Masih ada ruang selesai konflik dalam PPP

Masih ada ruang selesai konflik dalam PPP

Oleh Ahmad Naim Tahir
naim@bharian.com.my



Kayveas bidas dakwaan cemburu Murugiah dan mahu ahli bersatu padu

KEADAAN di dalam pejabat Parti Progresif Penduduk (PPP) di Jalan Kampung Attap, Kuala Lumpur berselerak dengan puluhan kotak di tepi dinding, seolah-olah seperti orang mahu berpindah rumah.

Berserabutnya pejabat itu diakui sendiri Presiden PPP, Datuk M Kayveas, tetapi katanya, ia hanya untuk sementara kerana semua kotak berkenaan akan dipindahkan ke premis baru dan keadaan pejabat bakal kembali tersusun.

Begitu juga jaminannya untuk menyelesaikan kemelut dalaman PPP apabila Majlis Tertinggi (MT) parti itu meluluskan usul memecat bekas Ketua Pemudanya yang juga Ahli Majlis Tertinggi PPP, Senator Datuk T Murugiah kerana didakwa terbabit dalam politik wang.

Adegan pertama bermula apabila Kayveas menuduh Murugiah mengamalkan politik wang untuk 'membeli' ketua bahagian menjelang pemilihan parti bulan depan.

Rentetan daripada itu, tuduh-menuduh antara kem Kayveas dan kem Murugiah berterusan, diisi skrip untuk mengetepikan satu sama lain sehingga ke peringkat sanggup menyaksikan parti yang diasaskan pada 1953 itu berkubur.

Tidak banyak reaksi diberikan Murugiah berhubung isu berkenaan, sekadar menyerahkan nasib kepada Tuhan, selain budi bicara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menentukan kedudukan-nya dalam kerajaan.

"Tunggulah... Tuhan maha berkuasa, terserah segala-galanya kepada Tuhan. Kebenaran akan muncul juga akhirnya," ringkas jawapan beliau ketika diasak soalan berhubung tindakan yang akan diambilnya.

Bagaimanapun, pemimpin lain yang turut diketepikan Kayveas- sama ada mendapat restu Murugiah atau tidak terus menyerang Presiden PPP itu dengan label diktator, rasuah dan melanggar peraturan parti.

Bagi Kayveas pula, semua tuduhan itu hanya mainan politik pihak yang kecewa kerana dipecat atau digugurkan daripada jawatan dalam PPP, sedangkan tindakan itu diambil kerana mereka melakukan perkara yang menjejaskan parti.

"Sebenarnya tidak ada konflik antara saya dan Murugiah... masalah timbul apabila dia dapat jawatan (Timbalan Menteri), dia terus jauhkan diri daripada parti, tidak hadir mesyuarat dan tidak pernah datang pejabat.

"Apabila dapat jawatan dalam kerajaan, dia tidak lagi menjadi orang parti, sedangkan dia dapat jawatan itu pun kerana parti. Ringkasnya, dia tak kenang budi," katanya.

Ramai yang beranggapan punca masalah antara dua pemimpin PPP itu ialah kerana Kayveas tidak senang hati atau cemburu dengan populariti dikecapi Murugiah yang menggunakan Biro Pengaduan Awam (BPA) sebagai landasannya mencipta nama, sehingga satu portal berita memilihnya sebagai pemimpin kaum India paling popular.

Ada juga pihak menuduh pemimpin politik kontroversi itu bersikap diktator dan takut jawatan partinya dirampas orang lain, tetapi pantas dinafikan Kayveas yang menegaskan beliau bersedia pada bila-bila masa melepaskan jawatan jika dimahukan ahli.

Dalam soal Murugiah, bekas Timbalan Menteri itu tidak menafikan mendapat maklumat mengenai hasrat Murugiah untuk mengambil alih jawatan Presiden, tetapi mendakwa idea itu mengundang bantahan majoriti pemimpin lain.

Pemilihan PPP akan berlangsung 7 Jun depan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur membabitkan jawatan Presiden, Naib Presiden dan 25 jawatan ahli MT.

Kayveas meramalkan walaupun Murugiah tidak merebut jawatan tertinggi PPP pada pemilihan nanti, dia mungkin meletakkan proksi untuk bertanding jawatan berkenaan dan sekadar memilih jawatan Naib Presiden.

"Dia sedar dia kena ambil alih parti daripada saya untuk terus jadi Timbalan Menteri atau apa saja jawatan dalam kerajaan. Jika saya terus jadi Presiden, saya amalkan giliran untuk beri peluang kepada semua pemimpin PPP duduk dalam kerajaan," katanya.

Secara spesifik, Kayveas menjelaskan punca sebenar Murugiah perlu dipecat adalah kerana beliau melanggar peraturan parti dan politik wang, bukan atas sebab peribadi.

"Sebagai Presiden, saya kena ikut undang-undang dan peraturan parti... lakukan yang terbaik untuk parti. Saya fikir berdasarkan prinsip asas, jika dia hormat kepada parti, Presiden dan MT, isu ini tidak akan timbul.

"Ini tidak, dia asingkan dirinya daripada parti, sedangkan dia satu-satunya wakil PPP dalam kerajaan. Kalau kami ada lima atau 10 orang dalam kerajaan, tak apalah. Dia kata kena jaga 27 juta orang dan tidak kisah pasal PPP," katanya.

Beliau juga membidas pihak yang mendakwa masalah itu timbul kerana perasaan cemburunya kepada Murugiah, selain mahu menegakkan kepemimpinan diktator kerana takut kehilangan jawatan tertinggi parti yang disandang sejak 1993.

"Saya bukan cemburu... kenapa saya tidak minta jawatan senator dan Timbalan Menteri sebaliknya minta ia diberikan kepada orang lain dalam parti. Saya sudah cukup (menjadi Timbalan Menteri).

"Apa yang diktatornya... PPP sebelum ini parti mati, tiada orang tahu PPP sebelum Kayveas. Sebelum saya datang (jadi Presiden), PPP tak ada apa-apa. Saya nak lepaskan jawatan ini, tetapi ahli minta tunggu.

"Kami tidak ada wang atau jawatan dalam Kabinet, malah untuk jawatan ahli majlis (pihak berkuasa tempatan) pun, kami kena berjuang untuknya. Saya hanya bersikap tegas untuk jadikan ahli parti berdisiplin, dihormati dan bersatu padu," katanya.

Sambil mengakui sudah lebih 10 bulan tidak berhubung dengan Murugiah, Kayveas tidak menolak masih ada ruang untuk berbaik semula dengan anak didiknya itu dengan syarat Murugiah memulakan inisiatif ke arah itu.

"Dia ada masa hingga mesyuarat agung ini kalau nak berbaik dan bekerjasama semula dengan kita. Masalah ini bukan antara saya dan dia, tetapi antara dia dengan parti. Saya hanya mahukan yang terbaik untuk parti," katanya.

Ada juga pihak merumuskan pertikaian itu berpunca daripada pendirian Murugiah yang tidak menyokong hasrat Kayveas mahu membawa keluar PPP daripada Barisan Nasional (BN).

"Saya tidak pernah cakap mahu keluar daripada BN. Cuma apabila ada orang tanya kenapa tak keluar sedangkan kami seperti dianaktirikan dalam BN, saya jawab jika keadaan itu berterusan, mungkin satu hari nanti kami terpaksa keluar BN.

"Buat masa ini, kami sokong BN dan Perdana Menteri. Ada media membuat laporan seperti saya mengugut untuk bawa PPP keluar, sedangkan saya hanya beri penjelasan kepada soalan dan ia tidak boleh digambarkan sebagai ugutan untuk keluar BN," katanya.

Kemelut PPP turut merisaukan pemimpin tertinggi BN sehingga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa ia diselesaikan pada peringkat dalaman dan tidak menambah beban BN yang sudah pun menghadapi pelbagai cabaran.

Kini, terserah kepada pemimpin PPP untuk menentukan survival parti berusia 56 tahun itu dan meneruskan kesinambungan kepemimpinan berkualiti mencontohi pengasasnya, adik beradik Seenivasagam dan Presiden pertama, Dr S Kanapathy Pillai.

Jika tersilap langkah, tidak mustahil PPP kembali ke era 1988 hingga 1993 yang menyaksikan konflik dalaman kronik sehingga menyebabkannya digantung daripada BN atau pendaftarannya dibatalkan Pendaftar Pertubuhan.

0 comments: