Soal Jawab: Elak kebergantungan satu sumber pembantu rumah

Soal Jawab: Elak kebergantungan satu sumber pembantu rumah


KHAMIS lalu, Kerajaan Indonesia membuat keputusan membekukan sementara penghantaran pembantu rumah ke Malaysia, gara-gara penderaan ke atas seorang amah negara itu,

Siti Hajar Sadli, 33, satu lagi kes menggemparkan selepas nasib sama menimpa rakan senegaranya, Nirmala Bonat, lima tahun lalu. Wartawan Berita Minggu, Ahmad Naim Tahir mendapatkan Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (PAPA), Datuk Raja Zulkepley Dahalan untuk mengulas perkembangan itu.

Apa pendapat Datuk terhadap keputusan Kerajaan Indonesia membekukan penghantaran pembantu rumahnya ke Malaysia.



Kesan langsung akan dirasai bakal majikan atau majikan yang ingin menggantikan amah sedia ada, terutama yang sudah membayar pendahuluan kepada agensi pekerja asing. Dianggarkan 5,000 permohonan sebulan diterima untuk mendapatkan pembantu rumah Indonesia, katakan 5,000 x RM2,500 wang pendahuluan. Sebanyak RM12.5 juta wang rakyat Malaysia mengalir ke Indonesia. Bolehkah wang itu dipungut semula dan dikembalikan kepada pemohon? Bagaimana pula kos agensi yang mengendalikan urusan berkenaan, termasuk Jabatan Imigresen Malaysia.

Majikan juga boleh menghadapi tekanan emosi kerana memerlukan pembantu rumah untuk mengurus bayi, anak-anak, ibu bapa uzur dan sebagainya. Bagi majikan wanita yang bekerja, sama ada di sektor kerajaan atau swasta, mereka terpaksa mengambil cuti untuk tempoh tertentu dan kesannya, produktiviti sektor awam dan swasta itu sedikit sebanyak akan terjejas.

Pada saya, keputusan ini ibarat marahkan nyamuk, kelambu dibakar’, malah pihak berkaitan lain seperti Penyalur Jasa Tenaga Kerja Indonesia (PJTKI) di Indonesia serta wanita dari negara itu yang benar-benar mahu bekerja di Malaysia juga akan terjejas.

Jadi, apakah alternatif yang dicadangkan PAPA untuk mengatasi masalah itu.

Dua tahun lalu, PAPA pernah mencadangkan pembantu rumah dari China kerana kita mesti cari negara sumber baru. Risikonya besar jika bergantung kepada hanya satu atau dua negara kerana akan timbul masalah jika negara itu tiba-tiba menghentikan penghantaran tenaga kerjanya atas apa juga alasan, termasuk politik.

Cadangan ini ada justifikasi kuat kerana 85 hingga 90 peratus majikan yang mendapatkan amah melalui agensi adalah majikan Cina. Lagi pun, berdasarkan kes penderaan amah Indonesia sebelum ini, hampir keseluruhannya membabitkan majikan Cina. Jadi, ada kecenderungan di mana perbezaan adat resam, budaya dan agama boleh memberi kesan dan menyebabkan penderaan pembantu rumah. Ada baiknya kita cuba dapatkan amah dari China untuk majikan Cina kerana permintaan memang ada. Anggaran gaji bulanan mereka RM1,000.

Kita juga mencadangkan pembantu rumah dari Myanmar kerana sejak dua tahun kebelakangan ini, sukar mendapatkan amah Indonesia. Saya difahamkan dua atau tiga tahun lalu, 50 peratus daripada keseluruhan amah Indonesia yang dihantar ke negara luar adalah ke Malaysia, tetapi kini menurun kepada 20 peratus. Kita juga berdepan kos pengambilan pembantu rumah tinggi di luar kawalan agensi pembantu rumah.

PAPA turut berbincang dengan Kedutaan Filipina untuk membawa masuk pembantu rumah Islam dari Mindanao. Selama ini kita tidak memberi tumpuan kepada Mindanao, sebaliknya hampir 10,000 pembantu rumah Filipina sekarang adalah dari Luzon dan mereka bukan Islam, jadi tidak boleh berkhidmat dengan majikan Islam kerana dasar kerajaan kita tidak membenarkannya.

Setakat ini, kita belum dapat lampu hijau dari Kerajaan Filipina kerana faktor gaji. Kita cadangkan RM800 sebulan tetapi mereka mahu RM1,400 atas alasan pembantu rumah mereka berkelulusan, mahir dan boleh berbahasa Inggeris.

Berbalik kepada punca Indonesia membekukan penghantaran pembantu rumahnya. Pada pendapat Datuk, mengapa kes penderaan pembantu rumah asing berlaku.

Umumnya kerana majikan dan pembantu rumah tidak memahami tugas, tanggungjawab dan matlamat masing-masing. Majikan, tidak melayan pembantu rumah secara manusiawi dan meminggirkan hak asasi, mengalami tekanan hidup dan gangguan mental atau sifat semula jadi garang, tidak bertimbang rasa dan terlalu cerewet.

Mungkin wujud masalah komunikasi dengan amah atau terlalu banyak memberi arahan menyebabkan amah bingung lalu berdiam diri atau melawan cakap. Ada juga majikan memberi beban kerja keterlaluan tanpa rehat secukupnya atau mengarahkan amah bekerja di dua atau tiga tempat hingga timbul ketegangan dan konflik dengan majikan. Dalam sesetengah kes, majikan bukan Islam mengarahkan pembantu rumah Islam memasak masakan atau memandikan haiwan peliharaan yang haram di sisi Islam.

Pembantu rumah pula mungkin sering dipersoalkan oleh majikan menyebabkan mereka tertekan, dituduh lambat atau tidak boleh buat kerja, pelupa, pengotor, melawan cakap, suka cakap bohong dan tidak faham bahasa. Punca lain apabila berlaku kesilapan dan perangai pembantu rumah yang tidak menyenangkan seperti menipu, mencuri, mendera ahli keluarga majikan, menggunakan telefon rumah untuk menghubungi negara asal atau membawa masuk orang luar.

Bagi mengatasi masalah itu, kerajaan tidak mahu agensi pembantu rumah asing mengambil amah yang tiada sebarang pendidikan asas. Apa pendapat Datuk.

Setakat Januari lalu, hampir 80 peratus daripada 310,662 pembantu rumah asing di Malaysia adalah dari Indonesia. Kebanyakannya dikategorikan tidak mahir dengan hanya berpendidikan Sekolah Dasar atau setaraf Tahun Enam di Malaysia, manakala sebahagian lagi tidak tamat pun Sekolah Dasar, tetapi biodata mereka menunjukkan sebaliknya dan mereka ini dibawa masuk agensi berdaftar, bagaimana pula dengan kualiti amah yang masuk melalui agensi haram atau diambil secara pendaftaran individu.

Kita tiada pilihan kerana pembantu rumah mahir, separuh mahir, baik, mampu berkomunikasi, ada kemahiran dan berketerampilan lebih berminat bekerja di negara seperti Taiwan, Hong Kong, Singapura, Brunei atau Asia Barat kerana gaji lebih tinggi dan skim perkhidmatan yang lebih baik.

Saya difahamkan, daripada 400 agensi pekerja di Indonesia, kira-kira 150 PJTKI membekalkan pembantu rumah ke Malaysia tetapi majoritinya hanya boleh berbahasa Indonesia, manakala yang boleh berbahasa Inggeris dan Mandarin dihantar ke negara maju lain.

Untuk memilih amah berkualiti, agensi kita perlu ke Indonesia tetapi jika kerap berbuat demikian, ia pasti menelan belanja besar yang kemudian meningkatkan pula kos kepada majikan. Jadi, kita hanya bergantung kepada maklumat dalam biodata pembantu rumah dan untuk mendapatkan biodata itu juga, kita harus membayar kerana jika tidak, biodata itu akan diberikan kepada pihak di negara lain.

Bagaimana dengan peraturan mewajibkan majikan memberi cuti rehat sehari dalam seminggu kepada pembantu rumah berkuat kuasa akhir tahun ini.

Ia belum tentu dapat mengelak berlakunya penderaan ke atas pembantu rumah. Konflik dan ketegangan akan tetap berlaku bila amah sudah ‘sedap’ bercuti, balik lewat malam dan tidak begitu bersemangat bekerja esoknya. Lebih memburukkan keadaan jika suka melawan cakap. Kita juga patut memikirkan kesan buruk peraturan itu, antaranya dari sudut sosial. Mungkin amah yang bercuti di luar rumah majikan mendapat jangkitan penyakit yang boleh menjejaskan keselamatan keluarga majikan.

Apa pun, PAPA pada dasarnya bersetuju dengan langkah memberikan cuti ini kerana ia selaras dengan prinsip hak asasi manusia dan peraturan sejagat. Kita tidak boleh menafikan hak asasi pembantu rumah Indonesia, sedangkan rakan mereka dari Filipina, Vietnam dan Kemboja sudah menikmati kemudahan itu yang dinyatakan dalam kontrak kerja. Wajar kontrak itu diseragam dan dikuatkuasakan melalui Akta Pekerja 1955 yang bakal dipinda akhir tahun ini dengan mengiktiraf pembantu rumah sebagai pekerja domestik, sekali gus layak menerima hak seperti cuti, rawatan perubatan, elaun kerja lebih masa, insurans dan lain-lain.

Kita juga perlu memperhebatkan penguatkuasaan bagi memastikan tiada lagi pendatang asing tanpa izin serta sindiket, agensi haram atau individu mengurus kemasukan pembantu rumah selain memastikan tiada majikan mengambil pembantu rumah secara haram. Mekanisme juga perlu dirangka bagi mengelakkan pembantu rumah terbabit dalam aktiviti tidak sihat atau melarikan diri dari majikan. Di negara seperti Taiwan, Hong Kong dan Singapura, ada mekanisme cukup cekap untuk mengesan amah yang lari dari majikan. Masyarakat di sana juga takut mengambil pembantu rumah secara haram kerana penguatkuasaannya ketat.

Akhir sekali, apa pendapat Datuk berhubung langkah yang boleh diambil untuk mengatasi kes penderaan pembantu rumah.

Selain aspek yang disebutkan di atas, kebajikan pembantu rumah perlu dipastikan lebih terjamin. Bayaran gaji contohnya dibuat terus ke akaun mereka kerana banyak kes dan aduan diterima mengenai majikan enggan membayar gaji pembantu rumah mereka yang sudah tamat kontrak.

Bagi pihak PAPA pula, kita merancang kursus dan latihan untuk majikan bagi mendedahkan mereka kepada aspek perundangan, komunikasi, hak asasi manusia, budaya dan sebagainya dengan mengundang penceramah dari polis, Jabatan Tenaga Kerja (JTK), Jabatan Imigresen dan agensi berkaitan. Majikan perlu tahu semua perkara ini, contohnya apa hukuman jika mereka melakukan penderaan ke atas pembantu. Peserta kursus kemudian akan diberi sijil yang diperakukan oleh pihak berkuasa seperti JTK contohnya dan tanpa sijil itu, mereka tidak boleh mengambil pembantu rumah warga asing.

1 comments:

Mohd Faizal Ahmad said...

Bagaimana dengan pembantu rumah lari dan menyebabkan majikan terpaksa membayar denda RM250.00.Jika selepas waranti ok tapi sebulan selepas waranty majikan kena tanggung semula.

Saya sangat bersetuju dengan pendapat untuk menggunakan pembantu rumah asing dari China utk majikan Cina kerana kes banyak dari majikan

Saya rasa patut juga di adakan temuduga dengan pembantu rumah lama sebelum mengambil gantian