Kim Jong-Il sekat internet untuk rakyat

SEOUL: Pemimpin Korea Utara, Kim Jong-II, mendakwa dirinya sebagai 'pakar internet', menurut laporan semalam.

Negara komunis itu meminggirkan diri daripada dunia luar untuk mencegah apa yang dipanggil pencemaran spiritual daripada memasuki sistem sosialis kuku besinya.

Kim memberitahu delegasi dalam sidang kemuncak bersejarah dalaman Korea minggu ini, kepakaran internetnya menjadikannya keberatan untuk membenarkan akses web lebih meluas kepada penduduk negaranya, lapor agensi berita Yonhap, Korea Selatan.

Komen Kim ketika beliau menolak cadangan Korea Selatan bahawa taman industri bersama dalam negara komunis itu dihubungkan dengan internet.

"Saya seorang pakar internet. Banyak masalah akan timbul jika internet dihubungkan ke bahagian lain di Korea Utara," kata Yonhap memetik Kim sebagai berkata.

Dalam perjalanan pulang ke Seoul dari sidang kemuncak di Pyongyang, Roh berkata, Kim seakan 'agak biasa dengan aspek teknikal internet.'

Media adalah alat propaganda di Korea Utara dengan televisyen dan radio hanya disalurkan ke saluran rasmi saja dan pemimpin menyedari potensi internet untuk mencetuskan penentangan. � AFP

0 comments: