Soal Jawab: Tak faham prinsip demokrasi punca krisis politik Perak berpanjangan

Soal Jawab: Tak faham prinsip demokrasi punca krisis politik Perak berpanjangan




Bagaimana Datuk Seri melihat krisis politik di Perak seperti tiada penghujungnya. Kedudukan Menteri Besar (MB) juga seperti tidak menentu.

Bukan soal tidak ada penghujung, ia tidak jadi seperti ini (berpanjangan) kalau prinsip demokrasi berperwakilan itu difahami. Kalau ada majoriti parti itulah yang memerintah, sama seperti pakatan pembangkang sebelum ini mereka juga mempunyai majoriti tiga kerusi. Walaupun mereka lebih tiga kerusi mereka boleh memerintah. Barisan Nasional (BN) tidak ganggu mereka.

Seperti di Kelantan pada 2004, kerajaan Pas Kelantan mempunyai majoriti hanya dua kerusi. BN tidak menjadikannya masalah. Pada pilihan raya kecil 2005, Pas hanya mempunyai satu kerusi tidak ada juga masalah kerana mereka masih menang. Kalau kita memahami prinsip demokrasi berperwakilan, masalah seperti di Perak tidak akan timbul. Kemelut berpenghujung atau tidak bergantung kepada kehendak dan kesediaan mereka untuk terima hakikat. Saya dicabar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berhubung pelantikan saya sebagai MB, bukan saya mencabar dia. Pelantikan saya sebagai MB dibuat selepas Sultan Perak, Sultan Azlan Shah berpuas hati dengan bilangan 31 kerusi BN (termasuk tiga Adun bebas menyokong BN) barulah Tuanku bersedia memperkenan pembentukan kerajaan negeri yang baru serta pelantikan MB baru.

Proses ini sama seperti yang dibuat ke atas mereka waktu mereka hendak membentuk kerajaan campuran yang longgar. Ketika itu mereka Pas (enam kerusi), DAP (18) dan PKR (tujuh). Tetapi, Nizar tetap tidak berpuas hati. Dia bawa penyokongnya membuat kekacauan di Kuala Kangsar waktu upacara pelantikan saya, termasuk menghalang kereta diraja. Kemudian dia bawa pula ke mahkamah, dia berceramah ke sana-sini, menghasut dan meracuni pemikiran rakyat sehingga rakyat menjadi gelisah.

Sejak peralihan kuasa Februari lalu, pakatan pembangkang sehingga ini terus menuduh BN sebagai merampas kuasa dan tidak mengikut lunas demokrasi.

Mereka ini memang jaguh mengutuk dan menggelar orang, macam-macam mereka panggil seperti perampas, peragut, perompak dan mereka pula seperti malaikat, orang putih kata `holier than thou'. Saya ingin bertanya siapakah sebenarnya yang perompak dan yang bertindak zalim, dengan cara kuku besi mengisytiharkan tiga DUN kosong, tanpa kerelaan tuan punya diri. Speaker DUN umpamanya bertindak dengan sesuka hati, menghantar surat kepada SPR mengumumkan tiga DUN telah kosong. Saya dan enam ahli Exco pula dipanggil menghadap Jawatan Kuasa Kebebasan dan Hak kerana menerima jawatan MB dan Exco walaupun tidak ada kena mengena dengan hal ehwal dewan.

Kalau bukan kerja perampas kuasa, kerja apa kita nak panggil ini? Tak puas hati dengan perkara itu mereka bawa pula ke mahkamah. Macam-macam tuduhan yang dibuat. Lepas itu buat pula sidang DUN bawah pokok, ikut suka hati dia juga. Kemudian tidak habis di situ, buat pula tugu kononnya dengan nama tugu demokrasi. Yang terbaru dengan tindakan liar, mereka bertindak menjadikan DUN seperti di Taiwan dengan menyerang ke kawasan Adun BN dan bekas Speaker pula dengan angkuh bertindak sesuka hati seolah-olah tidak ada undang-undang dan peraturan yang boleh menyekat dia melakukan apa saja yang dia mahu.

Kita harus ingat di manakah semua ini bermula? Rakyat masih tidak lupa dengan peristiwa 16 September 2008 apabila mereka mula bercerita mahu mengambil alih Kerajaan Malaysia. Rakyat tidak lupa apabila mereka mula membuka gelanggang pertarungan dengan menarik Adun Perak dari BN menyeberang ke arah mereka. Waktu itu Nizar kata ini demokrasi dan hak masing-masing untuk menukar parti. Kenapa sekarang Nizar dan konco-konconya kata kita perampas dan perompak pula?

Selepas mahkamah membuat keputusan bagi beberapa kes krisis di Perak terdapat perbezaan tafsiran antara BN dan pakatan pembangkang hingga kemelut yang berlaku terus menemui jalan buntu.

Tidak ada kebuntuan kalau Nizar benar-benar seorang pengamal demokrasi yang tulen. Dia akan menerima hakikat bahawa sekarang dia sudah kehilangan majoriti. Walaupun dia berdolak-dalih bahawa BN dan pakatan pembangkang masing-masing terikat 28-28. Tetapi tiga Adun bebas yang menyokong BN, kenapa dia mahu menafikan. Dalam sidang dewan baru-baru ini, Nizar sendiri melihat kesungguhan dan kesetiaan tiga Adun bebas yang mempertahankan BN daripada serangan dan maki hamun mereka. Dari sudut demokrasi siapa yang mempunyai majoriti kini dalam DUN?

Kita (BN) tidak bertindak sebagai parti minoriti yang merampas kuasa seperti yang ditohmah pakatan pembangkang. Macam-macam dia kata kepada BN, mereka kata kepada rakyat BN merampas, merompak dan meragut hak rakyat. Sebenarnya merekalah yang cuba merampas kerajaan negeri BN melalui mahkamah.

Sebenarnya yang merampas dan merompak adalah mereka yang hanya minoriti tetapi menggunakan kesempatan untuk menggugat majoriti dan ini yang sepatutnya perlu diperjelaskan kepada rakyat. Nizar orang pertama membawa kes ini ke mahkamah, bukan saya dan bukan BN, tiba-tiba mereka putar belit kenyataan kononnya kami bawa kes ke mahkamah. Ini satu lagi pembohongan besar pakatan pembangkang.

Pakatan pembangkang di Perak sehingga saat ini masih tidak dapat menerima hakikat bahawa mereka bukan lagi kerajaan negeri.

Orang putih kata pakatan pembangkang ini 'bad loser' kerana dia sudah pernah berkuasa tiba-tiba keadaan yang berlaku dalam partinya sendiri dengan tidak boleh memastikan perpaduan di kalangan mereka, akhirnya tiga Adun mereka jadi bebas dan sokong BN. Mereka tidak dapat terima hakikat itu. Kita (BN) tidak ada masalah dengan keadaan itu, sebaliknya yang berlaku mereka melalui ceramah, laman blog dan suara parti mereka memberi gambaran bahawa BN terlalu teruk dan ditohmah sebagai perampas, perompak, peragut dan macam-macam lagi istilah yang digunakan bagi meracuni fikiran rakyat. Bagaimana BN yang majoriti nak rampas dia yang minoriti? Sebenarnya merekalah yang minoriti mahu merampas kerajaan negeri BN yang majoriti?

Pakatan pembangkang terutama Nizar masih menganggap beliau MB Perak dan mereka masih lagi kerajaan negeri yang sah walaupun sudah tidak ada majoriti.

Melalui mahkamah Nizar berasakan bahawa dia masih berhak menjadi MB dan kita tidak pernah menghalang dia (menggunakan mahkamah). Bagi kita, cukup berdasarkan kepada prinsip 31 kerusi yang kita ada dapat membentuk kerajaan negeri dan mempunyai MB. Dia mencabar saya di Mahkamah Tinggi. Saya tidak pergi menjaja dan mencerca keputusan Mahkamah Tinggi seperti yang mereka lakukan apabila ada beberapa keputusan yang tidak menyebelahi mereka. Oleh kerana Nizar menggunakan saluran undang-undang, maka menjadi hak dan tanggungjawab saya mempertahankan diri juga berdasarkan undang-undang. Tanggungjawab saya ialah untuk meneruskan proses undang-undang melalui Mahkamah Rayuan dan seterusnya. Dia menjaja yang saya tidak malu terus memegang jawatan MB, sedangkan dia tahu bahawa keputusan Mahkamah Tinggi itu ditangguhkan setelah mendapat permohonan penangguhan sehingga rayuan didengar. Saya sebagai MB mempunyai majoriti di DUN. Saya dilantik sebagai MB atas perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah. Tetapi, Nizar tidak ada majoriti di dewan.

Semua orang tahu, sejak pelantikan rasmi saya sebagai MB pada 6 Februari lalu, dia terus menggunakan kereta kerajaan dengan tidak tahu malu dengan memasang logo Menteri Besar walaupun keputusan Mahkamah Tinggi waktu itu belum dibuat. Kediaman rasmi MB terus didudukinya sehinggalah dia sendiri malu dan akhirnya keluar daripada kediaman itu. Sebelum ini, saya tidak pernah memanggilnya sebagai orang yang tidak tahu malu. Apabila Mahkamah Tinggi membuat keputusan saya terus keluar dari bilik dan tidak terhegeh-hegeh nak juga duduk di dalam pejabat MB. Sehingga apabila keputusan penangguhan keputusan saya peroleh, maka barulah saya masuk semula. Jadi dalam semua ini, siapa tak tahu malu?

Pakatan pembangkang terus mendesak dibubarkan DUN bagi membolehkan rakyat sekali lagi menentukan wakil mereka melalui pilihan raya.

Kalau pakatan pembangkang benar-benar ikhlas dengan prinsip demokrasi berperwakilan mereka tidak akan mendesak untuk kembali kepada rakyat kerana wakil rakyat sudah pun dipilih. Jadilah gentleman. Mereka tidak ada majoriti. Kenapa paksa buat pilihan raya semula semata-mata kononnya rakyat mahukan begitu?, Tetapi siapakah yang meracuni dan menghuru-harakan keadaan?

Rakyat boleh menerima sekiranya kita jadi ahli politik yang gentleman atas asas demokrasi berperwakilan. Tetapi Nizar dan bekas Exco kanan, Datuk Ngeh Koo Ham dan seorang lagi bekas Exconya, Nga Kor Ming yang dipanggil `3N' yang menggunakan saluran ceramah, menggunakan sidang DUN dengan menghalang Adun BN tertentu masuk ke dewan. Adakah ini demokrasi? Apakah mereka lebih adil?

Inilah golongan minoriti yang cuba menyerang majoriti. Mereka tidak dapat terima mereka sudah hilang majoriti. Inilah yang sering kali saya sebutkan 'the tyranny of the minority' (kekejaman golongan minoriti) yang bertindak sesuka hati kononnya merekalah penguasa mutlak yang boleh membentuk pemikiran dan pilihan rakyat. Mereka biuskan fikiran rakyat sehingga episod ini dianggap sebagai kekejaman BN.

0 comments: