Memoir seorang wartawan Iran

Memoir seorang wartawan Iran

ADA kala yang dirahsiakan sama banyak dengan yang didedah dan ini juga berlaku pada peringkat sesuatu keluarga. Demikian daripada memoir Azar Nafisi, seorang sarjana yang menulis dalam pembuangan dari tanah airnya Iran, dalam bukunya berjudul Things Live Been Silent About.

Ceritanya mendapat perhatian ketika Iran menghadapi pelbagai tekanan dari luar dan dalam negeri berikutan Pilihan Raya Presiden pada 12 Jun lalu yang terus dipersoal kesahihannya melalui demonstrasi demi demonstrasi.

Menurut catatan mengenai dirinya, Nafisi mulanya mengajar mengenai Sastera Barat di Universiti Teheran. Pada tahun 1981, beliau dipecat kerana enggan memakai tudung. Beliau juga pernah mengajar di dua buah universiti lain. Beberapa tahun kemudian, beliau diterima berkhidmat di Universiti Oxford dan pada tahun 1999 beliau bersama keluarganya meninggalkan Iran lalu berhijrah ke Amerika.

Pelbagai kisah dicurahkan dalam memoir mengenai ibu dan ayahnya yang juga mengadakan hubungan sulit dengan wanita-wanita lain dan Nafisi sendiri bersubahat merahsiakan hal dari ibunya. Beliau mengeluh mengenai kenangan masa lampau sesekali menjejas perjalanan hidup dan mengganggu mimpinya di malam hari.

Menjadi latar belakang cerita ialah sejarah kancah politik Iran, budaya dan pengalaman dari zaman berzaman, termasuk peperangan demi peperangan dengan Yunani, Rom, Arab dan laskar Mongol yang menceroboh. Hinggalah ke pelbagai peristiwa lain, khususnya Revolusi Islam pada tahun 1978 - 1979 dan munculnya Ayatollah Khomeini sebagai pemimpin negara.

Juga dicatat ialah peranan berpengaruh pujangga Firdausi seribu tahun lalu dengan karya agungnya Shahnameh (raja segala raja) dalam bahasa Parsi, tiang utama bahasa kebangsaan. Pelbagai puisinya telah diterjemah ke bahasa Arab, Inggeris, Perancis dan Jerman.

Firdausi disanjungi sebagai pujangga agung oleh rakyat Iran sendiri manakala Omar Khayyam diminati oleh para pembaca Barat. Nafisi menyebut Khayyam sebagai ahli puisi dan tukang telek yang agnostik, iaitu baginya tiada sesuatu yang menunjukkan kewujudan Tuhan!

Dari Firdausi: Should there be no motherland, no creature is worthy to live in it.

Dari Omar Khayyam pula sesuatu yang berulang dilafaz oleh peminat Barat:

The moving finger writes, and having writ

Moves on: Not all they piety, nor wit

Shall lure it back to cancel half a line

Nor all thy tears wash out a word of it.

Antara cerita yang dibawa ialah peranan Perdana Menteri Mossadegh yang menjadikan industri minyak Iran sebagai milik negeri, iaitu merampasnya dari milik Inggeris. Tindakan tersebut mencetuskan kontroversi di antara Iran dan Inggeris yang melancarkan kempen memboikot hasil minyak Iran hingga menjejaskan ekonomi negara. Mossadegh juga memaksa Shah Iran mencari lindungan di Rome, Itali.

Akhirnya pada tahun 1953, berlaku rampasan kuasa oleh tentera Iran dengan hasutan dari Amerika dan Inggeris. Dan Shah Iran kembali berkuasa di Iran. Nafisi lalu bertanya: "Siapa yang salah dan siapa yang benar. Siapa mengkhianati siapa dan apa akibatnya kerana pengkhianatan demi pengkhianatan itu."

Pada tahun 1971, Shah Iran mengadakan jamuan terbesar sekali di Persepolis, pusat empayar Parsi beribu tahun lampau. Ramai raja dan pembesar negara-negara masing diundang, termasuk Prince Philip, Prince Charles dari Britain dan Maharaja Haile Selassie dari Habsyah.

Beribu-ribu khemah istimewa diadakan dan pelbagai makanan mewah dibawa dari negara Perancis dengan kapal terbang. Dalam pada itu, Persepolis "menjadi tempat larangan bagi rakyat Iran sendiri."

Pidato

Menurut cerita sesuatu yang menjadi bahan ejekan di kalangan rakyat Iran ialah pidato Shah Iran yang ditujukan kepada Cyrus, raja yang mewujudkan empayar pertama Parsi ribuan tahun lampau. Maka Shah Iran memulakan pidatonya: "Wahai Cyrus, bersemadilah dengan lena, kerana kami telah bangun!" Perayaan ulang tahun Persepolis itu menelan belanja AS$120 juta.

Peristiwa penting ialah tindakan pihak Iran menguasai kedutaan Amerika pada 4 November 1979. Juga dicatat betapa sebelumnya pernah wujud dua kumpulan revolusi bersenjata, satu anjuran komunis dan satu lagi oleh para pejuang Islam. Aktif dalam gerakan politik ialah Parti Tudeh yang komunis.

Juga diceritakan ialah keadaan Iran semasa lampau ketika diperintah oleh raja-raja yang berkuasa penuh. Poligami dibenarkan dan perkahwinan gadis-gadis mulai umur 9 tahun. Menjadi kebiasaan ialah hukuman melempar batu ke atas orang bersalah hingga mati.

Catatan penting dalam sejarah Iran ialah peristiwa yang berlaku pada bulan Muharam. Para pengikut Syiah mengenang kembali peristiwa Imam Hussain mati syahid di Karbala, Iraq kira-kira 1,300 tahun lampau. Pelbagai perbarisan diadakan dan ribuan rakyat melihat sebilangan ramai lelaki berbaris di jalan-jalan raya sambil memukul bahagian belakang diri sendiri dengan rantai besi. Imam Hussain dan pengikut- pengikutnya dianggap mati syahid.

Pada peringkat peribadi Nafisi menyebut diri ayahnya menulis diari harian ketika Nafisi berumur empat tahun. Ayahnya menyerahkan dairi itu kepadanya puluhan tahun kemudian. "Ketika saya telah mempunyai anak-anak sendiri." Manakala merungut mengenai pelbagai rahsia dari nenek moyang ayahnya, Nafisi diberitahu: "Kita bukan mentakrifkan diri sendiri melalui apa yang didedah, tetapi melalui apa yang kita rahsiakan."

Mengenai ibunya dengan pelbagai kegiatannya pula, Nafisi menulis: "Masalahnya bukanlah apa yang dicerita olehnya, tetapi apa yang dirahsiakannya."

Yang ditulis bukan hanya sejarah keluarga tetapi juga pelbagai aspek sejarah tanah air sendiri. Sebagaimana disebut mengenai seorang penulis lain, Nafisi bukan hanya penulis memoir tetapi juga menulis sebagai wartawan dan pengkritik.

- Mazlan Nordin -

0 comments: