Pak Lah, isteri kejut anak yatim bersahur

Oleh Mohd Anwar Patho Rohman


BUAT KEJUTAN: Abdullah mengejutkan anak yatim Rumah Kanak-Kanak Taman Bakti di Kepala Batas untuk bersahur ketika program Singgah Sahur, malam kelmarin.

KEPALA BATAS: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Datin Seri Jeanne Abdullah, malam kelmarin, 'mengambil alih' tugas kakitangan Rumah Kanak-Kanak Taman Bakti di sini, untuk mengejutkan penghuninya bersahur.

Seramai 170 anak yatim yang ketika itu nyenyak tidur, tergamam dan terkejut apabila melihat orang yang mengejutkan mereka daripada tidur untuk bersahur adalah Perdana Menteri sendiri dan isteri beliau.

Mereka kelihatan terpinga-pinga dan seolah-olah tidak percaya sebaik membuka mata bahawa orang yang berada di sebelah mereka ialah pemimpin nombor satu negara.

Meskipun sudah dimaklumkan bahawa stesen televisyen TV3 mengadakan program Singgah Sahur di rumah itu, iaitu kali kedua berturut-turut sejak tahun lalu, mereka tidak menyangka Perdana Menteri akan turut sama. Sebaik menyedari kehadiran Abdullah dan isteri, kanak-kanak itu dengan pantas bangkit bersiap menghadiri program berkenaan.

Turut serta mengejutkan kanak-kanak itu ialah Ketua Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; Pengerusi Media Prima Berhad, Datuk Abdul Mutalib Mohamed Razak; krew program Singgah Sahur yang disertai personaliti TV3, Ezzah Aziz Fawzy, Tabah Syazwan dan pelakon Zed Zaidi.

Abdullah dan Jeanne turut meluangkan masa kira-kira 15 minit melawat bayi yang ditempatkan di rumah kanak-kanak itu. Sikap penyayang dan prihatin Perdana Menteri terhadap kanak-kanak jelas terpancar apabila beliau mendokong dan mencium berkali-kali bayi yang sedang lena tidur.


Selepas itu, Perdana Menteri dan isteri mengiringi kanak-kanak terbabit yang lengkap berbaju Melayu dan baju kurung ke dewan serba guna untuk program Singgah Sahur.

Beliau bersama isteri dan anak yatim serta tetamu lain bersahur dihidangkan nasi beriani pelbagai lauk yang ditaja serta disediakan oleh Nasi Kandar Nasmir Sdn Bhd. Abdullah dan Jeanne turut menyampaikan duit raya kepada semua anak yatim.

Sempena program itu, TV3 menyumbang RM10,000 daripada Tabung TV3 kepada Rumah Kanak-kanak Taman Bakti.

0 comments: