Belanja lebihi kemampuan bawa sengsara

Belanja lebihi kemampuan bawa sengsara


MATI segan, hidup tak mahu - begitulah beratnya beban mereka yang muflis.

Tiada lagi istilah senang lenang, kebebasan untuk ke luar negara terhalang, akaun bank dibekukan kecuali untuk bayaran gaji, jauh sekali dapat membuat pinjaman kewangan, apatah lagi menjadi wakil rakyat atau pengarah syarikat.

Itulah penangan bankrap yang tidak mengenal usia, malah mereka yang belum sempat mengaut pengalaman juga sudah terperangkap dalam usia terlalu muda, antara puncanya hanyalah kad kredit.

Paling ramai menjadi mangsa kad kredit adalah lelaki yang menyumbang sebanyak 2,919 kes muflis dalam tempoh 2005 hingga Mei lalu, berbanding 718 kes membabitkan wanita.

Ketua Pengarah Insolvensi, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil, berkata perkembangan itu tidak boleh dipandang ringan kerana muflis akibat hutang kad kredit adalah yang ketiga tertinggi selepas pinjaman peribadi dan pinjaman perniagaan.

Katanya, Selangor mencatatkan jumlah individu bankrap tertinggi dengan 1,637 kes dalam tempoh empat tahun itu, diikuti Kuala Lumpur (899 kes), Johor (352 kes), Pulau Pinang (234 kes) dan paling rendah, Perlis dengan 11 kes.

Sementara itu, Ketua Eksekutif Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Mohd Yusof Abdul Rahman, kesal dengan Bank Negara yang membenarkan promosi agresif dan tidak terkawal untuk menarik pengguna kad kredit.

"Sepatutnya, syarat untuk memiliki kad kredit diperketatkan dan jangan dibuat promosi besar-besaran seperti sekarang. Pendapatan minimum untuk memiliki kad kredit juga perlu dinaikkan kepada sekurang-kurangnya RM36,000 setahun.

"Pembayaran minimum pula hanya lima peratus dan pengguna tak sedar tunggakan akan dikenakan faedah. Justeru, bayaran minimum juga perlu dinaikkan kepada 30 peratus supaya faedah tidak terlalu banyak," katanya.

Selain itu, katanya, pihak bertanggungjawab perlu memperbanyakkan program berkaitan pengurusan kewangan terutama untuk golongan muda yang berisiko berbelanja melebihi kemampuan.

"Syarat longgar yang diperkenalkan bank mewujudkan kelompok suka berhutang. Ada melanggan kad kredit baru untuk melunaskan hutang kad kredit lama, akhirnya hutang menimbun," katanya.

Beliau menggesa Bank Negara menggalakkan penggunaan kad debit yang kelihatan lebih melindungi pengguna selain menghentikan persaingan di kalangan bank untuk mendapat pelanggan dan menyekat penggunaan kad jika hutang terlalu tinggi.

0 comments: