RENCANA : KHAMIS 27 OGOS 2009

Hormati hukuman sebat ke atas Kartika
KARTIKA Sari Dewi Shukarnor, 32, model sambilan yang dijatuhi hukumanenam sebatan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantanatas kesalahan minum arak di khalayak ramai telah menggemparkan banyakpihak termasuk media asing.

Jangan halang pelaksanaan hukum Allah
KES Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, menjadi isu hangat dibahaskan. Iamenarik kerana akan menjadi precedent (ikutan) kepada kes-kes lain yangmelibatkan kesalahan minum arak.

Mengenali 'pengundi hantu'
ISU pengundi hantu muncul kembali semasa kempen pilihan raya kecilDewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir, Pulau Pinang baru-baruini. Ia timbul ekoran dakwaan Pergerakan Pemuda UMNO wujudnya lebih3,000 pengundi hantu di DUN tersebut.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SYABAS kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi danKepenggunaan (KPDNKK) Negeri Perak yang mengambil inisiatif melancarkankempen jualan gula secara terus kepada orang ramai.

Mengisi hari kemerdekaan
SEKALIlagi sambutan hari kemerdekaan negara tenggelam di sebalik peristiwalain yang lebih mencuri perhatian orang ramai. Jika tahun lalusambutannya juga sepi kerana tumpuan terhadap pilihan raya kecil diPermatang Pauh, keadaan serupa turut berulang kali ini.

Arus pengundian kian menjauh daripada pembangkang
SEWAKTU Pilihan Raya Umum (PRU) 2008, Pas memenangi kawasan PermatangPasir dengan majoriti 5,433 undi. Barisan Nasional (BN) pula hanyamemperoleh 33.6 peratus daripada keseluruhan undi yang sah dikira.

Semarakkan erti kemerdekaan, kebebasan negara
KEMERDEKAAN sewajarnya menyedarkan rakyat mengenai erti kebebasan dankemakmuran negara. Rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana melaluikemerdekaan, kita mencapai kegemilangan dalam semua aspek kehidupan.

Puasa, kerja secara efektif di bulan Ramadan
RAMADAN ialah bulan yang penuh keberkatan. Kedatangan bulan iniseharusnya meningkatkan semangat dan iltizam umat Islam untuk merebutsegala keberkatan tersebut.

Menjana usaha perbanyakkan lagu patriotik
ALBUM berjudul Abadi yang dirakamkan oleh Allahyarham Sudirman HajiArshad pada 1982 merupakan sebuah album berkonsepkan irama pop yangsarat dengan lagu berunsurkan patriotik.




Quo Vadis Melayu di era keterbukaan
SELAMATbertemu kembali selepas tercicir selama kira-kira dua tahun dan selamatberpuasa. Permulaan kembali di ruangan ini pada bulan puasa ini suaturahmat yang saya anggap sebagai petanda baik yang perlu digunakansebaiknya demi kepentingan bersama. Ruangan ini dibantutkan secaramendadak dan dengan itu saya tidak berkesempatan memberikan sebarangisyarat awal mengenai pemberhentiannya.

Minda Pengarang: Ramadan, Aidilfitri lebih meriah tanpa mercun, bunga api
PADAhari pertama Ramadan, Sabtu lalu, sudah ada yang menjadi mangsa akibatmercun. Muhammad Nur Sufyan, 6, dari Kampung Chabang Tiga, KualaTerengganu, hilang tiga jari tangan kiri akibat terkena bahan bahayaitu.

Laut China Selatan bukan lagi pemisah
LAPANGANterbang antarabangsa di Kuala Lumpur, Senai dan Pulau Pinang sentiasapenuh sesak dengan penumpang terutama menjelang hujung minggu.

Kemelut hukuman sebat Kartika jadikan pengajaran
INI(sebatan) hukum Allah. Saya tidak mahu mempersenda agama saya, oleh itusaya rela menjalani hukuman ini walaupun terpaksa menempuh pelbagaidugaan,� kata Kartika Sari Dewi Shukarno, 32, yang dijatuhi enamsebatan kerana meminum arak tahun lalu.

Tranformasi fikiran agung menentukan hala tuju negara negara
SEKARANGini, ramai yang bercakap mengenai transformasi, terutama dalammenghadapi masa depan. Dalam sistem pendidikan pun, usaha dibuat untukmentransformasikan pengajian tinggi negara, menjadikannya antaratersohor di dunia.






Membangun jiwa merdeka
SEBENARNYA banyak cara boleh dipilih bagi menunjukkan semangatpatriotik dan sayangkan negara. Memasang bendera pada kenderaan dan dirumah, bersorak riang ria di Dataran Merdeka atau KLCC sambil mendengarartis popular menyanyi, adalah antara cara paling mudah dan serasi bagigolongan muda hari ini menyambut hari kemerdekaan.


Wajah bangsa Malaysia
SETIAPtahun menjelang bulan kemerdekaan, banyak program berunsur patriotikditerbitkan khas bagi menyemarakkan semangat cinta negara. Melihatsemua program-program itu, banyak antaranya mengutarakan isu, intipatidan pengolahan sama yang mungkin sudah klise kepada penonton.

0 comments: