Antara pesimis, optimis dan realis

Antara pesimis, optimis dan realis

PENYAIR dan pengarang buku Fountains of Faith, William Arthur Ward pernah menulis, "Seorang pesimis merungut mengenai angin, seorang optimis mengharapkan angin akan berubah haluan tetapi seorang realis menyesuaikan bahteranya dengan keadaan angin."

Kata-kata hikmat ini kelihatan ringkas dan mudah. Tetapi di sebalik mudahnya kata-kata itu, ternyata sukar untuk diamalkan dalam pelbagai galur hidup.

Antara seorang pesimis, optimis dan realis sememangnya sangat berbeza cara bertindak dan mencari kemanfaatan daripada sesuatu keadaan yang berlaku kepada diri dan dunia yang digaulinya.

Saya teringat kembali kata-kata Ward ini apabila menghadiri Perhimpunan Penulis Muda Malaysia yang berakhir di Puteri Resort, Melaka semalam.

Antara yang dibangkitkan dalam perhimpunan yang dihadiri oleh hampir 150 penulis muda itu ialah kekangan yang menghalang mereka berkarya. Karya dalam konteks perhimpunan ini ialah menghasilkan novel, cerpen dan puisi.

Apabila timbul masalah kekangan atau halangan yang menyekat kebebasan berkarya, apakah jalan penyelesaian paling bijak yang harus diambil oleh penulis khususnya yang baru melangkah ke bidang penulisan?

Adakah mereka perlu duduk menunggu kebebasan berkarya menjelma di depan mata atau mencari jalan bijaksana untuk sampai ke pulau impian dan bahtera tidak karam dipukul gelombang?

Dalam satu forum yang diadakan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) Kuala Lumpur hampir 10 tahun lalu, Tokoh Wartawan Negara, Allahyarham Tan Sri Samad Ismail pernah berkata: "Pada zaman penjajah Jepun, kalau silap tulis atau memberikan kesan kepada Jepun, hukumannya pancung kepala."

Kata-katanya itu sebagai reaksi kepada beberapa panel sebelumnya yang menganggap kebebasan berkarya di negara ini ketika krisis politik 1998 sudah tiada.

Saya tidak pasti berapa banyak karya kreatif yang dilarang ditunjukkan kepada khalayak ketika krisis politik itu. Tetapi jawapan Samad cukup jelas bahawa pada zaman Allahyarham berjuang menggunakan karya kesusasteraan, langsung tidak ada kebebasan berkarya.

Bagaimanapun, Samad dan ramai rakan sasterawan lain terus berkarya dan mencari jalan untuk melepaskan diri daripada diambil tindakan oleh penjajah.

Barangkali Samad seorang realis yang menggunakan kebijaksanaan untuk menyampaikan maksudnya dengan cara yang tidak disedari oleh penjajah. Sama seperti realis yang dikatakan oleh Ward, menyesuaikan bahtera dan bukan menyalahkan angin. Dalam kata lain, untuk menjadi seorang penulis, Samad bukan saja perlu bijak berkarya tetapi juga mempunyai kepintaran untuk melepasi kekangan.

Halangan berada di mana-mana. Memanglah kerajaan tidak wajar membunuh kebebasan berkarya atau bersuara. Tetapi penulis khususnya golongan muda tidak perlu menunggu kekangan itu hilang baru mereka hendak berkarya. Mereka mesti terus berkarya tanpa terikat dengan kekangan sama ada oleh undangundang dan sebagainya.

Penulis muda tidak boleh berjiwa kecil dan mudah kecewa dengan rintangan kerana mereka sewajarnya bukan seorang pesimis atau optimis.

Mereka mesti menjadi seorang realis yang terus berusaha mencari laluan untuk sampai ke destinasi tanpa melukakan telapak kaki atau membahayakan diri.

Di negara-negara yang lebih kecil ruang kebebasan pun, penulisnya berjaya menghasilkan karya yang hebat. Pastinya mereka bukan seorang pesimis.

0 comments: