Obsesi menilik nasib

Obsesi menilik nasib

Sesetengah orang masih percaya kepada ramalan tentang nasib, untung, rugi, kekayaan, jodoh dan kematian daripada si penjual kata-kata di jalanan.


PENILIK nasib di jalanan China kerap didatangi generasi baru yang sekadar suka-suka mencuba.





RASA ingin tahu tentang sesuatu yang tidak terjangkau dengan kuasa, kewangan, waktu dan kesempatan kerap memerangkap orang dalam seribu tanda tanya.

Tidak hairanlah jika sejak sebelum Masihi, manusia sudah ghairah mencari jawapan kepada banyak persoalan melalui tilikan nasib. Hinggakan hal percintaan, perkahwinan, tempoh usia hinggalah ke tarikh kematian pun kalau boleh ingin diketahui mereka.

Maka wujudlah jurus dan perspektif lain yang kita kenali sebagai tilikan nasib. Ia dilakukan dengan tafsiran samar tentang maksud garis di tapak tangan, menilik corak serakan daun teh, ataupun menaakul kejadian melalui petanda pada organ dalaman haiwan.

"Sejak dahulu kala, manusia mahu mengatur hidup jauh lebih awal daripada hari yang sedang dilaluinya. Dari golongan hamba hingga ke maharaja, semua kaedah tilikan nasib mendapat permintaan yang hebat," ujar seorang pembaca tapak tangan jalanan, Li Zhuang.

Lelaki 62 tahun ini ditemui penulis di satu sudut jalan ketika berkunjung ke Guangzhou, China sedikit masa lalu.

Hanya berkepungkan kotak dan banting kuning yang terpapar motif tapak tangan serta set karakter Cina, ruang kecil itu didatangi orang sekali-sekala.

Menurutnya yang mencari makan melalui kemahiran itu sejak 30 tahun lalu, terdapat banyak cabang teknik yang digunakan dalam ilmu tilik nasib (suan ming) di kalangan masyarakat Cina. Namun, hanya empat kaedah yang masih diwarisi oleh para pengamalnya baik di China, Hong Kong dan Taiwan.

"Malaysia? Ramai Cina di sana, bukan? Orang Cina di mana-mana. Mesti ramai tukang tilik di sana," kata Li Zhuang tersengih selepas mengetahui negara asal penulis.

Dialek Kantonisnya hanya dapat saya fahami apabila diterjemah pemandu pelancong, Aaron Zhiwen.

Sambungnya lagi, selain ramalan melalui bacaan bentuk dan garis di wajah serta tapak tangan, kaedah kau cim juga mudah ditemui di kebanyakan tokong.

Ia melibatkan goncangan batang-batang buluh kecil hingga salah satu tercampak keluar dari bekasnya. Setiap batang buluh itu bertulis maklumat ramalan tahunan yang kemudiannya diperjelaskan oleh seseorang yang pakar atau sami.

Sementara teknik zi wei dou shu melibatkan kepakaran mentafsir kalendar Cina dan panduan kedudukan bintang, teknik bazi adalah yang paling disukai kerana ketepatannya. Ia melibatkan kiraan komprehensif empat komponen angka iaitu waktu, jam kelahiran, hari, bulan dan tahun.

Tidak percaya ramalan

"Berikan saya tapak tangan kamu," minta Li Zhuang. Dalam teragak-agak, saya menghulur tangan. Lama juga dia membelek garis tapak tangan saya.

"Tengok garis ini," terangnya bersungguh-sungguh namun penulis tidak faham garis mana yang dimaksudkannya.

"Kamu menghadapi jalan hidup yang sukar. Separuh usia kamu penuh dengan ujian. Kamu hanya akan senang apabila usia semakin meningkat.

"Dalam perhubungan, kamu cerewet tentang pasangan hidup selepas gagalnya cinta pertama," katanya yang langsung tidak meyakinkan saya.

Mujur dia tidak nampak reaksi saya yang membuntangkan mata dan menggetap bibir kerana cuba menahan diri daripada ketawa.

Aaron memberitahu, kemahiran teknik menilik nasib itu telah lama melintas faktor geografi. Ia tersebar hingga ke Korea, Vietnam dan Jepun serta negara Asia Selatan seperti India, Bangladesh dan Sri Lanka.

"Nasib, tuah, feng shui, karma dan survival kehidupan adalah teras kepada pencarian jawapan oleh tukang tilik dan juga individu yang berhajat mengetahui nasibnya," jelas Aaron.

"Generasi sekarang semakin melupakan ilmu ini. Mereka datang menilik pun sekadar suka-suka kerana tidak percaya. Hendak cari makan pun susah kalau begini," keluh Li Zhuang yang mengenakan bayaran serendah RMB10 (RM5) bagi setiap sesi ramalannya.


KESIBUKAN lalu lintas tidak mengganggu fokus pembaca tapak tangan di Dhaka, Bangladesh ini.


Li Zhuang mengakui bahawa dia dan isterinya kadangkala hanya dapat menjamah bubur nasi cair berlauk keladi kerana pendapatannya yang tidak seberapa hasil daripada menilik di jalanan.

Anak dan cucu mereka sudah berkahwin dan menjalani hidup sebagai keluarga moden di Shenzhen. dan semakin jauh daripada kepercayaan tersebut.

"Kalau dahulu, pembaca tapak tangan sangat berpengaruh hingga ada yang bertukar kerjaya dan menjadi manusia yang lebih baik selepas sesi ramalan. Malah, ada juga yang bercerai-berai dan membunuh diri kerana takut dengan bayangan takdir," jelasnya.

"Pernah tilik nasib sendiri?" Tanya saya kepadanya sebelum mencari peluang mengundur diri.


KEDAI tilik nasib seperti ini sinonim dengan negara oriental.


"Kalau pun saya mahu, saya akan rujuk kepada rakan-rakan yang lebih arif," jawabnya yang seolah-olah tidak senang dengan soalan itu.

"Kalau sudah 30 tahun buat kerja ini, pernahkah sewaktu muda dahulu uncle sudah tahu bahawa uncle akan menjadi seorang tukang tilik di tepi jalan ini dan menjamu keluarga dengan bubur dan sayur keladi sahaja?" Soalan saya menjadi lebih provokatif.

Lelaki itu terdiam sambil melipat kertas-kertas diagram ramalannya sambil mengerut dahi. Dicucuk rasa kesal kerana menyinggungnya dengan soalan itu, saya segera berterima kasih atas sesi temu bual tersebut lalu meninggalkannya di situ.

0 comments: