RENCANA : SELASA 11 OGOS 2009

Bukan sarang pengganas
USAHA mengaitkan Malaysia dengan isu keganasan seperti tiadapengakhiran. Lepas satu satu isu keganasan cuba dikaitkan dengan negaraini. Semuanya bertujuan memburukkan Malaysia. Ia cuba memberi gambaranseolah-olah negara ini merupakan destinasi yang tidak selamat.

Cakap tak serupa bikin
KENAPAKetua Staff kepada Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga ahli ParlimenJelutong, Jeff Ooi enggan memohon maaf berhubung kenyataannya menuduhJemaah Islah Malaysia (JIM) kumpulan ekstremis?

Pendekatan 'darurat kesihatan' sesuai kekang H1N1
PERKEMBANGAN mutakhir selesema babi atau Influenza A (H1N1) menunjukkankeadaan yang amat membimbangkan dengan jumlah kematian yang semakinmeningkat saban hari.

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT
SETAHU Awang, kerajaan amat jarang mengguna pakai Akta Hasutan terhadappihak yang membangkitkan ketegangan kaum dan agama di negara ini.

Ujian getir menanti UMNO di Permatang Pasir
PRESTASI cemerlang Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Kecil ManekUrai, Kelantan akan diuji sekali lagi di Permatang Pasir, Pulau Pinang.

Penghinaan DAP terhadap Islam sudah melampau
DAP begitu celupar, bongkak dan biadap sekali bukan sahaja kepada umat Islam di negara ini tetapi juga di seluruh dunia.

ISU-ISU AKHBAR CINA
AKHBAR: Sin Chew Jit Poh Ruangan: Opinion Corner (ms 30) Tarikh: 7 Ogos09 (Jumaat) Tajuk: Tepat dalam bidang politik tak semestinya tepatdalam bidang ekonomi Penulis: Lim Ming Hua (Editor Eksekutif Sin ChewJit Poh)




Calon berwibawa boleh bantu BN rampas Permatang Pasir
SIAPAKAHbakal menjadi ayam tambatan parti yang bakal bertanding pada pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir pada 25 Ogos iniberikutan kematian Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman dari Pas, bulan lalu?

Minda Pengarang: Kelonggaran PPSMI sehingga tamat sekolah menengah legakan ibu bapa
LANGKAHKementerian Pelajaran memberi kelonggaran kepada pelajar meneruskanPengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) sehingga tamat persekolahan peringkat menengah tentunya memberikelegaan kepada ibu bapa dan pelajar yang sebelum ini bimbang langkahkerajaan memansuhkan dasar itu, mulai 2012. Ternyata kementerianmemberi perhatian menyeluruh mengenai kebimbangan ibu bapa yang mahuanak mereka tidak terganggu dalam proses pembelajaran dan pengajaranberikutan pemansuhan dasar berkenaan. Perubahan dasar secara mendadaktanpa diberi ruang yang secukupnya untuk penyesuaian boleh memberikesan buruk kepada proses pembelajaran pelajar dan pengajaran guru.Sehubungan itu, kenyataan Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassintentu sekali disambut dengan rasa lega oleh semua pihak. Walaupun dasarMemartabatkan Bahasa Melayu (MBM) dan Memperkasakan Bahasa Inggeris(MBI) bakal berkuat kuasa dua tahun lagi bagi menggantikan PPSMI, iatentunya bermula pada peringkat Tahun Satu di sekolah rendah danTingkatan Empat di sekolah menengah, sebelum pemansuhan selanjutnya disekolah menengah yang dibuat secara berperingkat sehingga sistemkeseluruhannya mengikut dasar baru yang ditetapkan. Ini bermakna,walaupun MBM dan MBI dilaksanakan pada 2012, kecuali murid Tahun Satuyang mengikuti dasar berkenaan sepenuhnya, pelajar lain di sekolahdiberi pilihan meneruskan PPSMI dengan kebebasan untuk menjawab soalanpeperiksaan dalam bahasa Malaysia atau bahasa Inggeris.

Kematian Noordin masih jadi misteri di Indonesia
TEKI-tekimengenai hidup atau matinya suspek pengganas warga Malaysia, NoordinMohd Top masih menjadi tumpuan media Indonesia sehingga semalam.

Cakap-cakap
APABILAPerdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kata yang Barisan Nasional (BN)perlu merampas semula Selangor daripada Pakatan Rakyat (PR), ramaikawan-kawan Mamat yakin perkara ini pasti berlaku.






Menjadi tumpuan pelancong Arab
Sejak beroperasi pada tahun 2008, zoo yang memberi peluang kepadapengunjung untuk memegang dan melihat haiwan dengan lebih dekat itutelah menerima 1.2 juta kunjungan.


Reputasi feng shui tercalar
Kes tuntutan seorang penasihat feng shui ke atas harta mendiang NinaWang telah membongkar situasi sebenar tentang ketaksuban masyarakatCina terhadap feng shui.

0 comments: