Tak perlu restu keluarga derma organ

Oleh Mohd Azis Ngah


SEMAKIN POSITIF: Hui Yee ditemani ibu bapanya di IJN, semalam.

Akta Tisu Manusia digubal tahun depan: Dr Chua

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan menggubal peruntukan baru dalam Akta Tisu Manusia 1974 dan Akta Perubatan, menjelang tahun depan bagi membolehkan penderma organ meneruskan hasrat mereka selepas meninggal dunia walaupun dibantah ahli keluarga.

Tiada peruntukan dalam akta sedia ada yang menyatakan dengan jelas keluarga tidak boleh membantah ikrar dibuat seseorang untuk mendermakan organ selepas mereka meninggal dunia.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, berkata perlu ada peruntukan baru yang khusus membolehkan hospital meneruskan wasiat penderma dan keluarganya juga tidak boleh menghalang organ berkenaan didermakan.

Katanya, kajian mengenai perkara itu kini pada peringkat akhir untuk diputuskan sebelum ia diumum dan diguna pakai di seluruh negara.

"Antara isu perlu ditangani ialah berhubung persetujuan penderma, status penderma dan keperluan merahsiakan butir peribadi mereka. Semua faktor ini perlu diperjelaskan terperinci dari segi perundangan.


"Penderma organ mempunyai hak mendermakan organnya dan hasrat ini harus dihormati serta dipenuhi, tetapi apa yang berlaku sekarang banyak pihak membantah," katanya di Institut Jantung Negara (IJN), semalam.

Sementara itu, keadaan kesihatan penerima jantung baru, Tee Hui Yee, 14, semakin stabil dan berdasarkan perkembangan semasa, pakar berharap akan dapat menanggalkan �ventilator' atau alat bantuan pernafasan yang dipakainya, hari ini.

Dr Chua berkata, Hui Yee menunjukkan perkembangan positif, tetapi masih memerlukan pemantauan rapi di Unit Rawatan Rapi (ICU) Institut Jantung Negara (IJN), di sini.

Katanya, beliau dan pakar perubatan gembira dengan perubahan yang ditunjukkan Hui Yee kerana menunjukkan tanda penyembuhan dalam masa pantas.

"Selepas tiga hari pembedahan, ia menunjukkan sesuatu yang menggembirakan. Pakar sedang mengawasinya setiap masa dan kita akan maklumkan perkembangan terkini," katanya.

Ketika ini, sistem tubuh Hui Yee menerima jantung baru itu, bagaimanapun pelbagai kemungkinan boleh berlaku dan beliau terpaksa bergantung kepada ubat 'immunolsuppressive' sepanjang hayat.

Penolakan terhadap organ itu boleh berlaku walaupun sudah menggunakannya jantung itu.

Sebelum itu, beliau bersama Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Ong Ka Ting dan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr Fong Chan Onn meluangkan masa hampir sejam mendengar taklimat dan menziarahi Hui Yee.

0 comments: