BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

SETAHU Awang, kerajaan amat jarang mengguna pakai Akta Hasutan terhadap pihak yang membangkitkan ketegangan kaum dan agama di negara ini.

Pihak berkuasa biasanya memilih kaedah diplomasi dengan menasihati pihak-pihak yang terlibat betapa pentingnya memelihara keharmonian masyarakat kita.

Mungkin, atas toleransi kerajaan itu, ada pihak yang mudah dan berani menimbulkan perkara-perkara yang boleh mencetuskan ketegangan.

Bagi Awang, kenyataan membidas dan menghina penceramah bebas Dr. Mohd. Ridhuan Tee Abdullah dengan menyifatkan kenyataannya dalam akhbar Awang baru-baru ini berbau perkauman hanya kerana beliau menghuraikan soal anak luar nikah mengikut Islam, adalah satu pandangan yang tidak boleh diterima.

Awang berpendapat orang yang mempersoalkan kupasan itu sebenarnya tidak sensitif kepada ajaran Islam yang diiktiraf sebagai agama rasmi negara ini. Begitu juga dengan kenyataan yang mengaitkan syariah Islam dengan ekstremis dan isu berkaitan rampasan arak di Selangor.

Apakah mulia jika menuduh pihak lain sebagai perkauman sedangkan tindak-tanduk diri sendiri tidak terlepas daripada unsur itu?

Awang – Bertanya.

0 comments: