RENCANA : AHAD 28 JUN 2009

Apa kesudahan nasib Melayu?
Ke mana politik Melayu selepas ini? Itulah persoalan yang bermain difikiran kita, apabila segala usaha bagi memastikan sekurang-kurangnyadua parti Melayu terbesar iaitu UMNO dan Pas duduk semeja berunding,hancur berderai.

Jangan ikut etika syaitan
SEPERTI diduga, apabila Mufti Perak, TAN SRI HARUSSANI ZAKARIAmengeluarkan kenyataan mengkritik gelagat sesetengah parti politik yangmendakwa parti Islam tetapi sanggup berkelahi dan memutuskan talipersaudaraan sesama Islam, beliau telah menerima kecaman yang hebat.

Gelagat pembangkang
KEPUTUSAN pakatan pembangkang menolak idea kerajaan perpaduan yangdicetuskan oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang jelasmembuktikan bahawa mereka tidak akan menerima apa sahaja cadangan yangboleh dilihat mampu memberikan keuntungan kepada kerajaan BarisanNasional (BN).

'Perbicaraan' sebelum perbicaraan
Seorangteman baru-baru ini menunjukkan kepada Awang sebuah akhbar terbitanparti pembangkang. Tujuan dia berbuat demikian hanya untuk menarikperhatian tentang beberapa isu semasa yang disajikan mengikutperspektif parti berkenaan.

Cabaran tangani isu setinggan
APABILA SENATOR DATUK RAJA NONG CHIK DATUK RAJA ZAINAL ABIDIN dilantiksebagai Menteri Wilayah Persekutuan, ramai tertanya-tanya siapakahbeliau.

Kenapa perlu mencela ulama?
KRISISpolitik yang berlaku di negara ini turut menjebakkan para ulama didalam konflik. Apa yang malangnya, jika mereka membuat kenyataanbertentangan dengan kehendak sesuatu puak, maka mereka akan dikecam.

Apa erti jadi orang Melayu
Pelbagaipihak mengata orang Melayu macam-macam. Ada yang mengkritik sikapnya,budayanya dan juga bahasanya. Orang Melayu bersifat perkaumanlah.Bahasa Melayu dikatakan macam-macam. Tidak sesuailah dengan zaman.Orang Melayu kena kuasai bahasa Inggeris untuk selamat. Biarlah merekakata macam-macam, tetapi sudah ditakdirkan orang Melayu dilahirkanMelayu.

Menilai konflik politik di Iran
PARA pelajar yang mengikuti mata pelajaran sejarah di sekolah dalammasa penjajahan dulu kadang-kala diajar hal-hal yang diputarbelitkanatau pendapat berat sebelah. Lalu kami diberitahu: orang Greece adalahpahlawan dan bangsa Parsi adalah orang jahat.

Pendidikan moral pelajar terpinggir
DATAKementerian Pelajaran serta statistik Polis Diraja Malaysia menunjukkanjumlah salah laku melibatkan remaja masih bersekolah semakin meningkat.Makin membimbangkan bila data-data tersebut menunjukkan pelajar sekolahbukan sahaja sekadar terlibat di dalam kelakuan tidak sopan, melanggarperaturan sekolah seperti bising dalam kelas, datang lewat ke sekolah,ponteng tetapi juga menjangkau kepada perlakuan jenayah sepertigengsterisme, melakukan gangguan seksual, merogol malah hingga kepadamembunuh.

Seksanya hendak kahwin
PERKAHWINANbagi kebanyakan pasangan adalah sesuatu yang suci, indah dan abadi.Dari ketika menjalani proses percintaan hinggalah selesai upacara akadnikah adalah sesuatu yang biasa bagi setiap pasangan untuk melihatpasangan mereka sebagai pilihan terbaik.

Daulah Islamiyyah: Dulu dan sekarang
Kebangkitan rakyat Iran membantah keputusan pilihan raya mereka menjadiberita hangat di seluruh dunia. Anggapan bahawa pilihan raya merekatidak telus dan adanya unsur penipuan dikongsi jutaan rakyat negaratersebut. Ini merupakan kebangkitan yang terbesar sejak revolusi negaraclergy tersebut. Sudah pasti ada asas tertentu kepercayaan rakyatterhakis terhadap keputusan pilihan raya mereka, atau ada isu lain yangmendesak mereka bangkit, sama ada isu ekonomi, kezaliman, penindasandan seumpamanya.

Apabila selebriti turut aktif
DUNIAkini jika diamati walaupun di sebalik kepesatan pembangunan,kecanggihan teknologi, bangunan pencakar langit dan lambakan parajutawan hasil dari apa yang dikatakan kejayaan sistem kapitalis,hakikatnya ia masih lagi tidak banyak berubah.

Jual al-Quran di Indonesia
KEBANYAKANpeniaga Malaysia yang mengembangkan sayap ke Indonesia adalah di dalambidang cari gali minyak, perladangan dan telekomunikasi, tetapi seorangpeniaga yang ditemui penulis baru-baru ini menjual al-Quran.





Laporan Khas: Golongan muda paling ramai muflis
KUALALUMPUR: Angkara kad kredit, 120 pemuda berusia di bawah umur 25 tahundi negara ini diisytihar muflis sejak 2005, mewakili hampir 10 peratusdaripada jumlah yang diisytiharkan bankrap setiap tahun.

Bayaran minimum punca faedah tinggi
LEBIH70 peratus daripada peserta program pengurusan kredit yang diuruskanAgensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) membabitkan mereka yangbermasalah dalam pembayaran kad kredit dan berdepan risiko dikenakantindakan undang-undang.

Belanja lebihi kemampuan bawa sengsara
MATI segan, hidup tak mahu - begitulah beratnya beban mereka yang muflis.

Soal Jawab: Elak kebergantungan satu sumber pembantu rumah
KHAMISlalu, Kerajaan Indonesia membuat keputusan membekukan sementarapenghantaran pembantu rumah ke Malaysia, gara-gara penderaan ke atasseorang amah negara itu, Siti Hajar Sadli, 33, satu lagi kesmenggemparkan selepas nasib sama menimpa rakan senegaranya, NirmalaBonat, lima tahun lalu. Wartawan Berita Minggu, Ahmad Naim Tahirmendapatkan Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing (PAPA),Datuk Raja Zulkepley Dahalan untuk mengulas perkembangan itu.

Soal Jawab: 'Perjanjian isu amah perlu ditambah baik'
KHAMISlalu, Kerajaan Indonesia membuat keputusan membekukan sementarapenghantaran pembantu rumah ke Malaysia, gara-gara penderaan ke atasseorang amah negara itu, Siti Hajar Sadli, 33, satu lagi kesmenggemparkan selepas nasib sama menimpa rakan senegaranya, NirmalaBonat, lima tahun lalu. Wartawan Berita Minggu, Ahmad Naim Tahirmendapatkan Duta Besar Indonesia di Malaysia, Tan Sri Da'i Bachtiaruntuk mengulas perkembangan itu.

Ancaman luar biasa keselamatan, bencana jejas kehidupan manusia
SALAHsatu tanggungjawab terpenting mana-mana kerajaan dan angkatan tenteraadalah untuk memastikan keselamatan negara terjamin dan rakyatdilindungi daripada sebarang ancaman dan bahaya. Ia satu tanggungjawabyang berat, malah sejak kebelakangan ini sudah menjadi bertambah beratdan sukar lagi untuk dilaksana dengan berkesan.

Pembalakan jejas Hutan Simpan Bintang Hijau
LENGGONG: Lebih 500 penduduk Kampung Changkat Berangan, Perak membantah rancanganuntuk membalak di Hutan Simpan Bintang Hijau kerana kawasan tadahan airitu adalah punca utama bekalan air untuk kegunaan harian masyarakatsetempat melalui projek air masyarakat.






Ancaman baru telefon murah
Tindakan India mengharamkan jualan telefon murah buatan China danTaiwan kerana tiada IMEI mendedahkan bahaya senyap yang tidak disedaripengguna sejak sekian lama.

Obsesi menilik nasib
Sesetengah orang masih percaya kepada ramalan tentang nasib, untung,rugi, kekayaan, jodoh dan kematian daripada si penjual kata-kata dijalanan.

Gadis wusyu anggap diri musuh
Atlet wushu negara, Chai Fong Ying, percaya pada kuasa minda untuk menumpaskan lawan.

'Inilah bekalan akhirat saya'

Pendakwah serta pengasas Asrama Baitul Ummah ini pernah menjadi bapa ayam.

0 comments: