ISA sangat relevan bagi tujuan pencegahan

ISA sangat relevan bagi tujuan pencegahan

NENEK moyang kita mewariskan pintalan untaian kata-kata: “Mencegah lebih baik daripada mengubati”. Mereka juga berpesan”: “Beringat-ingat sebelum kena, berjimat-jimat sebelum habis, jangan sudah terhantuk baru tengadah”.

Maka pada pendapat saya, bagi menjaga keselamatan, kemakmuran dan kesejahteraan negara, kata-kata hikmat yang ditinggalkan itu wajib dijadikan panduan.

Ia agar negara ini tidak berdepan dengan situasi yang berlaku di Indonesia dan Thailand iaitu contoh paling dekat dengan kita.

Akta Keselamatan Dalam Negeri atau Internal Security Act dan lebih tersohor dikenali sebagai ISA secara tidak langsung merupakan antara alat atau saluran terbaik untuk merealisasikan pesanan nenek moyang kita itu.

Dalam keadaan banyak pihak yang akhir-

akhir ini seperti terlalu mengharapkan keadaan huru-hara berlaku di negara ini, maka penggunaan ISA sangat relevan.

Malah ia menjadi alat utama untuk membendung demonstrasi jalanan dan perhimpunan haram daripada berleluasa dan memudaratkan keselamatan negara.

ISA boleh dijadikan pencegah kepada pertumbuhan bibit yang mendatangkan bencana kepada negara. Ia boleh menjadi isyarat untuk “beringat-ingat sebelum kena”. ISA boleh menjadi siren peringatan supaya berjimat-jimat sebelum habis dan semboyan untuk menyedarkan semua pihak supaya jangan sudah terhantuk baru hendak tengadah.

Walaupun ISA pada umumnya untuk menghalang dan mencegah kegiatan komunis yang telah menamatkan perjuangan bersenjatanya ekoran termeterainya perjanjian damai kerajaan Malaysia dan Parti Komunis Malaya di Hotel Lee Garden di Hatyai pada 2 Disember 1989. Namun ia tidak bermakna negara sudah bersih daripada semua ancaman.

Pada saya ada pihak yang kemaruk untuk menyaksikan keadaan huru-hara berlaku di negara ini. Namun hasrat mereka terbantut dan sukar untuk dilaksanakan kerana adanya ISA. Oleh itu, desakan demi desakan dibuat supaya ISA dimansuhkan. Ia untuk memudahkan mereka menggerak misi memusnahkan keharmonian negara.

Walaupun mungkin wujud segelintir yang ‘teraniaya’ oleh beberapa kelemahan dalam pelaksanaannya, namun akta itu tidak seharusnya dimansuhkan. Cukuplah sekadar melakukan beberapa pindaan sahaja agar tidak ada pihak yang teraniaya.

ISA atau pelaksanaan apa-apa bentuk perundangan sekalipun bukannya menjadi musuh kepada orang biasa iaitu orang yang tidak berbuat apa-apa kesalahan atau tidak ada niat melakukannya. Segala bentuk perundangan, termasuk ISA menjadi lawan kepada penjenayah dan pengacau ketenteraman awam.

Kerana itu orang kampung biasa, malah majoriti rakyat negara ini tidak rasa takut dan gerun kepada ISA. Malah ramai yang tidak tahu pun apa itu ISA, apatah lagi untuk menentang dan menyertai gerakan menghapuskan ISA.

Rakyat negara ini, terutama pihak polis sebagai pemelihara keamanan, boleh nampak individu atau golongan yang bagaimanakah yang menentang ISA ini dan mahu ia dimansuhkan.

Maka sangat tidak wajar untuk ISA dimansuhkan. Tanpa ISA, kejadian-kejadian sebagaimana yang berlaku di Indonesia dan Thailand akan turut berlaku di Malaysia nanti.

ISA hanya memerlukan pindaan jika benar-benar terdesak. Sebaik-baiknya, ia dikekalkan seperti sekarang kerana ISA bukan musuh majoriti rakyat Malaysia. Ia hanya menjadi masalah segelintir kecil rakyat. Itu pun di kalangan mereka yang jemu untuk melihat keamanan berkekalan di negara ini.

Oleh itu, kerajaan seharusnya tidak tunduk kepada desakan segelintir kecil rakyat yang mahu ISA dimansuhkan. Fikirkanlah kebaikan dan manfaat yang dicetuskan oleh pelaksanaan akta tersebut.


Kota Bharu, Kelantan">

0 comments: