Industri biola China

Industri biola China


Beratus-ratus pusat perniagaan terutamanya di Pinggu dan di wilayah timur Jiangsu, kini mengeluarkan lebih daripada sejuta instrumen ini setiap tahun.




DALAM tempoh dua dekad sahaja, sebuah daerah berdekatan Beijing, China telah menjadi pusat pengeluar biola dunia. Ia juga dilihat sebagai industri yang terus berkembang berikutan peningkatan permintaan domestik.

Geng Guosheng telah membuka sebuah bengkel kecil di Pinggu pada awal tahun 1990-an. Dia kini menggaji kira-kira 20 orang pekerja. Bilangan pekerjanya turun naik seiring dengan tempahan biola.

"Sebelum membuat biola, kami ialah petani. Membuat biola ia telah menambah pendapatan kami," katanya yang berusia 47 tahun.

Instrumen berkualiti sederhana itu dieksport ke banyak negara termasuklah Amerika Syarikat (AS), Jepun, Jerman dan Switzerland.

Biola mempunyai sejarah yang masih baru di China. Pengasas komunis China, Mao Zedong menganggapnya sebagai sebuah instrumen revolusi. Bengkel-bengkel pembuatannya terbina melata di seluruh negara semasa Revolusi Budaya (1966-1976).

Tetapi mereka mengeluarkan instrumen yang berkualiti rendah. Ia mungkin baik untuk mengekspresi cita rasa sosialis menerusi muzik, tetapi kurang sesuai untuk mengalunkan irama bermelodi.

Apabila China membuka pintunya kepada dunia luar pada tahun 1980-an, semakin jelas bahawa biola-biola ini tidak boleh dieksport.

Jadi, China dengan pantas mempelajari helah niaga. Ia melakukan pengkomersialan dan menjadi dunia lutherie, merujuk kepada instrumen muzik bertali iaitu biola yang bertaraf sederhana berharga kurang AS$1,000 (RM3,580).

Jenama sendiri

Beratus-ratus pusat perniagaan, terutamanya di Pinggu dan di wilayah timur Jiangsu, kini mengeluarkan lebih sejuta instrumen ini setiap tahun, jelas
ANTARA cabaran yang perlu dialami oleh pengusaha biola di China ialah pembuatan yang lebih berkualiti.


Zheng Quan, seorang pakar instrumen lutherie terlatih di Itali.

Jumlah itu meliputi hampir 70 peratus daripada pasaran dunia.

"Kebanyakan pengedar dan pengguna menganggap biola China menjimatkan," kata Zheng, yang mengasaskan sekolah lutherie di Central Conservatory of Music di Beijing pada hujung tahun 1980-an.

"Salah satu daripada masalah utama yang didepani pengusaha China ialah mereka tidak mempunyai jenama sendiri," katanya.

Bagi Zheng, masa depan pembuatan biola di China bergantung kepada jenama yang dikenali dan penghasilan biola lebih berkualiti. Biola paling murah di Pinggu berharga AS$73 (RM262), sedangkan biola-biola istimewa dijual pada harga sehingga AS$15,000 (RM53,802).

"Ramai ahli muzik dan pengumpul biola bertanyakan tentang instrumen saya, tetapi mereka perlu menunggu tiga tahun untuk mendapatkannya," kata Zheng. Dia akan menganjurkan pertandingan instrumen bertali antarabangsa pertama di China pada Mei tahun depan.

Pasaran domestik

Selain perlu memperbaiki kualiti, satu lagi cabaran buat pembuat lutherie Cina ialah kebangkitan pasaran domestik China.

"Apabila taraf hidup semakin baik, bilangan ibu bapa yang membawa anak-anak ke kelas muzik di kota-kota besar juga meningkat. Tidak semestinya untuk menjadi profesional, tetapi sekadar mengenali budaya sendiri," kata Zheng.

"Jika anda datang ke rumah pemuliharaan pada Sabtu atau Ahad, anda akan lihat ramai ibu bapa yang menemani anak-anak kecil mereka sambil memegang biola. Guru-guru pula sangat sibuk," ujarnya.


INDUSTRI pembuatan biola semakin berkembang di China.


Di Pinggu, syarikat pembuat biola terbesar di daerah itu, Beijing Huadong Musical Corp yang memiliki 1,000 pekerja dengan keluaran tahunan 200,000 buah biola mendapat kelebihan daripada trend ini.

"Pasaran domestik semakin berkembang. Berkembang daripada lima kepada 10, 20 dan 30 peratus," kata Liu Yundong yang mengetuai syarikat berkenaan.

"Kami menyasarkan 60 peratus pengeluaran instrumen untuk dieksport dan 40 peratus lagi untuk pasaran China," katanya. - AFP

0 comments: