagakan orang yang saling mengasihi, berbuat kejam dan mengganggu kesejahteraan orang lain.

Kemunafikan manusia hari ini jelas tergambar melalui pengakuan mereka sebagai pejuang Islam dan meletakkan diri mereka setaraf dengan ulama serta merasai lebih alim daripada manusia lain tetapi hakikatnya mereka jahil.

Atas perbezaan ideologi yang disertai dengan kejahilan, telah menutup pintu hati dan pemikirannya sehingga berani membuat tuduhan kafir, munafik ke atas sesama Muslim. Malah mereka mengkhususkan syurga hanya untuk puaknya dan neraka untuk puak lain.

Pengucapan dua kalimah syahadah, ikhlas atau tidak bukanlah urusan manusia, ia adalah hak mutlak Allah SWT untuk menilainya. Begitu juga dosa dan pahala.

Kita memerlukan setiap umat tampil dengan wajah yang ramah dan penuh kasih sayang. Kita tidak memerlukan umat Islam yang terikat pada bentuk-bentuk lahiriah yang terlalu setia sehingga mengabaikan inti sebenar daripada ajaran Islam.

Akibat terlalu setia kepada sesuatu puak, kita mungkin akan mendewakan orang lain. Kita akan menganggap setiap perkataannya sempurna, walhal keterbatasan akal rasional telah menutup emosi dan jerat ketaksuban kita.

Janganlah kita membangga diri dengan ilmu yang banyak dan tinggi sehingga meletakkan orang lain semuanya bodoh dan jahil. Janganlah kita takbur dan riak kerana bakal menimbulkan kerosakan di muka bumi.

Orang yang mulia dan baik di sisi Allah SWT ialah mereka yang memulakan salam dan menghulurkan tangan pada saudaranya untuk berdamai. Oleh itu golongan yang menolak tawaran berdamai adalah orang yang paling dibenci oleh Allah SWT.

Islam itu adalah agama yang meletakkan keamanan, kesejahteraan dan keharmonian di atas segala-galanya. Agama tidak seharusnya digunakan sebagai senjata bagi memecahbelahkan umat.

Dalam hal ini Allah SWT berfirman yang bermaksud: Apakah akan Kami beritahu kepadamu tentang orang-orang yang paling rugi perbuatannya? Iaitu mereka yang mensia-siakan hidup di dunia ini, sedangkan sangkaan mereka telah melakukan kebaikan. (Surah Al-Kahfi ayat 103-104).

Sesungguhnya kita perlu yakin bahawa amalan soleh dan berbaik sangka sesama kita akan membendung konflik dan sengketa.

PENULIS ialah Pengurus Penyelidikan

Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

0 comments: