RENCANA : SELASA 25 OGOS 2009

Segera realisasikan penubuhan konsortium Felda, Risda, Felcra
SYOR Datuk Seri Najib Tun Razak agar Felda, RISDA dan Felcra bergabungdengan menubuhkan konsortium bagi memajukan industri hiliran wajardiberi perhatian serius oleh ketiga-tiga agensi perladangan terbesarnegara.

Agenda PKR bela rakyat kian diragui
BAGAIKANkebetulan, tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lunas, Kedah,Mohd. Radzhi Salleh mengumumkan keluar daripada Parti Keadilan Rakyat(PKR) dan menjadi wakil rakyat bebas hanya berselang beberapa harisebelum hari pengundian pilihan raya kecil Permatang Pasir.

Komitmen cegah jenayah
SECARA jujur, ada sesuatu yang tidak kena, tidak tepat dan tidak betuldengan 'serangan bersiri' yang dibuat oleh pihak tertentu kepadapasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) akhir-akhir ini.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
AWANG tidak berhajat untuk meramal keputusan pilihan raya kecilPermatang Pasir yang akan diketahui malam ini. Tunggulah sahajapengundi membuat penentuan sama ada mahu mengekalkan Pas atau melakukanperubahan dengan memilih calon Barisan Nasional (BN).

Tak patut timbul keraguan
APABILA timbul isu umat Islam perlu berhati-hati berbuka puasa di hotelkerana juadah yang disediakan belum dapat ditentukan halal atau haram,maka ramai yang tertanya-tanya mengapa boleh jadi sedemikian rupa.

Kajian menyeluruh sebelum tetapkan tarikh GST
PERDEBATANdan perbincangan tentang bilakah masa yang paling sesuai untukmelaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dalam sistempencukaian Malaysia masih lagi hangat diperkatakan.

Antara U-Wei dan Joseph Conrad
NOVELIS Inggeris, Joseph Conrad telah menghasilkan beberapa novel besarpada abad ke-19. Antara novel Conrad ialah Almayer’s Folly (1895), AnOutcast of the Islands (1896), The Nigger of the ‘Narcissus’ (1897),Heart of Darkness (1899), Lord Jim (1900), The Inheritors (with FordMadox Ford) (1901) dan Typhoon (1902).

Perbuatan mencemari kesucian Ramadan
TINDAKANsesetengah pengusaha kedai makanan milik orang Islam yang memulakanperniagaan di awal pagi dalam bulan Ramadan boleh dipersoalkan. Initermasuklah pengusaha bazar Ramadan yang berniaga sejak jam 10 pagilagi.








Minda Pengarang: Konsortium Felda, Felcra, Risda jana komoditi negara
PENGGABUNGANadalah strategi memperkasakan modal, kepakaran dan tenaga kerja untukmembina impak baru serta menajamkan fokus operasi. Proses ini banyakdilakukan syarikat dan bank yang bertukar menjadi entiti multinasionalatau konglomerat mega dengan tujuan memperkukuh serta melebarkanpenguasaan dalam pasaran. Penggabungan juga antara langkah meneruskankesinambungan dan menjamin kelangsungan sesebuah institusi atau entitidalam pasaran. Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razakmengutarakan idea supaya agensi pertanian terbesar � Felda, Felcra danRisda bergabung mewujudkan konsortium, jelas ia bermaksud kerjasama dankesepakatan yang boleh memberi kebaikan bersama. Ia membabitkan soalpenggunaan kemudahan bersama, berkongsi rangkaian perniagaan,mengelakkan pertindihan logistik, memanfaatkan teknologi secarabersepadu serta menyelaraskan perancangan atau projek. Penggabungan itutidak akan melenyapkan nama Felda, Felcra dan Risda. Ia bukan sepertidilakukan kebanyakan syarikat atau bank yang bertujuan mengecilkanoperasi dan membabitkan pemberhentian kakitangan. Sebaliknya, kerjasamaketiga-tiga agensi itu akan menjimatkan kos dalam penyediaan kemudahandan logistik bernilai jutaan ringgit. Ini akan menjadikanketiga-tiganya lebih berdaya saing, ada penyelarasan malah meningkatkanangka perolehan.

Najib masih di bawah 'pemerhatian' rakyat
PERDANAMenteri, Datuk Seri Najib Razak, perlu mempunyai iltizam dan semangatkuat bagi menghadapi cabaran yang datang silih berganti sejak beliaumengambil alih pentadbiran Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN),empat bulan lalu.

Cakap-cakap
HARIini kawan-kawan Mamat di Permatang Pasir keluar membuang undi.Pakcik-pakcik, Makcik-makcik, abang-abang dan kakak-kakak semuanyabersiap sedia nak undi calon dan parti yang boleh membela nasib mereka.

Pembebasan pengebom Lockerbie satu misteri besar
PEMBEBASANawal warga Libya, Abdel Basset Al-Megrahi dari penjara Scotland Khamislalu menimbulkan lebih banyak persoalan daripada jawapan. MenteriKeadilan Scotland, Kenny MacAskill, berkata pembebasan banduan yangdisabit kesalahan di atas pengeboman di udara pesawat Pan Am 103, 21tahun lalu yang kemudiannya terhempas di Lockerbie, Scotland dibuatatas dasar perikemanusiaan.

Negara rugi jika wanita tinggalkan pasaran kerja selepas kahwin
SAMBUTANHari Wanita Kebangsaan pertama kali diraikan pada 25 Ogos 1962. Tarikhberkenaan dikatakan diilhamkan sendiri Perdana Menteri pertama,Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj yang berpendapat Hari Wanitawajar diraikan sebelum sambutan Hari Merdeka pada 31 Ogos sebagaipenghargaan dan pengiktirafan terhadap sumbangan wanita kepada negara.

Matlamat sifar buta huruf gagal jika tiada kesungguhan
NAKdikatakan tak mampu, segala bentuk bantuan sudah disediakan. Nakdikatakan tak tegas, arahan dan undang-undang yang tersedia sudah cukupkuat menunjukkan kesungguhan kerajaan. Nak dikatakan ia isu remeh,bukan berpuluh-puluh, malah beratus atau mungkin beribu-ribu kali isuitu dimainkan di media dan menjadi perdebatan pelbagai pihak, termasukdi Parlimen.

Budaya sukarela menebal di Britain
MUNGKINmasih ada pembaca ingat mengenai artikel yang pernah saya tulisberkaitan budaya 'memberi dan menerima' yang disebarkan secara onlinedi United Kingdom (UK). Budaya yang berbeza, tetapi unik ini bukan sajasecara tidak langsung memberi kemudahan kepada pelajar asing sepertikami, malah juga mengeratkan muhibah dengan warga tempatan yangkebanyakannya ramah.





Maklumat lebih interaktif
MUZIUM sering dianggap sebagai tempat yang cukup membosankan. Malah, iamungkin antara destinasi terakhir dalam senarai lawatan jika lokasi itudicadangkan.


Trend polifarmasi di Asia
RIA PANE membawa anak perempuannya yang berusia tujuh tahun, Keziaberjumpa doktor di Jakarta, Indonesia kerana demam dan sakit tekak.Anaknya diberi tujuh jenis ubat termasuk antibiotik dan ubat-ubatanlain yang dipercayai dapat melegakan demam.


Khazanah intelektual untuk bangsa
PERWATAKANNYAadalah perkara yang paling sentimental dan kekal dalam ingatan merekayang pernah mendekati tulisannya. Kita tidak perlu bertemu dengannyauntuk merasakan aura intelektual dan keilmuan sepanjang waktu-waktuyang tidak menentu.

0 comments: