Pasar terbuka Bazarr@maeps

Pasar terbuka Bazarr@maeps

Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com.my


ORANG ramai berkunjung ke Bazaar@maeps dan Carbootsales di tapak Maeps, Serdang, Selangor.

Pelbagai aktiviti setiap hujung minggu buktikan tapak Maha bukan 'projek gajah putih'

TIADA lagi gelaran 'padang jarak padang terkukur'. Taman Pertanian Malaysia Serdang (Maeps) seluas hampir 25 hektar sebagai tapak kekal Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan (Maha) di Serdang, Selangor sudah terisi dengan pelbagai aktiviti menarik, khususnya pada setiap hujung minggu.

Jika sebelum ini, ada yang beranggapan projek Maeps yang membabitkan pelaburan RM250 juta serta menyediakan kemudahan bertaraf antarabangsa untuk kegiatan Maha hanya sebagai ‘projek gajah putih’, namun telahan itu silap sama sekali.

Atas usaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan badan bukan kerajaan (NGO), kawasan berkenaan tidak malap sebaik saja tirai Maha berlabuh, sebaliknya ia dipenuhi dengan pelbagai aktiviti.

Sejak November tahun lalu, pelbagai acara disediakan antaranya, membabitkan Agro Hunt, Kelab Tani Sekolah, Kelab Sukarelawan Maeps serta Pameran dan Jualan di Laman termasuk ternakan, perikanan, nanas, padi, florikultur dan sayur.

Kini, nadi di kawasan berkenaan sentiasa saja berdenyut kencang dengan suasana kemeriahan Maeps semakin menyerlah berikutan kewujudan Bazaar@maeps, iaitu aktiviti pasar terbuka terbesar di Malaysia berkonsepkan Flea Market dan ‘Carbootsale’, bertempat di pintu masuk 2, Maeps, Serdang, sejak 27 Jun lalu.

GERAI buah-buahan juga antara yang terdapat di Bazaar@maeps.

Bazaar@maeps, dianjurkan dengan kerjasama Persatuan Idea dan Usahaniaga Malaysia (Meias) dan Maeps, pada setiap Sabtu, bermula jam 4 petang sehingga 11.30 malam, mampu menjadi destinasi menarik untuk dikunjungi kerana menghidangkan pelbagai aktiviti daripada penjualan produk makanan, minuman, pakaian, kosmetik, taman hiasan hingga lelongan barangan peribadi dan antik.

Tidak tertakluk kepada aktiviti perniagaan, malah, kegiatan beriadah dan rekreasi membolehkan orang ramai menghabiskan masa hujung minggu meninjau taman herba, pertanian dan haiwan yang disediakan tidak jauh dari tapak Bazaar@maeps.

Bagi mereka suka aktiviti lasak dan mencabar, turut disediakan litar drift dan go-kart yang dibuka kepada orang ramai dengan bayaran tertentu selain boleh bermain layang-layang di kawasan lapang.

Kunjungan ke Bazaar@maeps secara tidak langsung memberi nilai tambah dalam aktiviti keluarga iaitu pengunjung tidak hanya datang untuk membeli-belah dan pada masa sama dapat menyertai aktiviti riadah bersama keluarga.

PERKHIDMATAN urutan kaki juga disediakan bagi pengunjung yang penat berjalan.

Yang Dipertua Meias, Ahmad Safawi Taharim, berkata Bazaar@maeps mementing dan mengenengahkan konsep 'semua orang boleh menjual dan membeli'.

Katanya, situasi menang-menang ini juga akan memberi kesan dan impak yang baik kepada pihak pengurusan Maeps sebagai tempat dan tapak penganjuran acara yang mempunyai kemudahan terbaik.

“Bazaar@maeps menyediakan tapak bagi `carbootsale` yang membolehkan pengunjung membeli barangan terpakai, barang antik, barangan elektronik dan barangan unik yang sukar ditemui di kebanyakan tempat.

“Menariknya, peniaga boleh menjual produk mereka hanya di dalam kereta. Bagaimanapun, bergantung kepada kreativiti peniaga untuk mempamerkan barangan itu. Kita sediakan tapak yang luas serta kanopi yang boleh memasukkan kereta.

“Konsep perniagaan itu juga lebih santai. Mereka boleh membawa keluarga atau anak bersama tanpa sebarang masalah kerana ada mempunyai kawasan luas,” katanya.

Beliau berkata, Bazaar@maeps sebenarnya, tidak seperti pasar atau bazar yang diwujudkan atau diuruskan oleh pihak swasta lain yang hanya mementingkan keuntungan dengan mengenakan bayaran tinggi kepada peniaga, sebaliknya hanya mengenakan kos sangat minimum iaitu RM55 sebagai yuran pendaftaran (sekali seumur hidup) dan hanya RM3 untuk setiap minggu sebagai menanggung kos penyelenggaraan air dan elektrik.

Katanya, kos amat rendah itu membolehkan peniaga menjual barangan dengan harga murah kepada pengguna serta menggalakkan Bumiputera menceburi diri dalam bidang perniagaan kecil dengan kos permulaan rendah.

“Jika barang dijual mahal, mungkin akan mengurangkan minat orang ramai untuk membeli. Dengan adanya bazar ini, diharapkan akan memberi kelangsungan untuk peniaga dan pembeli dalam membentuk dan membangunkan minda yang cemerlang dalam dunia perniagaan dan keusahawanan.

“Ia juga dapat menjadi tempat berhimpun bagi peniaga dan usahawan kecil untuk menjual produk keluaran mereka terus kepada pengguna tanpa melalui orang tengah dan menjadi tempat buat pengguna untuk membeli barangan dengan kadar murah dan memuaskan,” katanya.

Pemilihan tapak perniagaan Maeps juga dilihat strategik dengan dilengkapi kemudahan awam seperti tempat letak kereta luas, tandas awam, pengangkutan dalaman yang canggih dan tempat ini juga mempunyai kawasan riadah menarik seperti kawasan tanaman herba, taman tanaman hijau, kolam ikan, ladang ternakan haiwan dan sebagainya.

Ahmad Safawi berkata, pihaknya juga sentiasa membuka pendaftaran kepada sesiapa saja yang ingin menyertai Bazaar@maeps ini kerana menyediakan 700 tapak perniagaan secara keseluruhan.

Beliau menjangkakan kawasan ini akan dipenuhi dengan pengunjung dengan penganjuran Pameran dan Persidangan Antarabangsa Komoditi Malaysia (MICCOS) 2009 yang akan diadakan mulai esok sehingga 16 Ogos ini untuk mempamerkan pelbagai komoditi utama yang memainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi negara.

Apa pun juga, Ahmad Safawi mengharapkan aktiviti Bazarr@maeps itu akan menjadi antara destinasi terkemuka di negara ini sebaik saja dimasukkan dalam kalendar Pelancongan, Pelancongan Malaysia, tidak lama lagi.

“Ketika ini, penganjurannya masih baru. Tetapi saya percaya ia mampu menjadi lokasi aktiviti perniagaan yang popular, pada masa depan seperti di United Kingdom (UK).

“Kita juga berusaha untuk menambahkan lagi aktiviti lain termasuk wayang pacak di kawasan berhampiran bazar dan sekali gus menghidupkan semula nostalgia pernah dilakukan oleh orang zaman dulu ketika tiada bekalan elektrik.

“Selain itu, antara dalam perancangan ialah mewujudkan zon perdagangan antarabangsa yang menjual pelbagai produk tulen yang dikeluarkan syarikat dari luar negara,” katanya.

0 comments: