Satu Malaysia utamakan kepentingan nasional

Satu Malaysia utamakan kepentingan nasional

Dr.Mohd Ridhuan tee


Seperti yang pernah dikatakan oleh Perdana Menteri, Sarawak dan Sabah adalah contoh satu Malaysia. Walaupun masing-masing mempunyai lebih daripada 30 etnik, tetapi semangat kesatuan mereka amat mantap berbanding Semenanjung yang hanya mempunyai tiga etnik iaitu Melayu (60 peratus), Cina (25 peratus), India (10 peratus) dan lain-lain 5 peratus, tetapi masih sukar untuk mencontohi Sabah dan Sarawak.

Persoalannya, kenapa? Jawapannya, di Sabah dan Sarawak, konsep satu Malaysia telah terpakai sekian lama, sejak mereka menyertai Malaysia. Penggunaan satu bahasa, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan begitu meluas. Justeru, tidak hairan penduduk Sabah dan Sarawak begitu fasih berbahasa Melayu. Bahasa telah menyatukan mereka. Bila pergi ke sana, kita agak sukar untuk membezakan mereka adalah Iban, Dayak, Murut atau Kadazan, kerana semua boleh berbahasa Melayu dengan baik.

Keadaan sebaliknya berlaku di Semenanjung. Walaupun kita hanya boleh berbangga dengan Tan Siew Sin dan Sambathan yang memahami sejarah. Mereka fasih berbahasa Melayu. Bahasa Melayu telah berperanan besar menyatukan pelbagai bangsa ketika itu. Namun, keadaan sudah berbeza hari ini. Semakin ramai yang berfikiran seperti Lee Kuan Yew dan Lim Kit Siang yang mahukan Malaysian Malaysia dilaksanakan. Pada mereka, satu Malaysia adalah sama rata-sama rasa. Tidak ada hak istimewa orang Melayu, bahasa lain (Cina) hendaklah setaraf dengan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, sekolah jenis kebangsaan mesti setara dengan sekolah kebangsaan, atas kata kunci fair and square. Mujurlah MCA, Gerakan dan MIC dapat sedikit memahami keadaan. Itupun terlalu sukar bagi UMNO untuk membuat mereka faham kerana mereka tidak dapat melihat atau sengaja pejamkan mata untuk melihat 'diskriminasi' tersebut dalam bentuk yang positif.

Dengan sebab itu, hari ini apabila bercakap soal satu Malaysia, bukan melayu tidak melihat kepada satu Malaysia yang bersandarkan kepada perlembagaan, mereka hanya mahukan satu Malaysia melaksanakan dasar fair and square. Tidak ada Dasar Ekonomi Baru (DEB), tidak ada hak istimewa orang Melayu dan sebagainya.

Persoalannya, kenapakah mereka langsung tidak bersuara soal, perlunya satu sekolah, satu bahasa dalam soal pembinaan negara bangsa? Kenapa bila Perdana Menteri sebut sahaja satu Malaysia, maka secara spontan mereka melatah bahawa satu Malaysia adalah sama rata dan sama rasa, apa jua yang berpihak kepada Melayu dan Islam mesti dihapuskan? Kenapa kita bincangkan tentang perlunya satu bahasa Melayu diperkasakan di sekolah jenis kebangsaan? Semua ini berlaku kerana sifat ultra kiasu atau sentiasa mahu menang telah lama terpahat dalam pemikiran mereka. Apa jua perkara dilihat tidak menguntungkan mereka, maka akan ditentang habis-habisan.

Saya rasa pelik, bila ada polisi kerajaan pusat yang menguntungkan maka akan disokong habis-habisan. Begitu juga bila ada polisi yang tidak menguntungkan akan ditentang habis-habisan. Bermakna, politik perkauman masih tebal. Kita hanya meletakkan kepentingan kaum di hadapan berbanding kepentingan nasional. Misalnya, isu siaran berita dalam bahasa Mandarin di RTM yang telah diubah daripada jam 8.00 malam kepada waktu yang lain. Sebelum inipun siaran berita bukan Melayu, bukan pada jam 8.00 malam, kemudian diubah kepada jam 8.00 malam. Bila Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan baru dilantik, maka siaran berita mandarin diubah kepada asal, yakni bukan jam 8.00 malam. Kita dapati, serta merta MCA, Gerakan dan DAP melompat dengan mengatakan ia adalah satu diskriminasi dan tidak adil. Persoalannya, adakah tindakan ini satu yang wajar, bertepatan dengan konsep satu Malaysia yang mahu mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi?

Begitu juga dalam isu kemasukan Datuk Raymond Tan Shu Kiah dan Au Kam Wah, bekas pemimpin SAPP, ke dalam parti Gerakan. Secara cepat, Presiden Gerakan terus mengambil keputusan mencadangkan agar Datuk Raymond Tan dilantik sebagai Naib Presiden Gerakan, sebagai mewakili kepentingan masyarakat Cina di Sabah. Gerakan selama ini mengatakan bahawa mereka adalah parti untuk semua kaum. Tetapi tidak bertindak sedemikian apabila berkaitan kepentingan kaum Cina. Bermakna, Gerakan masih lagi parti cauvinis Cina bukannya untuk semua kaum seperti yang termaktub dalam perlembagaan mereka. Cuba presiden Gerakan kira berapa banyak parti politik di Sabah yang telah mewakili masyarakat Cina? Sepatutnya Gerakan perlu berkata bahawa perlantikan Datuk Raymond adalah untuk mewakili masyarakat Sabah secara keseluruhan. Inilah bentuk pemikiran satu Malaysia, dan bukannya terkongkong dalam kotak etnik sahaja. Saya tidak nafikan ada kumpulan tertentu dari kalangan orang Melayu juga berfikiran sedemikian.

Kita perlu memandang jauh ke hadapan bila bercakap soal pembinaan negara bangsa berasaskan kepada konsep satu Malaysia. Kepentingan etnik hendaklah diketepikan apabila berhadapan dengan kepentingan nasional.

1 comments:

yingxin said...

setiap orang ada pandgan diri sendiri