Sarkozy boleh jatuh kerana Bruni

Sarkozy boleh jatuh kerana Bruni

Ku Seman Ku Hussain

Apa isunya hingga Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi terpaksa meminta maaf kepada rakan sejawatnya Presiden Perancis, Nicholas Sarkozy? Adakah ini kerana perang mulut semasa Sidang Kemuncak Kumpulan Lapan (G8) di Rome, Itali baru-baru ini? Semuanya tidak lain kerana wanita pertama Perancis, Carla Bruni yang menyinggung tuan rumah, Itali.

Ini adalah kontroversi terbaru Bruni, seorang bekas supermodel yang berkahwin dengan Sarkozy dua tahun lalu. Bruni bukan saja tidak mengendahkan protokol sebagai wanita pertama malah tindak-tanduknya tidak memperlihatkan status kecerdikan sebagai wakil negara. Inilah satu-satunya wanita pertama yang menimbulkan banyak masalah kepada negaranya.

Kontroversi di G8 hingga memaksa Berlusconi meminta maaf kepada Sarkozy apabila beberapa akhbar Itali mengkritik sikap Bruni yang "tidak erti bahasa". Bruni gagal menghadirkan diri di beberapa majlis rasmi sepanjang persidangan itu. Sebagai Wanita Pertama dan bekas selebriti yang kontroversi, segala yang dilakukan menjadi perhatian. Maka beberapa akhbar termasuk yang dimiliki oleh adik Berlusconi sendiri menghentam sekaligus menjatuhkan maruah wanita pertama yang banyak masalah ini.

Akhbar Il Giornale yang dimiliki adik Berlusconi itu menuduh Bruni sebagai "tidak tahu menghormati majlis" kerana tidak menghiraukan program rasmi yang dirancang untuk isteri-isteri pemimpin yang menghadiri sidang G8 itu. Barangkali juga kritikan pedas terhadap Bruni kerana beliau kelahiran Itali sekalipun menjadi wanita pertama Perancis. Maka tindak-tanduknya memalukan orang Itali sendiri. Bruni perlu tahu bila beliau mempunyai kebebasan sebagai isteri Sarkozy dan pada masa tertentu apa lagi pada majlis rasmi di luar negara, beliau sebagai wanita pertama. Bruni perlu belajar menjadi Lady Diana yang dihormati bukan kerana kedudukan tetapi keperibadian dan prihatin terhadap manusia lain.

Secara penuh diplomasi, Berlusconi berkata, kritikan-kritikan itu tidak patut dibuat kerana telah menyinggung wanita pertama sebuah negara lain yang akrab dengan Itali.

Wanita pertama pemimpin G8 termasuk Michelle Obama, isteri Presiden Amerika Syarikat (AS) Barack Obama mengunjungi L'Aquila, sebuah bandar di Itali yang terjejas akibat gempa bumi April lalu. Bruni merancang untuk melawat zon bencana itu sehari kemudian. Malah Bruni juga dilaporkan tidak menghadiri majlis wanita-wanita pertama dengan Pope Benedict XVI.

Malu

Sebelum ini rakyat Perancis terpaksa menanggung rasa malu apabila gambar-gambar bogel Bruni dilelong di New York April lalu. Gambar yang diambil pada 1993 itu dilelong dengan harga RM286,821 iaitu 30 kali ganda daripada nilai jangkaan awal. Ia adalah satu daripada beberapa gambar model yang dilelong oleh Gert Elfering yang turut menyimpan gambar Lauren Hutton, Gisele Bundchen dan Kate Moss sebagai koleksi peribadinya.

Bagaimanapun Bruni dikatakan tidak merasa malu dengan lelongan itu sekalipun sangat memalukan rakyat Perancis. Malah sebelum ini beberapa pihak menjangka sekiranya Sarkozy merudum dalam arena politik, keadaan itu bukan kerana kegagalan Sarkozy tetapi kerana gelagat isterinya yang mahu terus hidup sebagai seorang supermodel bukan wanita pertama Perancis. Banyak pihak berpendapat Bruni perlu bijak meletakkan dirinya sebagai isteri Presiden Perancis dan menjaga penampilan supaya sesuai dengan kedudukannya.

Seperti kata orang bijak pandai, isteri adalah cermin kepada suaminya. Untuk mengenal suami, kenallah isterinya. Sekiranya isteri memberikan gambaran yang tidak tepat mengenai suaminya, isteri bukanlah cermin. Gelagat Bruni dalam negara dan di arena antarabangsa telah menjadi bahan lawak yang sekaligus mempersendakan dirinya.

Mac lalu isteri Perdana Menteri Britain, Gordon Brown, Sarah mengakui beliau tidak mampu menandingi "kehebatan" Bruni, yang melawat Britain bersama Sarkozy.

Bagaimana pun dalam temu bual dengan akhbar The Times, Sarah menafikan dakwaan yang mengatakan beliau menghadapi tekanan untuk bersolek dan mengenakan pakaian cantik ketika bertemu dengan bekas supermodel Itali itu.

Peluang

Kata-kata Sarah begitu lembut tetapi mempunyai maksud yang mendalam tentang Bruni. Antaranya Sarah berkata, "Saya tidak mempunyai peluang untuk menang bukan? Jadi apa yang saya pakai tidak penting. Saya tahu saya tidak akan menang pada hari itu."

Bruni berkahwin dengan Sarkozy selepas keruntuhan rumah tangga Sarkozy dengan Cecilia, cucu kepada komposer Sepanyol terkenal, Issac Albeniz. Semua ini berlaku selepas Cecilia menjalinkan hubungan dengan seorang eksekutif dari New York, Richard Attias. Tidak lama selepas bercerai, Sarkozy bertemu Bruni, supermodel kelahiran Itali yang kini berusia 40 tahun. Hubungan mereka menjadi bahan gosip di media kerana sering kelihatan keluar bersama ketika Sarkozy belum lagi menjadi Presiden Perancis. Bagaimanapun kedua-duanya menutup mulut tentang status hubungan hinggalah mereka berkunjung ke Luxor, Mesir. Kemudian Sarkozy dan Bruni meneruskan dengan lawatan rasmi ke Mesir.

Siapa Bruni? Bruni adalah anak perempuan tiri usahawan dan komposer lagu klasik, Alberto Bruni Tedeschi serta pemain piano Itali, Marysa Borini. Bapa kandungnya merupakan seorang ahli perniagaan, Maurizio Remmert. Bruni mengakhiri zaman persekolahan ketika berusia 19 tahun kerana ingin menjadi model sepenuh masa.

Pernah berkahwin dengan profesor falsafah, Raphaell Enthoven. Namun, perkahwinan mereka berakhir dengan penceraian tetapi mempunyai seorang anak lelaki, Aurelien yang berusia lapan tahun.

Sebagai supermodel, Bruni antara 20 model yang menerima bayaran tertinggi di Paris dengan pendapatannya mencecah lebih RM 2 juta setahun. Sebelum ini Bruni pernah menjalinkan hubungan dengan jutawan AS, Donald Trump, penyanyi rock Eric Clapton, pelakon Kevin Costner dan penyanyi Mick Jagger.

Antara kata-kata Bruni yang paling diingati ialah, "Bagi saya lelaki yang feminin memiliki sifat kelelakian yang lebih hebat berbanding lelaki macho." Benarkah begitu? Hanya Bruni yang sudah mengenali banyak lelaki boleh memberikan jawapan. Biarlah apa saja tanggapan Bruni tentang lelaki tetapi beliau tidak boleh berterusan memberi masalah kepada Presiden Perancis. Hakikatnya Bruni memang popular dan beliau seolah-olah mencipta kontroversi untuk menjadi bahan media.

0 comments: