BISIK-BISIK

BISIK-BISIK

AWANG geleng kepala apabila membaca reaksi Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengenai isu berkaitan penghinaan terhadap Islam oleh wakil rakyat DAP, sekutu Pas dalam pakatan pembangkang.

Nik Aziz tidak membantah kerana bagi beliau parti itu bukan parti Islam. Namun selaku pemimpin Melayu Islam, Awang tertanya-tanya dengan kenyataan Tok Guru itu kerana ia sama sekali berbeza dengan reaksi pihak-pihak lain dalam masyarakat Islam yang berkepentingan dalam isu terbabit.

Awang cuba menerima komen Nik Abdul Aziz tersebut sebagai haknya untuk bersuara tetapi pada masa yang sama pemikiran Awang tidak dapat lari daripada mengaitkan ulasan itu dengan kepentingan politiknya.

Apakah Nik Abdul Aziz, selaku penganut Islam, boleh menerima penghinaan terhadap agama Islam daripada seorang bukan Islam yang bukan mewakili mana-mana parti politik?

Hebat sungguh keterbukaan beliau jika dalam apa keadaan pun, beliau boleh menerima penghinaan sedemikian rupa.

Bagi Awang, dalam kes sekarang Nik Aziz bercakap begitu kerana ia seorang pemimpin politik yang mengulas kenyataan 'rakan politiknya'. Tidak lebih daripada itu.

Awang - Cukup faham.

0 comments: