Tingkatkan mutu pengangkutan awam, kasihani pengguna

Tingkatkan mutu pengangkutan awam, kasihani pengguna

KENAIKAN tambang pengangkutan awam sudah termaktub. Ia diterima dengan pelbagai perasaan. Namun telah menjadi adat, kenaikan itu pasti akan berlaku. Apatah lagi kali terakhir tambang pengangkutan awam naik sekitar lima tahun lalu.

Kita ketepikan dahulu soal sama ada kenaikan itu akan membebankan pengguna atau tidak.

Persoalan utama di sini ialah bagaimana untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan pengangkutan awam seiring dengan kenaikan tambang. Sekiranya kenaikan tambang tidak dapat dielak, adakah pengguna mendapat jaminan kualiti sebagai balasan?

Adakah kenaikan tambang ini akan setara dengan tawaran untuk kualiti perkhidmatan? Rakyat atau lebih tepat, pengguna, sudah bosan dengan janji-janji untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.

Yang diperlukan ketika ini ialah janji berkenaan dikotakan. Kita tidak lagi mahu mendengar janji-janji muluk tetapi hasilnya tetap sama. Tiada perubahan malah dalam sesetengah kes, kualiti semakin buruk.

Jika rasional kenaikan tambang dikaitkan antara lain dengan kenaikan kos penyelenggaraan, maka pengguna berharap ia akan dimanfaatkan untuk menyelenggara.

Biarlah keadaan fizikal pengangkutan awam selepas ini semakin selesa. Jangan ada lagi bas yang berjalan tersengguk-sengguk atau mati di tengah jalan. Alasannya enjin terlalu panas, masalah brek ataupun sistem pendingin hawa yang tidak berfungsi.

Pengguna juga pastinya berharap agar soal ketepatan masa lebih dititikberatkan. Ketika ini pengguna bas henti-henti, ekspres, sistem transit aliran ringan mahupun komuter sering merungut mengenai ketepatan waktu.

Dalam soal ini, sistem pengangkutan awam kita masih ketinggalan. Walaupun masalah itu dikenal pasti sejak sekian lama namun tiada langkah berkesan untuk mengatasinya.

Masalah lapuk tersebut masih terus menjadi "masalah". Ia lebih ketara pada waktu puncak iaitu pada awal pagi ketika orang ramai keluar bekerja dan ketika pulang kerja.

Setiap kali masalah ini diutarakan, akan ada janji untuk mengatasinya. Namun ia tetap di takuk lama. Yang menderita pastinya pengguna. Mereka tiada pilihan selain menggunakan pengangkutan awam.

Itu tidak lagi mengambil kira soal sistem pendingin hawa yang tidak berfungsi atau tidak mampu menampung jumlah penumpang yang ramai pada satu-satu masa.

Apabila disentuh soal mutu pengangkutan awam, rasanya tidak lengkap jika tidak disentuh soal teksi.

Sehingga kini, kualiti perkhidmatan teksi masih terus menjadi rungutan. Ia juga belum selesai walaupun isunya itu telah dibangkitkan lebih dua dekad lalu.

Soal pemandu teksi mengenakan tambang sesuka hati bukan isu baru. Begitu juga dengan kerenah pemandu yang enggan melalui kawasan-kawasan tertentu pada waktu sesak.

Masalah itu tiada kena mengena dengan kenaikan tambang. Bagi pemandu seperti itu, tambang naik atau tidak, mereka tetap sama. Tambang yang dikenakan oleh mereka bukannya berdasarkan kiraan meter.

Bagaimanapun masalah utama yang mesti diberi perhatian oleh kerajaan khususnya Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) ialah keadaan 'fizikal' pemandu.

Ramai pengguna pernah berdepan dengan pemandu yang berpenampilan kurang menyenangkan. Ada yang mengadu pernah menaiki teksi yang dipandu oleh pemandu berambut panjang yang diikat tocang. Malah ada yang bertindik telinga.

Mungkin bagi sesetengah orang keadaan itu tidak apa-apa. Namun ramai yang beranggapan ia sangat-sangat tidak menyenangkan.

Jadi, pantau-pantaulah keadaan itu, jangan biarkan pengguna terus tertekan. Biarlah kenaikan tambang setanding dengan kualiti yang ditawarkan. Biar semua berdepan dengan situasi "menang-menang".

0 comments: