RENCANA : ISNIN 25 MEI 2009


Pastikan bumiputera berjaya
SELAIN daripada pandangan ahli panel, kolokium 1Malaysia: Hala TujuEkonomi Bumiputera turut membuka peluang kepada peserta untuk berkongsipandangan. Kepelbagaian latar belakang peserta yang terdiri daripadaahli perniagaan, pegawai kerajaan, ahli akademik dan pemimpin persatuanperniagaan membolehkan isu yang dibincangkan dikupas daripada sudutyang berbeza dan menarik.


Novel remaja bermutu HSKU
KEPESATANindustri penerbitan hari ini tidak dapat dibandingkan dengan keadaanindustri 10 tahun lalu. Syarikat-syarikat penerbitan muncul danberkembang bagai benih ditabur di atas tanah subur selepas hujan.

Sampai bila hendak biarkan cacing naik ke mata?
PIHAK berkuasa semalam sekali lagi dicabar. Kali ini oleh pihak yangmenyokong dan bersimpati dengan perjuangan pertubuhan pemberontak diSri Lanka.

BISIK-BISIK
MINGGU Perpaduan 2009 dirasmikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam majlis penuh muhibbah semalam.

Antara pesimis, optimis dan realis
PENYAIRdan pengarang buku Fountains of Faith , William Arthur Ward pernahmenulis, "Seorang pesimis merungut mengenai angin, seorang optimismengharapkan angin akan berubah haluan tetapi seorang realismenyesuaikan bahteranya dengan keadaan angin."

Kesukaran memerdekakan negara
BENARKAHBritish ingin memberi kemerdekaan kepada Tanah Melayu pada 1957?Berdasarkan fakta yang dibongkar oleh penulis buku ini, penjajah ituhanya ingin berundur 25 tahun selepas gerakan menuntut kemerdekaan olehParti Perikatan yang bermula pada awal 1950-an.

Tabiat merokok di kalangan remaja, apa yang perlu dilakukan?
ISU rokok bukanlah satu perkara yang baru di Malaysia. Kempen antirokokboleh dibaratkan seperti "mencurah air di daun keladi." Malah langkahkerajaan meletakkan gambar ngeri pada kotak rokok seperti tidak memberikesan. Tidak ada perokok yang ngeri melihat gambar-gambar itu.

Jambatan ketiga dan politik yang rakus
ISUcadangan pembinaan jambatan ketiga antara Malaysia dan Singapuraseperti diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razakmendapat reaksi di kalangan penulis.

Simpan tenaga di PRK Penanti, jumpa di Manek Urai
HAMBAR,tidak ada yang menarik pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Penanti pada 31Mei ini. Mungkin disebabkan ketiadaan calon Barisan Nasional (BN). Jikatidak ada yang menarik diri, persaingan empat penjuru iaitu melibatkanMansor Othman, 59 (PKR), serta tiga calon Bebas iaitu bekas KetuaWanita PKR Pulau Pinang, Aminah Abdullah, 56, pengurus syarikat, NaiKhan Ari,41 dan ahli perniagaan Kamarul Ramizu Idris, 42. Menyelakkembali perebutan di Penanti, pertembungan empat penjuru berlaku pada1974, melibatkan calon BN, KITA, PSRM dan Pekemas.

DUN Manek Urai pamer sisi lain Pas
KOTA BHARU 24 Mei - Hanya beberapa jam selepas Anggota Dewan UndanganNegeri (DUN) Manek Urai, Ismail Yaacob meninggal dunia pada Jumaatlepas, Pas tanpa berselindung menyarankan Barisan Nasional (BN) tidakbertanding di kerusi itu kerana ia kubu kuat Pas.



Gejala lumba haram perlu pendekatan menyeluruh
WALAUPUNpelbagai langkah sudah diambil bagi menangani kegiatan lumba haram,gejala itu bukan saja belum dapat dibendung, malah semakin teruk sertamenimbulkan pelbagai masalah jenayah dan sosial lain termasukmengorbankan nyawa yang tidak berdosa. Kalau 20 tahun dulu masalahlumba haram hanya berlaku di bandar besar sebagai kegiatan malamminggu, ia kini berlaku di setiap pekan dan tanpa mengira waktu.

Minda Pengarang: Konsep 1Malaysia rapatkan hubungan antara kaum
KENYATAANPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung tanggapan kelirumengenai konsep 1Malaysia yang diperkenalkannya sebaik mengambil alihkepemimpinan kerajaan perlu diberi perhatian serius.

Kemelut politik Umno Terengganu masih jauh daripada penyelesaian
SELEPASsesi bertentang mata dan mencurah rasa hati antara Ahli Dewan UndanganNegeri (Adun) dan semua lapan ketua bahagian Umno negeri denganPengerusi Badan Perhubungan Umno Terengganu, Datuk Seri HishammuddinHussein di Putrajaya pada malam Rabu lalu, mungkinkah kemelut politiknegeri itu yang meletus sejak lebih setahun lalu sudah berakhir dankeadaan kini adalah status quo






Nostalgia mesin jahit antik
DALAM banyak-banyak koleksi barangan antik yang dimiliki oleh Lim ChengHoe, mesin jahit Singer adalah barangan yang paling disayanginya.Mengapa?


Jenama paling laris
Jenama Singer dan mesin jahit tidak boleh dipisahkan. Kerana itulahwalaupun terdapat pelbagai jenama lain di pasaran, sebanyak 51 peratuspasaran mesin jahit di negara ini dikuasai oleh Singer.


Profesion ibu tumpang
Dengan ganjaran lebih daripada RM50,000 apabila bersetuju meminjamkanrahim untuk pasangan yang inginkan anak, ia satu berita gembira buatgadis-gadis miskin di China.

0 comments: