RENCANA : JUMAAT 28 OGOS 2009

Bila patriotisme kian luntur
UJAR Ibnu Khaldun secara fitrahnya setiap peradaban bangsa akan melaluitiga zaman atau peringkat; kemunduran, kemewahan dan kehancuran.Peringkat atau zaman kemunduran merupakan proses perjuanganmempertingkatkan keadaan hidup yang mundur, daif atau terjajah kepadakeadaan yang merdeka, lebih aman, selesa, maju dan seimbang.

Keistimewaan Ismail sebagai pakar ekonomi
YB Senator Prof Datuk Dr. Ismail Md. Salleh meninggal dunia semalam.Penulis sempat bercakap di telefon dengan Dr. Wan Ali Wan Mamat bekasKetua Pengarah Perpustakaan Negara Malaysia yang juga jiran Allahyarhamtentang kematian mengejut beliau.

UTM ada ekosistem intelektual
NAIB Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof. Datuk Ir. Dr.Zaini Ujang melakar sejarah baru negara yang mengagumkan apabiladiumumkan sebagai pemenang pertama kategori Pencapaian Ulung AkademikAnugerah Merdeka 2009 pada 19 Ogos lalu.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
MCAperlu selesaikan segera kemelut dalaman parti itu demi kebaikan BarisanNasional (BN) ekoran pemecatan timbalan presidennya, Datuk Dr. Chua SoiLek kelmarin.

Pesta menuai ganjaran pahala Ramadan
PADAbulan suci Ramadan, inilah peluang kita untuk beribadat terbuka denganseluas-luasnya. Misalnya dengan menghidupkan setiap malam denganmengerjakan solat tarawih, bertadarus al-Quran, menjamu hidangan kepadaorang yang berpuasa untuk berbuka, melakukan kerja-kerja khidmat baktimasyarakat dan sebagainya.

Muhasabah diri dalam kepimpinan
KEPIMPINAN dan pentadbiran adalah amanah Allah yang paling berat untukdipikul. Setiap tindakan para pemimpin dan pentadbir akan dipersoalkandi hari akhirat kelak.

Selepas 52 tahun merdeka, Melayu sepatutnya kuat
SABANtahun sambutan kemerdekaan dirasakan semakin kurang dirasai, apatahlagi tahun ini bulan kemerdekaan jatuh pada bulan Ramadan, jadi amatlahbertepatan jika ia disambut secara sederhana dengan menzahirkankeinsafan dan memanjatkan kesyukuran kepada Allah SWT.

Kes dera pembantu rumah warga asing
HUKUMAN empat tahun lapan bulan penjara ke atas Hanni Seo, seorangpembantu rumah warga negara Indonesia yang diberitakan minggu lalu,mengingatkan saya kepada seorang pembantu rumah warga Indonesia yanglain bernama Nirmala Bonat.






Pemergian Ismail kehilangan besar kepada negara
PEMERGIANtokoh akademik dan ekonomi negara, Senator Prof Datuk Dr Ismail Salleh,62, adalah satu kehilangan besar dan tiada gantinya kerana pengorbananAllahyarham yang tidak terhitung dalam mengangkat martabat duniapendidikan, membantu memacu ekonomi negara dan membela nasib golonganorang kurang upaya (OKU).

Ilmu, khidmat lebih efektif pertahan kemerdekaan semua bidang
PENERIMAAnugerah Merdeka 2009 diumumkan 19 Ogos lalu. Pengumumannya memangtidak dinanti-nantikan seperti Hadiah Nobel atau senarai penerimabintang darjah kebesaran utama negara sempena Keputeraan Duli Yang MahaMulia Yang di-Pertuan Agong.

IT ambil alih gelanggang politik
“HARIini aku berjumpa seorang pemimpin besar, ku salam dan ku genggam erattangannya, ku tegur beliau, ku sapa, ku lihat jauh ke dalam matanya. Kuperhatikan tingkah laku dan bahasa badannya. Akhir kata, kesimpulandari segala yang ku perhatikan dari tingkah laku dan anak matanya...tiada ‘kita’ dalam hatinya.”

Kunta Kinte: Perlembagaan, kontrak sosial dan perdamaian
MENJELANGsambutan ulang tahun Kemerdekaan yang ke-52 pada 31 Ogos ini, elokkalau Kunta Kinte cakap sikit mengenai Perlembagaan negara kita. Bukanapa, kalau kita tak cakap nanti ada yang lupa atau tak tahu langsung.

Minda Pengarang: Pergolakan dalaman beri kesan kepada keutuhan MCA, BN
'PERANG’antara Presiden MCA, Datuk Seri Ong Tee Kiat dan Timbalannya, DatukSeri Dr Chua Soi Lek, sudah sampai ke kemuncaknya. Awal pagi kelmarin,Tee Kiat mengumumkan bahawa Majlis Presiden menerima syor JawatankuasaDisiplin parti memecat Dr Chua berhubung isu skandal seksnya. MCA kinibergolak semula. Walaupun, dalam reaksi pertamanya Dr Chua menerimakeputusan itu dengan hati terbuka, namun beliau juga menyerahkannasibnya kepada 1 juta ahli parti. Ini bermakna, beliau belum mengakukalah kerana masih mahu menggunakan ‘talian hayat’. Daripada reaksinya,beliau tidak menunjukkan tanda-tanda untuk mengemukakan rayuan dalamtempoh 14 hari yang diberikan untuk berbuat demikian. Hanya ahli MCAyang boleh menentukan sama ada tindakan memecat Dr Chua itu bolehditerima atau sebaliknya. Di kalangan masyarakat Cina, Dr Chuamempunyai kekuatan tersendiri hingga membolehkan beliau memenangijawatan kedua tertinggi dalam pemilihan parti pada Oktober 2008.Disebabkan isu dalam MCA ini menjadi perhatian umum, sudah tentulahselepas ini Dr Chua akan mengatur langkahnya untuk bertindak balas. Apapun yang akan dilakukan, ia perlulah berasaskan kepada peraturan danundang-undang parti dan negara. Ini termasuk membawa isu itu keperhimpunan agung tergempar parti. Apa yang membimbangkan ialah masadepan MCA kerana selepas ini akan wujud kelompok-kelompok dalam partiitu yang berusaha untuk menaik atau menjatuhkan pemimpin kedua-duapihak. Apa juga tindakan yang akan diambil selepas ini, ia mempunyaiimplikasi politik yang akhirnya akan memberi kesan kepada MCA.






Kesibukan laluan bawa padah
SELAT Melaka merupakan sebuah laluan warisan dan penting sejak ratusantahun lalu. Kepentingan selat itu diwarisi sehingga hari inisehinggakan memberi impak besar kepada pembangunan tiga negara yangmengelilinginya iaitu Malaysia, Indonesia dan Singapura. Hari ini, iabukan sahaja kaya dengan hidupan marin tetapi juga muncul sebagailaluan perkapalan yang tertua dan tersibuk di dunia.


Dekorasi Ramadan
SETIAP kali tibanya Ramadan, umat Islam di seluruh dunia pasti menghiaskediaman, premis kedai dan tempat ibadah dengan lampu yangberwarna-warni.


Protes industri sarang burung
BERIBU-RIBU 'motel' burung layang-layang telah dibuka di serataMalaysia. Semuanya gara-gara untuk mengumpan ribuan burung berkenaanuntuk mendapatkan sarangnya. Bagi masyarakat Cina, masakan sup sarangburung dianggap sebagai sejenis makanan mewah.

Peraduan istimewa Hari Raya
SEBANYAK10 keluarga bertuah akan dipilih sebagai pemenang peraduan yangmenawarkan hadiah wang tunai bagi mengadakan rumah terbuka di rumahanda sendiri sempena Aidilfitri ini.

0 comments: