Banteras fenomena hina Islam, hapus duri dalam daging

Banteras fenomena hina Islam, hapus duri dalam daging

APA yang tidak kena dengan Islam di negara ini hingga mencetuskan kritikan hingga sampai ke tahap menghina?

Adakah penganut Islam di negara ini menindas kaum dan agama lain? Atau ada paksaan ke atas kaum dan agama untuk menerima Islam?

Rasanya tidak. Sejak Islam mula bertapak di kepulauan Melayu ia tidak pernah dipaksakan ke atas sesiapa.

Di zaman penjajahan Inggeris, ketika Inggeris membawa masuk berbondong kaum lain dari negara asal mereka, Islam tidak pernah dipaksakan ke atas mereka.

Malah sejak dari dahulu mereka tidak pernah dihalang atau dilarang daripada mengamalkan apa juga agama, budaya dan adat resam yang dianuti.

Perkara itu berterusan hingga negara mencapai kemerdekaan dengan Islam menjadi agama rasmi Persekutuan.

Atas semangat kerjasama, toleransi dan saling hormat menghormati orang Islam menerima kehadiran bukan Islam sebagai bukan sahaja sebahagian daripada rakyat negara ini, tetapi juga sebagai jiran dan rakan.

Apabila ada penganut agama lain memeluk Islam semuanya dilakukan atas sifat sukarela dan kerana tertarik dengan ajaran agama ini. Langsung tidak ada paksaan.

Namun apabila ada pihak bukan Islam yang mula memberikan komen dan pandangan terhadap Islam, yang kebanyakannya lebih bersifat mengkritik dan menghentam maka sudah tentu ada timbul rasa kurang senang.

Walaupun setakat ini momentum tindakbalas yang diberikan terhadap komen-komen yang ada antaranya sampai ke tahap menghina itu masih rendah tetapi jika tidak dikawal ia boleh menjadi serius.

Setakat ini kritikan dan komen-komen biadap itu ada masih belum disahut dijawab. Tetapi ia tidak penganut Islam di negara ini tidak kisah.

Sebab itu kerajaan perlu bertindak segera menyekat individu tertentu daripada terus meniup angin kebencian terhadap orang Islam di negara ini.

Golongan yang sudah kehabisan idea dan menjadikan serangan terhadap Islam sebagai usaha mendapatkan sokongan politik tidak boleh dibiarkan membiak di negara ini.

Perlu diingat bahawa Malaysia dibina atas asas toleransi dan hormat menghormati antara agama dan kaum.

Itu merupakan resipi kepada kejayaan dan kemakmuran yang dikecapi hari ini. Tidak ada kaum dan keturunan yang tertinggal.

Oleh itu jika kerajaan lambat bertindak, dibimbangi keamanan dan kesejahteraan yang dibina selama ini akan lenyap sekelip mata.

Kemungkinan itu boleh berlaku jika golongan berfikiran cetek dan dangkal yang menggunakan agama dan kaum sebagai modal kempen politik dibiarkan berleluasa.

Sebab itu kerajaan perlu menyiasat secara terperinci bagi mengesan dan mengambil tindakan terhadap individu mahupun kumpulan yang menghina Islam.

Golongan ini adalah duri dalam daging dan gunting dalam lipatan kepada keamanan serta keharmonian masyarakat berbilang kaum dan agama di Malaysia.

Mereka tidak boleh dibiarkan berterusan menghina dan menginjak Islam kerana kesannya pasti

Ini bukan soal mempertahankan Melayu dan Islam. Tetapi untuk mempertahankan kepentingan semua. Jika sesuatu yang buruk berlaku sudah pasti kesan akan dirasai semua tidak kira sama mereka Melayu atau bukan Melayu, Islam atau bukan Islam.

Sebab itu pihak berkuasa perlu bertindak menyiasat dan mengesan golongan menghina Islam ini demi kepentingan rakyat negara ini secara keseluruhannya

0 comments: