Suu Kyi akan kekal ditahan – Junta Myanmar

YANGON 8 Okt. – Junta Myanmar hari ini membayangkan pemimpin pro-demokrasi, Aung San Suu Kyi akan terus kekal dalam tahanan rumah sehingga perlembagaan baru diluluskan.

Kerajaan tentera itu telah melantik seorang pegawai untuk mengekalkan hubungannya dengan pemimpin itu.

Menurut komentar dalam akhbar New Light of Myanmar, akhbar suara kerajaan, pemerintah tentera tidak mempedulikan tiga desakan penunjuk perasaan iaitu menurunkan harga barang, membebaskan Suu Kyi dan perdamaian dalam negara.

“Kini, mereka yang bertanggungjawab sedang menyediakan draf perlembagaan negara dan mengumpulkan senarai pengundi.

“Usaha memenuhi tiga permintaan itu hanya dapat dicapai selepas perlembagaan baru itu diluluskan,” jelas laporan tersebut.

Kebanyakan penganalisa merasakan kemungkinan perlembagaan yang mengambil masa 14 tahun untuk disiapkan itu, mendapat kelulusan dengan cepat adalah amat tipis.

Beberapa bahagian perlembagaan yang dilaporkan media tempatan menunjukkan hanya sedikit kuasa dipindahkan kepada pemerintah awam sementara ketua tentera bakal dijadikan individu paling berkuasa di negara ini.

Di samping berkuasa melantik menteri pertahanan, keselamatan dalam negeri dan urusan sempadan, ketua tentera juga boleh mengambil alih kepimpinan negara dalam waktu kecemasan.

Sementara itu, penduduk di bandar ini masih meneruskan penentangan yang kurang menonjol dengan membaling batu ke arah tentera pada waktu malam.

Beberapa saksi melaporkan pihak tentera pula bertindak menahan penduduk yang membaling batu atau keluar selepas perintah berkurung bermula, bersama-sama kesemua ahli keluarga mereka.

– Agensi

0 comments: