RENCANA : RABU 12 OGOS 2009


Di manakah suara ulama?
KETIKA kedudukan Islam dan syariatnya di negara ini diasak dan dikritiksecara terbuka oleh bukan Islam, ramai tertanya-tanya kenapa tidak adasuara ulama yang tampil memberi penjelasan dan mempertahankannya.

Di sebalik 52 tahun merdeka
HITUNGANdetik 31 Ogos 2009 cuma tinggal 18 hari sahaja lagi. Pada tarikh itu,kelak genaplah 52 tahun negara tercinta bernama Malaysia ini mengecapikemerdekaan. Fasa kedua kemerdekaan tanah air selepas berjaya melepasitempoh 50 tahun pertama hakikatnya semakin mencabar.

Banteras fenomena hina Islam, hapus duri dalam daging
APA yang tidak kena dengan Islam di negara ini hingga mencetuskan kritikan hingga sampai ke tahap menghina?

BISIK-BISIK
AWANGbersetuju dengan kenyataan Datuk Seri Dr. Rais Yatim bahawa telahterlalu banyak keluhan dan cemuhan berkaitan tindakan memperli agamaatau mewujudkan situasi hasutan.

Pertahankan kuasa politik pribumi
TULISAN saya pada 4 Ogos lalu berakhir dengan pertanyaan: Apakahtindakan politik yang perlu kita buat sekarang? Demonstrasi ataulaporan polis lagi?

DAP biadab kerana sokongan Melayu pembangkang
KELANTANGANDAP terhadap orang Melayu dan agama Islam yang semakin bersemarak sejakakhir-akhir ini sebenarnya berpunca daripada orang Melayu Islamsendiri.

Generasi keliru dan teori Ku Li
SEMASAdipanggil sebagai salah seorang ahli panel di Sidang Kemuncak PemimpinPelajar Malaysia luar negara di Kuala Lumpur hujung minggu lalu, sayaada menyimpulkan mengenai generasi kita yang berada dalam keadaankeliru.






Bahasa Melayu patut jadi ukuran perpaduan kaum
SEMINARBahasa Kebangsaan dan Masyarakat Cina yang diadakan di Dewan Bahasa danPustaka, baru-baru ini antara lain bertujuan mencari kaedah supayamasyarakat Cina dapat memperluaskan penggunaan bahasa Malaysia dalamkehidupan harian mereka.

Minda Pengarang: Kerajaan perlu pantau blog hina agama elak jejas keharmonian kaum
DALAMdunia serba canggih hari ini, laman web dan blog menjadi medan popularmeluahkan pendapat. Ledakan teknologi mendorong sesiapa saja, daripadapemimpin dan profesional, hinggalah remaja dan kanak-kanak membukalaman web atau blog sendiri. Kebebasan dan keterbukaan dunia mayamembolehkan mereka berkarya dan mengemukakan pendapat tanpa sekatan.Masyarakat pula bebas memilih dan menilai kandungan yang dimuatkan.

Cakap-cakap
SuruhanjayaPilihan Raya (SPR) sudah menetapkan tarikh penamaan calon dan harimengundi bagi pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)Permatang Pasir, Pulau Pinang.

Kuarantin, pencegahan selesema babi tiada kesan
KESpertama influenza A (H1N1) atau selesema babi yang disahkan melaluiujian makmal di negara ini ialah pada 15 Mei lalu. Sehingga semalam,angka kematian yang dicatat kerana H1N1 ialah 38 orang.

Pasar terbuka Bazarr@maeps
TIADAlagi gelaran 'padang jarak padang terkukur'. Taman Pertanian MalaysiaSerdang (Maeps) seluas hampir 25 hektar sebagai tapak kekal PameranPertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (Maha) di Serdang, Selangorsudah terisi dengan pelbagai aktiviti menarik, khususnya pada setiaphujung minggu






Segalanya kerana Donni
Sekumpulan bekas pelajar Maktab Rendah Sains Mara Kulim, Kedah terusgigih berjuang mengumpul dana sebanyak RM250,000 demi kepentingan‘anak-anak tersayang’ di Kiulu, Sabah.


Memerangi cetak rompak
Serbuan ini adalah sebahagian daripada usaha berterusan kementeriandalam membanteras masalah perisian cetak rompak di semua peringkat.


Selesaikan rintihan penduduk
Gerakan merevolusikan kualiti hidup penduduk tempatan telah melonjakkannama calon-calon perwakilan pilihan raya gabenor di Solo, Jawa Tengah,Indonesia.

0 comments: